THE MASS CONCEPT DOES NOT EXIST

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p46

Keywords:

Mass, mass media, mass society, individual

Abstract

This is a theoretical essay regarding the relevance of the concept of mass used in the context of Communication studies. There is the recognition of the importance of the media in the formation of identities, behaviors and sociability; the dynamics experienced in public space promoted by the media and in the relations between different cultural practices. Therefore, the concept of mass is completely overcome. It should have been overcome shortly after it was invented. In the very first research of Lasswell regarding the intentions of vote of Americans, it was discovered that they voted influenced by countless variables and, therefore, they were not a homogeneous mass without identity or faceless. The fact is that, from a scientific point of view, in analytical terms, the concept of mass is completely inoperable and it is an opaque wall that hides fundamental attributes of the public of media messages and prevents the understanding of complex Interactive processes that occur between them.

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Author Biography

Lavina Madeira Ribeiro, Universidade de Brasília

Graduação em Comunicação pela Universidade de Brasília (1984), mestrado em Comunicação e Política pela Universidade de Brasília (1989) e doutorado em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Campinas (1998). Pós-Doutorado em Comunicação e Cultura pela Eco/UFRJ (2005). Atualmente é professora Associada II da Universidade de Brasília. Formação em Comunicação e Ciências Sociais, com especialização em Cultura e Política. Leciona na área teórica e metodológica dos estudos de Comunicação e Sociologia da Comunicação e da Cultura, com ênfase nos temas: teorias e metodologias da comunicação e cultura, teoria do espaço público, estudos culturais, estrutura e processo, cidadania, cultura, identidade e sociedade. Pesquisas realizadas sobre a institucionalização da imprensa no Brasil, conceito contemporâneo de informação, mídia e cultura contemporânea, formações identitárias na televisão aberta e fechada brasileira. Artigos, ensaios e 5 livros publicados nestes temas. Atualmente dedicada à pesquisa teórica, no âmbito epistemológico da teoria da ação, sobre a teoria social realista, o realismo crítico, reflexividade, no intuito de atualizar conceitos tradicionais da área de Comunicação. Pesquisa sobre análise conceitual da Comunicação.E-mail: lavinamadeira@yahoo.com.br

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Published

2016-10-30

How to Cite

RIBEIRO, Lavina Madeira. THE MASS CONCEPT DOES NOT EXIST. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 46–60, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2Especial2p46. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1774. Acesso em: 22 jul. 2024.