FORTALEZA IN THE FIFA WORLD CUP: the View of Foreign Tourists about the City in the Local Newspapers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2n3p246

Keywords:

Fortaleza, Image, tourism, consumption, journalism

Abstract

This article aims to investigate how local journalism presents the view of foreign tourists about the city of Fortaleza during 2014 World Cup. The theoretical framework is based on discussions about the formation of Brazils and Ceará's images. Criticai discourse analysis, as suggested by Norman Fairclough (2005), is the chosen methodology to analyze two news articles published in June 2014, in the two main newspapers of Fortaleza, O Povo and Diário do Nordeste. The focus in the positive attributes helps to build a positive image of the city for its Citizen.

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Author Biographies

Silvia Helena Belmino, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Comunicação pela Universidade de Brasília (UnB), Mestre em Administração (UNIFOR), Graduada em Comunicação Social (UFC). Professora da Universidade Federal do Ceará (UFC) e  do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFC. É coordenadora do Grupo de Pesquisa GICEU (Grupo de Pesquisa de Imagem, Consumo e Experiência Urbana). E-mail: silviahelenabelmino@gmail.com.

Alissa Carvalho, Universidade Federal do Ceará

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFC. Graduada em jornalismo pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Pesquisa jornalismo, cidade e Copa do Mundo. E-mail: alissavcarvalho@gmail.com.

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Published

2016-08-31

How to Cite

BELMINO, Silvia Helena; CARVALHO, Alissa. FORTALEZA IN THE FIFA WORLD CUP: the View of Foreign Tourists about the City in the Local Newspapers. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 246–269, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2n3p246. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1867. Acesso em: 22 jul. 2024.