This is an outdated version published on 2022-02-01. Read the most recent version.

THE CHALLENGES OF ENVIRONMENTAL HEALTH ON THE SCIENCE CURRICULUM ON THE LAST YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION, IN THE STATE OF TOCANTINS

Authors

  • Letícia Brito de Oliveira Suarte Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Kellen Lagares Ferreira Silva Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Carla Simone Seibert Universidade Federal do Tocantins - UFT https://orcid.org/0000-0002-3988-7767

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2022v8n1a5en

Keywords:

Scientific literacy, Teacher, Continuing education

Abstract

Environmental Health is an area of knowledge that goes through many curricular components, especially in the Natural Sciences, an important field to develop it. It should be related to the teachers' preparation to work in a critical way with a bias towards scientific literacy. This study aimed to evaluate the challenges faced by teachers in the area of Natural Sciences to implement Environmental Health in the Final Years of Elementary School, in the state of Tocantins. A quantitative and qualitative research identified a high percentage of young teachers, with higher prevalence to teach expository lessons and little appropriation of scientific literacy. Although the teachers indicated little difficulty in working with the themes of Environmental Health, they reported the need for continued education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, N. PNE, Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e os cotidianos das escolas: relações possíveis? In: AGUIAR, M. A.; DOURADO, L. F. (org.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPEd, 2018. p. 44-48.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2007.

BEHREND, D. M.; COUSIN, C. da S.; GALIAZZI, M. do C. Base Nacional Comum Curricular: o que se mostra de referência à Educação Ambiental?. Ambiente & Educação, v. 23, n. 2, 2018.

BEREZUK, P. A.; INADA, P. Avaliação dos laboratórios de ciências e biologia das escolas públicas e particulares de Maringá, Estado do Paraná. Acta Scientiarum Human and Social Sciences, v. 32, n. 2, p. 207-215, 2010.

BOESDORFER, S.; ASPREY, L. Exploratory Study of the Teaching Practices of Novice Science Teachers Who Participated in Undergraduate Science Education Research. Electronic Journal of Science Education, v. 21, n. 3, p. 21-45, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, 2020. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 4 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. MEC/SE 1998.

BURNS, C.; DUNN, A. M.; SATTLER, B. Resources for environmental health problems. Journal of Pediatric Health Care, v. 16, n. 3, p. 138-142, 2002.

CACHAPUZ, A.; GIL-PEREZ, D.; PESSOA DE CARVALHO, A. M.; PRAIA, J. VILCHES, A. A necessária renovação do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. São Paulo: Cortez, 2011.

CHEN, C.; LI, Y.; LIU, J.; MENG, C.; HAN, J.; ZHANG, Y.; XU, D. Short-term.

CHIACCHIO, R. F, A.; MEGID-NETO, J. Características e tendências das dissertações e teses brasileiras sobre práticas de ensino de ciências nos anos iniciais escolares (1972-2011). Interacções, v. 11, n. 39, p. 540-551, 2016.

CHOI, K.; LEE, H.; SHIN, N.; KIM, S. W. Re-conceptualization of scientific literacy in South Korea for the 21st century. Journal of Research in Science Teaching, v. 48, n. 6, p. 670-697, 2011.

COMPIANI, M. Geologia/Geociências no Ensino Fundamental e a formação de Professores. Geologia USP., Publicação Especial, v. 3, p. 13-30, 2005.

DARLING-HAMMOND, L. Teacher education around the world: what can we learn from international practice? European Journal of Teacher Education, v. 40, n. 3, p. 291-309, 2017.

DUARTE, N. O currículo em tempos de obscurantismo beligerante. Rev. Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 11, n. 2, p. 139-145, maio/ago. 2018.

FAZENDA, I. C. A. Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 1998.

FERNANDES, W. R.; SOUSA, M. F. de. Estratégia para prevenção da Dengue, Zika e Chikungunya desenvolvidas na Região Norte do Brasil: o Programa Saúde na Escola em foco. Revista Educação em Debate, v. 42, n. 83, p. 0-2, 2020.

