INCERTEZAS NA EDUCAÇÃO NO FUTURO

Authors

  • Alvino Moser CENTRO UNIVERSITÁRIO INTERNACIONAL UNINTER https://orcid.org/0000-0001-7828-5067
  • Luis Lopes CENTRO UNIVERSITÁRIO INTERNACIONAL UNINTER https://orcid.org/0000-0001-7925-9653
  • Armando Kolbe Júnior CENTRO UNIVERSITÁRIO INTERNACIONAL UNINTER
  • Thereza Cristina Souza Lima CENTRO UNIVERSITÁRIO INTERNACIONAL UNINTER

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2025v11n1a06pt

Keywords:

Uncertainties, Education, In the Future

Abstract

The theme of this chapter was uncertainties in education in the future. The title of the chapter deliberately refers to education in the future to indicate that it is something unknown and, therefore, uncertain. The objective was to analyze the need for changes in the educational scenario in order to be able to face the challenges that are increasingly present in the daily lives of all the people involved in the educational process. To achieve this aim, the results of recent international research were considered, as well as the contribution of researchers who analyze the competencies and skills considered necessary to prepare students for the future. The results indicate that the adherence to the past in the face of uncertainty about the future is one of the elements that hinder the updating of educational theories and practices, even though the results of recent research show the need for change.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alvino Moser, CENTRO UNIVERSITÁRIO INTERNACIONAL UNINTER

Pós-doutor em Filosofia pela Université Catholique de Louvain. Decano e Professor do Programa de Mestrado em Educação e Novas Tecnologias do Centro Universitário Internacional  LATTES: http://lattes.cnpq.br/0657413767020587

Luis Lopes, CENTRO UNIVERSITÁRIO INTERNACIONAL UNINTER

Mestre e Doutor em Educação pela UTP. Professor do Programa de Mestrado em Educação e Novas Tecnologias e da Escola Superior de Educação do Centro Universitário Internacional UNINTER.

Armando Kolbe Júnior, CENTRO UNIVERSITÁRIO INTERNACIONAL UNINTER

Doutorado em Engenharia do Conhecimento pela UFSC e Mestre em Tecnologias pela UTFPR.  Professor do Centro Universitário Internacional UNINTER. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3882320613500146

Thereza Cristina Souza Lima, CENTRO UNIVERSITÁRIO INTERNACIONAL UNINTER

Doutora em Estudos Linguísticos pela UNESP. Diretora da Escola Superior de Línguas do Centro Universitário Internacional UNINTER. Lattes: http://lattes.cnpq.br/8201734695191271

References

Aquino, T. de. (2004). Sobre o ensino (De magistro), os sete pecados capitais (L. J. Lauand, Trad. e Est. introd.; 2ª ed.). Martins Fontes.

Araújo, W. de, Cunha, M., Luna Neto, J., & Santos, A. dos. (2020). Sophia, um aplicativo voltado à aprendizagem por intermédio de microconteúdo. In Anais da XX Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe (pp. 233–238). Sociedade Brasileira de Computação. https://sol.sbc.org.br/index.php/erbase/article/view/15483/15326.

Bachelard, G. (1947). La formation de l’esprit scientifique. Contribution à une psychanalyse de la connaissance objective (Original publicado em 1934). J. Vrin. https://gastonbachelard.org/wp-content/uploads/2015/07/formation_esprit.pdf.

Bot, L., Gossiaux, P.-B., Rauch, C.-P., & Tabiou, S. (2005). Learning by doing: A teaching method for active learning in scientific graduate education. European Journal of Engineering Education, 30(1), 105–119. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03043790512331313868.

Corcini, L. F., & Moser, A. (2019). Ciberespaço, multitarefas e atenção: breve revisão bibliográfica. Revista Observatório, 5(4). https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/5951

Dabi-Schwebel, G. (s.d.). Transformation digitale (ou numérique). 1min30. https://www.1min30.com/dictionnaire-du-web/transformation-digitale-numerique.

Edelman, G., & Tononi, G. (2000). Comment la matière devient conscience. Odile Jacob.

EDUCAUSE. (2021). Horizon report: Teaching and learning edition. EDUCAUSE. https://library.educause.edu/-/media/files/library/2021/4/2021hrteachinglearning.pdf.

Foundation for Young Australians. (2017). The new work smarts: Thriving in the new work order. https://www.fya.org.au/wp-content/uploads/2017/08/fya-future-of-work-report-final-lr.pdf

Gofron, B. (2014). School in the era of the Internet. Educ. Educ., 17(1), 171–180.

Hug, T., Lindner, M., & Bruck, P. (2006). Microlearning: Emerging concepts, practices and technologies after e-learning. Innsbruck University Press.

Kandel, E., & Squire, L. (2003). Memória: Da mente às moléculas. Artmed.

Lee, H., Burrows, A., & Green, D. (1992). QHE Project. Criteria of quality. Hobbs the Printers Limited.

Maffesoli, M. (2009). A república dos bons sentimentos. Itaú Iluminuras.

Maillard, C. (2016, 26 de dezembro). Industrie du futur: Quelles compétences acquérir pour s'adapter à ses nouveaux métiers. L'Usine Nouvelle. https://www.usinenouvelle.com/article/industrie-du-futur-quelles-competences-acquerir-pour-s-adapter-a-ses-nouveaux-metiers.N468883.

Medeiros, L.F. de., Kolbe Junior, A., & Moser, A. (2019). Um Assistente Cognitivo que Utiliza Conversas Curtas em Conversas de Tutoria. Revista Internacional de Tecnologias Emergentes em Aprendizagem (iJET), 14 (11), pp. 138–159. https://doi.org/10.3991/ijet.v14i11.10288.

OECD. (2018). Le futur de l’éducation et des compétences. Projet Éducation 2030. https://www.oecd.org.

Prensky, M., & Heppell, S. (2010). Teaching digital natives: Partnering for real learning. Corwin.

Salinas, J., & Marín, V. (2014). Pasado, presente y futuro del microlearning como estrategia para el desarrollo profesional. Campus Virtuales, 2(3).

Souza, M. I. F., & Amaral, S. F. (2012). Microconteúdo para Ambiente Virtual de Aprendizagem Móvel: Modelo de Produção Baseado nas Matrizes da Linguagem e Pensamento. In 35º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (pp. 1–14). Intercom. http://www.intercom.org.br/sis/2012/resumos/R7-1075-1.pdf

Tapscott, D. (2009). Growing up digital and Wikinomics: How the net generation is changing your world. McGraw Hill.

Tyler, R. (1976). Princípios básicos do currículo e ensino (L. Vallandro, Trad.; 3ª ed.). Globo. (Obra original publicada em 1949)

University of Exeter. (n.d.). The change curve. https://www.exeter.ac.uk/media/.../the_change_curve.pdf

Wenger, E. (2008). Communities of practice: Learning, meaning, and identity (18ª ed.). Cambridge University Press.

World Travel & Tourism Council. (2017). The Global Summit 2017, Bangkok, Thailand. https://www.wttc.org/events/summits/previous-summits/the-global-summit-2017

Published

2025-06-03

How to Cite

MOSER, Alvino; LOPES, Luis; JÚNIOR, Armando Kolbe; LIMA, Thereza Cristina Souza. INCERTEZAS NA EDUCAÇÃO NO FUTURO. Observatory Journal, [S. l.], v. 11, n. 1, p. a6, 2025. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2025v11n1a06pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/13681. Acesso em: 5 dec. 2025.