Fear, politics and the media: the discourse of fear in two presidential elections
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2n1p299Keywords:
Communication, Fear, Politics, media, Consumer societyAbstract
In this article we will examine the issue of fear, and the political use of fear, comparing two cases of such use of the strategy of fear in the political discourse of the television media, which were carried out in two different moments, in the election campaigns of the presidential elections of 2002 and 2014. In addition, we seek to relate the speech of fear in the media, the conditions of uncertainty, the pursuit of pleasure, consumption and individualism brought in post-modernity. From a criticai analysis of social conditions, it is intended to investigate how fear, potentiated by the media, is capable of producing an effect of alienation that can create a speech that ends up repeating themselves mechanically, reproducing and extending artificial concepts introduced actions socially, producing even the proliferation of prejudices, easy and stereotyped discourses.
Downloads
References
AGAMBEN, G. Homo Sacer: O Poder Soberano e a Vida Nua. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2002.
ANDRADE, C. D. Poesia Completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2006.
ARENDT, H. A Condição Humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
BAUMAN. Z. Medo Líquido. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BARTHES, R. Mitologias. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.
HERMANN, R. Querido Leitor a Mídia Exige um Padrão e o que Você vai fazer diante disso. Worldpress. 13/09/2013. Disponível em: http://noticias.r7.com/blogs/querido-leitor/?comments_popup=49440. Acesso em: 09 fev. 2015.
IRAHETA, D. A Tática “Regina Duarte” do PT para Reeleger Dilma Rousseff e o Choro e Vitimização de Marina Silva como Resposta. Brasil Post, 16/09/2014. Disponível em:
http://www.brasilpost.com.br/diego-iraheta/pt-regina-duarte_b_5825074.html. Acesso em: 09 fev. 2015.
KEHL, M. R. Elogio do Medo. In NOVAES, A. Ensaios sobre o Medo. São Paulo: Editora SENAC, 2007.
KODO, L. L. Blefe, O Gozo Pós-Moderno. São Paulo: Zouk, 2001.
MAQUIAVEL, N. O Príncipe. São Paulo: Penguin, 2010.
MACHADO, A. A Televisão Levada à Sério. São Paulo: Senac, 2000.
MCLUHAN, M. Os Meios de Comunicação como Extensões do Homem. São Paulo: Cultrix, 1974.
MATTELART, A. e MATTELART M. História das teorias da Comunicação. São Paulo: Loyola, 1999.
NOVAES, A. Políticas do Medo. In NOVAES, A. Ensaios sobre o Medo. São Paulo: Editora SENAC, 2007.
STRINATI, D. Cultura Popular. São Paulo: Hedra, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.