FLICK, U. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2009.

FRIGOTTO, G. Ideação Ideação. Revista do Centro de Educação e Letras, v. 10, n. 1, p. 41-62, 2008.

GATTI, B. A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores (RIPF), v. 1, n. 2, p. 161-171, 2016.

JACOBI, P. R. Educação Ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 233-250, 2005.

KISIEL, J. Introducing Future Teachers to Science Beyond the Classroom. Journal of Science Teacher Education, v. 24, n. 1, p. 67-91, 2013.

LOPES, A. C. Apostando na produção textual do currículo. AGUIAR, M. A. da S.;

DOURADO, L. F. (org.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024. Recife: ANPAE, 2018.

LOPES A. C.; MACEDO, E. Apresentação de uma alternativa à políticas curriculares centralizadas. Roteiro, Joaçaba, v. 46, jan. 2021.

LUDKE, M.; RODRIGUES, P. A. M.; PORTELLA, V. C. M. O mestrado como via de formação de professores da educação básica para a pesquisa. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 9, n. 16, p. 59-83, 2012.

MARSÍGLIA, A. C. G.; MARTINS, L. M.; LAVOURA, T. N. Rumo à outra Didática Histórico-Crítica: superando imediatismos, logicismos formais e outros reducionismos do método dialético. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 19, p. e 019003, 2019.

MORAG, O.; TAL, T. Assessing Learning in the Outdoors with the Field Trip in Natural Environments (fine) Framework. International Journal of Science Education, v. 34, n. 5, p. 745-77, 2012.

MORAN, J. Mudando a educação com metodologias ativas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. II, p. 15-33, 2015.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Porto Alegre: Sulinas, 2007.

NASCIMENTO, F. de A.; COSTA, C. L. Uma discussão sobre propostas para uma alfabetização científica de qualidade. Centro Científico Conhecer - ENCICLOPÉDIA BIOSFERA, v. 5, n. 8, p. 1-7, 2009.

ORDOÑEZ, G. Salud ambiental: conceptos y actividades. Informe Especial. Rev Panam Salud Pública Peruana Salud pública, v. 7, n. 3, p. 137-147, 2000.

ONU. Transformando nosso mundo: a Agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. Disponível em: http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?Symbol=A/RES/70/1&Lang=E. Acesso em: 5 ago. 2020.

SABOGAL, R. Global Environmental health: Sustainability. Journal of Environmental Health, v. 73, n. 3, p. 26-27, 2010.

SASSERON, L. H. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre Ciências da Natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. spe, p. 49-67, 2015.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. de. Alfabetização científica no ensino fundamental: estrutura e indicadores deste processo em sala de aula. 2008. 265 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

SCOTT, G. W.; BOYD, M. Getting more from getting out: increasing achievement in literacy and science through ecological fieldwork. Education 3-13, v. 44, n. 6, p. 661-670, 2016.

SHULMAN, L. Pedagogical Content Knowledge in Social Studies. Scandinavian Journal of Educational Research, v. 31, n. 2, 1987.

SILVA, E. F. da; FERREIRA, R. N. C.; SOUZA, E. de J. Aulas práticas de Ciências Natureais: o uso do laboratório e a formação docente. Educação: Teoria e Prática, v. 31, n. 64, p. 1-22, 15 jun. 2021.

SILVA, S. N.; LOUREIRO, C. F. B. As vozes de professores-pesquisadores do campo da Educação Ambiental sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação Infantil ao Ensino Fundamental. Ciênc. educ., Bauru, v. 26, e20004, 2020.

SUARTE, L. B. O.; SILVA, K. L. F.; SEIBERT, C. S. O PISA como instrumento de análise das Ciências no contexto da Saúde Ambiental, no âmbito internacional e nacional. Revista Humanidades e Inovação, v. 8, n. 39, p. 309-321, 2021.

