Fear, politics and the media: the discourse of fear in two presidential elections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2n1p299

Keywords:

Communication, Fear, Politics, media, Consumer society

Abstract

In this article we will examine the issue of fear, and the political use of fear, comparing two cases of such use of the strategy of fear in the political discourse of the television media, which were carried out in two different moments, in the election campaigns of the presidential elections of 2002 and 2014. In addition, we seek to relate the speech of fear in the media, the conditions of uncertainty, the pursuit of pleasure, consumption and individualism brought in post-modernity. From a criticai analysis of social conditions, it is intended to investigate how fear, potentiated by the media, is capable of producing an effect of alienation that can create a speech that ends up repeating themselves mechanically, reproducing and extending artificial concepts introduced actions socially, producing even the proliferation of prejudices, easy and stereotyped discourses.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricio Dugnani, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutor em Comunicação e Semiótica PUC/SP, Mestre em Comunicação e Semiótica PUC/SP e Bacharel em Artes Plásticas pela Unesp. Professor nas áreas de Comunicação e Artes da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Professor de Artes do Colégio Giordano Bruno. Autor e Ilustrador com os seguintes livros publicados: A Herança Simbólica na Azulejaria Barroca (2012). O Livro dos Labirintos (2004). Ovelhas e Lobos (2002), Beleléu (2003/ PNLD 2004), O Seu Lugar (2005/ PNLD 2006), Um Mundo Melhor (2006), Beleléu e os Números (2009), Beleléu e as Cores (2010), Beleléu e as Formas (2011), Beleléu e as Palavras (2014).

References

AGAMBEN, G. Homo Sacer: O Poder Soberano e a Vida Nua. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2002.

ANDRADE, C. D. Poesia Completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2006.

ARENDT, H. A Condição Humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

BAUMAN. Z. Medo Líquido. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BARTHES, R. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

HERMANN, R. Querido Leitor a Mídia Exige um Padrão e o que Você vai fazer diante disso. Worldpress. 13/09/2013. Disponível em: http://noticias.r7.com/blogs/querido-leitor/?comments_popup=49440. Acesso em: 09 fev. 2015.

IRAHETA, D. A Tática “Regina Duarte” do PT para Reeleger Dilma Rousseff e o Choro e Vitimização de Marina Silva como Resposta. Brasil Post, 16/09/2014. Disponível em:

http://www.brasilpost.com.br/diego-iraheta/pt-regina-duarte_b_5825074.html. Acesso em: 09 fev. 2015.

KEHL, M. R. Elogio do Medo. In NOVAES, A. Ensaios sobre o Medo. São Paulo: Editora SENAC, 2007.

KODO, L. L. Blefe, O Gozo Pós-Moderno. São Paulo: Zouk, 2001.

MAQUIAVEL, N. O Príncipe. São Paulo: Penguin, 2010.

MACHADO, A. A Televisão Levada à Sério. São Paulo: Senac, 2000.

MCLUHAN, M. Os Meios de Comunicação como Extensões do Homem. São Paulo: Cultrix, 1974.

MATTELART, A. e MATTELART M. História das teorias da Comunicação. São Paulo: Loyola, 1999.

NOVAES, A. Políticas do Medo. In NOVAES, A. Ensaios sobre o Medo. São Paulo: Editora SENAC, 2007.

STRINATI, D. Cultura Popular. São Paulo: Hedra, 1999.

Published

2016-05-01

How to Cite

DUGNANI, Patricio. Fear, politics and the media: the discourse of fear in two presidential elections. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 299–317, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2n1p299. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1742. Acesso em: 20 dec. 2024.