Creativity to the cube: proposal for a theoretical model to teaching and learning of the Creative process in advertising

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2015v1n2p174

Keywords:

creativity, creative process, advertising, teaching and learning, responsibilities

Abstract

This essay proposes a preliminary model to improve the teaching and learning of the creative process, particularly in the context of undergraduate courses on advertising. The proposal was based in a bibliographic review, documental search, and in the author's experience as university professor between 1999 and 2006 at the University of Mogi das Cruzes (UMC) and University of São Paulo (ECA-USP). The theoretical basis refers to the comprehension of creativity as a social act, its commitments and responsibilities. An act that is intrinsically linked to a specific materiality (OSTROWER, 1987). From these theoretical and methodological basis, we propose a model that has three dimensions: operational repertory (a repertory ready for use); combination skills (especially to make unexpected connections); and the diverse professional responsibilities (social, environmental, cultural, creative responsibilities, amongst others). In case these dimensions are really taken as boosting the creative process, it could "creativity to the cube". 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Zagallo Camargo, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Doutor em Ciências da Comunicação pela ECA-USP. Diretor do centro de Altos Estudos da ESPM. E-mail: zagallo@espm.br. 

References

BELINKY, T. Acontecências. Coleção Vida à vista. Belo Horizonte: Ed. Dimensão, 2002.

CALVINO, I. Por que ler os clássicos? São Paulo: Cia. das Letras, 1993, p. 254-272.

DEWEY, J. Experiência e educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

DUARTE JR., J. O Sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 5ª edição. Curitiba, PR: Criar Edições, 2001.

HANSEN, F. O ensino de criação publicitária e a sua relação com o mercado publicitário. Trabalho apresentado no GP Publicidade e Propaganda do XI Encontro dos Grupos de Pesquisa em Comunicação, evento componente do XXXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Recife, 2011.

__________. As formações imaginárias e seus efeitos de sentido no ensino e na aprendizagem de criação publicitária. Educ. Pesqui., São Paulo , v. 39, n. 2, jun. 2013 . Disponível em . Acesso em 19 jul. 2014.

HERMANN, N. Ética e estética: a relação quase esquecida. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2005.

HOLLANDA, F. B. Os dicionários de meu pai. In: AZEVEDO, F. F.S. Dicionário analógico da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lexikon, 2010, p. v.

LIMA, M. C. A (In) competência Diplomada. In: CASAQUI, V.; LIMA, M. C.; RIEGEL, V. (orgs.). Trabalho em publicidade e propaganda: história, formação profissional, comunicação e imaginário. São Paulo: Atlas, 2011.

OSTROWER, F. Criatividade e processos de criação. 18º edição. Petrópolis, RJ: Vozes, 1987.

PIRATININGA, L.C. Publicidade: arte ou artifício? São Paulo: T. A. Queiroz, 1994.

PRIETO, H. Quer ouvir uma história? Lendas e mitos no mundo da criança. São Paulo: Editora Angra, 1999.

READ, H. A redenção do robô. São Paulo: Summus, 1986.

SENNETT, R. A cultura do novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 2006.

TAVARES, D. Racionalização no ensino da publicidade digital. Trabalho apresentado no GP Publicidade e Propaganda do XI Encontro dos Grupos de Pesquisa em Comunicação, evento componente do XXXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Recife, 2011.

TOSCANI, O. A publicidade é um cadáver que nos sorri. 3a ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 1999.

TOSIN, G. Publicidade e Arte: Perspectivas para o Estudo de um Sincretismo Contemporâneo. Trabalho apresentado no NP Publicidade e Propaganda do VI Encontro dos Grupos de Pesquisa em Comunicação, evento componente do XXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Brasília, 2006.

Published

2015-12-08

How to Cite

CAMARGO, Ricardo Zagallo. Creativity to the cube: proposal for a theoretical model to teaching and learning of the Creative process in advertising. Observatory Journal, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 174–193, 2015. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2015v1n2p174. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1584. Acesso em: 22 nov. 2024.