TOCANTINS. CEE/2019. Resolução nº 024, de 14 de março de 2019. Aprova o Documento Curricular da Educação Infantil e do Ensino Fundamental, para o Território do Tocantins, fundamentado na Resolução CNE/CP nº 02, de 22 de dezembro de 2017, que institui e orienta acerca da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Disponível em: https://central3.to.gov.br/arquivo/528531/. Acesso em: 27 maio 2021.

TOCANTINS. Lei no 2.859, de 8 de abril de 2014. Dispõe sobre o Plano de Cargos, Carreiras e Remuneração dos Profissionais da Educação Básica Pública, e adota outras providências. Diário da Oficial no 4.120.

TOCANTINS. Lei no 2.977, de 8 de julho de 2015. Aprova o Plano Estadual de Educação do Tocantins – PEE/TO (2015-2025), e adota outras providências. Disponível em: https://seduc.to.gov.br/plano-estadual-de-educacao---pee/. Acesso em: 20 dez. 2020.

TOCANTINS. Referencial Curricular do Ensino Fundamental das escolas públicas do Estado do Tocantins: Ensino Fundamental 1º ao 9º ano. 2. ed. Palmas: Secretaria de Estado da Educação e Cultura, 2009.

TOCANTINS. Secretaria da Educação, Juventude e Esportes. Documento Curricular do Tocantins, Educação Infantil e Ensino Fundamental. Disponível em: https://www.to.gov.br/seduc/documento-curricular-do-tocantins-educacao-infantil-e-ensino-fundamental/3pxz92xtgb1p. Acesso em: 20 maio 2021.

TOCANTINS. Sistema de Gerenciamento Escolar. 2019. Disponível em: http://sge.seduc.to.gov.br/sgeseduc/sge/index.php?alterSession=2019. Acesso em: 20 dez. 2020.

TOZONI-REIS, M. F. C.; TALAMONI, J. L. B.; RUIZA, S. S.; NEVES, J. P.; TEIXEIRA, L. A.; CASSINI, L. F.; FESTOSO, M. B.; JANKE, N.; MAIA, J. S. da D.; SANTOS, H. M. da S.; CRUZ, L. I.; MUNHOZ, R. H. A inserção da Educação Ambiental na Educação Básica: que fontes de informação os professores utilizam? Ciência e Educação, v. 19, n. 2, p. 359-377, 2013.

UNESCO. Learn for our planet a global review of how environmental issues are integrated in education. 2021. Education 2030. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377362. Acesso em: 15 ago. 2021.

VIRGOLINO, A.; ANTUNES, F.; SANTOS, O. C. A.; MATOS, M. G.; BÁRBARA, C.; BICHO, M.; CANEIRAS, C.; SABINO, R.; NÚNCIO, M. S.; MATOS, O.; SANTOS, R. R.; COSTA, J.; ALARCÃO, V.; GASPAR, T.; FERREIRA, J.; CARNEIRO, A. V. Towards a Global Perspective of Environmental Health: Defining the Research Grounds of an Institute of Environmental Health. Sustainability (Switzerland), v. 12, n. 21, p. 1-24, 2020.

WEIHS, M.; MERTENS, F. Os desafios da geração do conhecimento em Saúde Ambiental: uma perspectiva ecossistêmica. Ciência & Saúde Coletiva, v. 18, n. 5, p. 1501-1510, 2013.

WEXLER, B. Environmental Health. 2013. Cengage Learning, 2, 185.

WHO. The Ottawa charter for health promotion. Otawa: WHO, 1986. Disponível em: http://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/ottawa/en/. Acesso em: 3 mar. 2018.

Published

2022-02-01

Versions

How to Cite

BRITO DE OLIVEIRA SUARTE , Letícia; LAGARES FERREIRA SILVA , Kellen; SIMONE SEIBERT , Carla. THE CHALLENGES OF ENVIRONMENTAL HEALTH ON THE SCIENCE CURRICULUM ON THE LAST YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION, IN THE STATE OF TOCANTINS. Observatory Journal, [S. l.], v. 8, n. 1, p. a5en, 2022. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2022v8n1a5en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/14983. Acesso em: 18 may. 2024.