SPATIAL SYNTAX ABOUT WATER ACTIVITIES IN CHILDHOOD
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a37ptKeywords:
Children’s, swimming, Netnography, Celebrity; Poverty; Social networks; Racism; Recognition., InstagramAbstract
How have social networks been used to disseminate and share swimming in childhood? The aim is to discuss and analyze the spatial syntaxes produced in the cyberspace of social networks involving swimming in childhood. It also aims to understand and situate the subjects and practices undertaken with regard to swimming in childhood. To do this, a netnography was carried out on the social network Instagram using the descriptor #natacaoinfantil. The results indicate that cyberspace, specifically Instagram, constitutes a significant place for disseminating and sharing actions developed involving swimming in childhood, mainly among Physical Education professionals and sports establishments, which use this social network as a marketing tool. digital of your services offered.
Downloads
References
BEE, Hellen; BOYD, Denise. A criança em desenvolvimento. 12ª Ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.
BELLI, T. Demandas fisiológicas das atividades aquáticas: a imersão. In: COSTA, Paula H. Lobo da. Natação e atividades aquáticas: subsídios para o ensino. São Paulo: Manole, 2010.
BRITO, Max Leandro de Araújo; MORAIS, Natallya Silva Dantas. Marketing digital através da ferramenta Instagram. E- Acadêmica. v. 1, n. 1, e3, 2020. Disponível em https://www.eacademica.org/eacademica/article/view/5/4. Acesso em 06 de setembro de 2022.
CATTEAU, Raymond; GAROFF, Gérard. O ensino da natação. 3ª Ed. São Paulo: Manole, 1990.
CORRÊA, Célia Regina; MASSAUD, Marcelo Garcia. Escola de natação: Montagem e Administração, Organização Pedagógica, do bebê a competição. Rio de Janeiro: Sprint, 1999.
CORRÊA, Célia Regina; MASSAUD, Marcelo Garcia. Natação na idade escolar. Rio de Janeiro: Sprint, 2008.
DAIBERT, Joyce Barbosa Campos. Os Benefícios da Natação Para Bebês. Rio Claro, 2008. Disponível em https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/118832/daibert_jbc_tcc_rcla.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em 16 de novembro de 2021.
D’ Angelo, Pedro. Pesquisa sobre o Instagram no Brasil: dados de comportamento dos usuários, hábitos e preferências no uso do Instagram. Opinion Box, 2022. Disponível em https://blog.opinionbox.com/pesquisa-instagram/#:~:text=O%20Instagram%20%C3%A9%20uma%20rede,n%C3%BAmeros%20de%20usu%C3%A1rios%20no%20mundo. Acesso em 16 de abril de 2022.
FAUSTINO, Paulo. Marketing digital na prática: como criar do zero uma estratégia de marketing digital para promover negócios ou produtos. São Paulo: DVS Editora, 2019. Disponível em https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=xxKdDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP9&dq=marketing+digital&ots=ACqKOSmKAe&sig=_fkTQarvdnXQk66BSuDaz-9lSjg#v=onepage&q=marketing%20digital&f=false. Acesso em 06 de setembro de 2022.
FERNANDES, Josiane Regina Pejon.; LOBO DA COSTA, Paula Hentschel. Pedagogia da natação: um mergulho para além dos quatro estilos. São Paulo: Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 2006.
JUNIOR, Rubens Venditti; SANTIAGO, Vivian. Ludicidade, Diversão e Motivação como mediadores da aprendizagem infantil em natação: propostas para iniciação em atividades aquáticas com crianças de 3 a 6 anos. Buenos Aires: Efdeportes, 2008. Disponível em http://www.efdeportes.com/efd117/iniciacao-em-atividades-aquaticas-com-criancas-de-3-a-6-anos.htm. Acesso em 29 de agosto de 2022.
KOZINETS, Robert V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.
PAPALIA, Diane E.; OLDS, Sally W. O.; FELDMAN, Ruth D. Desenvolvimento Humano. 8ª Ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
POISSANT, Louise. A passagem do material para a interface. In: DOMINGUES, Diana (org.). Arte, ciência e tecnologia: passado, presente e desafios. São Paulo: UNESP, 2009.
RAIOL, Rodolfo de Azevedo.; RAIOL, Paloma Aguiar Ferreira da Silva. As Aulas de Natação Para Bebês: Capacidades Motoras e Princípios do Treinamento. Pará, 2011. Disponível em https://www.researchgate.net/profile/Rodolfo-Raiol/publication/302873100_AS_AULAS_DE_NATACAO_PARA_BEBES_CAPACIDADES_MOTORAS_E_PRINCIPIOS_DO_TREINAMENTO/links/5a3d76980f7e9ba8688e9052/AS-AULAS-DE-NATACAO-PARA-BEBES-CAPACIDADES-MOTORAS-E-PRINCIPIOS-DO-TREINAMENTO.pdf. Acesso em 16.11.2021.
SILVA, Daniele Nunes Henrique. Imaginação, criança e escola. São Paulo. Summus, 2012. Disponível em https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=YSGXsYNrAN0C&oi=fnd&pg=PA2&dq=a+imagina%C3%A7%C3%A3o+da+crian%C3%A7a+e+seu+desenvolvimento&ots=gd8Gex6CyX&sig=5q_fJLPsaX475XUNnyaqZFaNgYA#v=onepage&q=a%20imagina%C3%A7%C3%A3o%20da%20crian%C3%A7a%20e%20seu%20desenvolvimento&f=true. Acesso em 05 de setembro de 2022.
SOUSA, Ive Luciana Ramos; ZULIETTI, Luiz Fernando. A Aprendizagem da Natação do Nascimento aos 6 Anos- Fases de Desenvolvimento. Disponível em https://www.oocities.org/br/aquabarra_aabb/Artigos/Adaptacao/Texto_03.pdf. Acesso em 16.11.2021.
VELASCO, Cacilda Gonçalves Natação Segundo a Psicomotricidade. Rio de Janeiro: Sprint, 1994.
VELASCO, Cacilda Gonçalves; BERNINI, Regiane. Boas Práticas Psicomotoras Aquáticas. São Paulo: Phoerte, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Observatory Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.