INSTAGRAM CELEBRITY AND POVERTY: adhesion and opposition to high visibility models in the tense search for the right to be seen

Authors

  • Fabiana Moraes da Silva Federal University of Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a2en

Keywords:

Celebrity; Poverty; Social networks; Racism; Recognition.

Abstract

This article analyses the profiles of four people from popular classes in Northeast Brazil: Carlinhos Maia, Branca Diva, Cauã Kardashian and MC Loma. With thousands or even millions of followers on Instagram, all of them display a narrative — fuelled by their fans — in which elements usually associated with the super famous (mansions, pools, travels) are valued at the same time that signs of humbleness are emphasized. In this unstable place, one perceives a specific tension in the process of being recognized among those who experience fame for the first time. Pacts regarding skin bleaching and erasure of poverty go hand in hand with the exposure of the latter as a value in itself - it is poverty, after all, that will sustain the myth of overcoming.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBORNOZ, Suzana Guerra. As esferas do reconhecimento: uma introdução a Axel Honneth. Cad. psicol. soc. trab., vol. 14, n. 1, jun. 2011, pp. 127-143.

BARGAS, Janine de Kássia Rocha; MAIA, Rousiley Celi Moreira. Quilombolas no WhatsApp: o papel do aprendizado coletivo nas lutas por reconhecimento. Comun. Mídia consumo, vol. 14, n. 41, set-dez 2017, pp. 31-52.

BARTHES, Roland. A retórica da imagem. In: ______. O óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

_____. Mitologias. 3.ed. Rio de Janeiro: Difel, 2002

BENJAMIM, Walter. Obras Escolhidas. Trad. Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BENEDICTO, Marcelo; MARLI, Mônica. 10% da população concentram quase metade da renda do país. Agência IBGE Notícias. Rio de Janeiro, 11 abr. 2018. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/20844-10-da-populacao-concentram-quase metade-da-renda-do-pais. Acesso em: 02 abr. 2019.

BRIGHENTI, Andrea. Visibility: A category for the social sciences. Current Sociology. vol. 55, n. 3, maio 2007, pp. 323–342.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp, 2007.

CAMPANELLA, Bruno. Em busca do reconhecimento midiático: a autorrealização do sujeito na sociedade midiatizada. E-Compós, Ahead of Print, abr 2018, pp. 1-20. Disponível em: http://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1499/1895. Acesso em: 02 abr. 2019.

COULDRY, Nick. Why voice matters. Culture and Politics after Neoliberalism. London: Sage, 2010.

______ . Media, society, world: social theory and digital media practice. Cambridge, Polity Press, 2012.

DIVA, Branca. Penedo (Alagoas), 14 dez. 2018. @brancadivaa. Disponível em: https://www.instagram.com/p/BrXv4bPndsL/ Acesso em: 11 ago. 2020

DRIESSENS, Oliver. A celebritização da sociedade e da cultura: entendendo a dinâmica estrutural da cultura da celebridade. Ciberlegenda, n. 31, 2014, pp. 8-25.

EVANGELISTA, Simone. POLIVANOV, Beatriz. Construções Identitárias periféricas na rede: as It Girls das favelas cariocas no Instagram. Anais do XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2016. pp. 1-15.

ESTADO DE SÃO PAULO. Apresentador cancela participação de MC Loma na TV após exigências. Disponível em: https://emais.estadao.com.br/noticias/gente,apresentador-acusa-mc-loma-de-falta-de-humildade-apos-exigencias,70002227222, acesso em 3.03.2019

GABLER, N. Vida: o filme. São Paulo: Cia das Letras, 1999

KURZMAN, Chales et al. Celebrity status. Sociological Theory, vol. 25, n. 4, dez 2007, pp. 347-367.

LEÃO, Danuza. Sobre as modas. Folha de São Paulo. São Paulo, 09 ago. 2009. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/cotidian/ff0908200909.htm. Acesso em: 04 abr. 2019.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo do artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MARSHALL, P. David. Celebrity and power: fame in contemporary culture. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1997.

MILLNER JUNIOR, Murray. Is celebrity a new kind of status system? Society Magazine, vol. 47, n. 5, jul. 2010, pp. 379-387.

MORAES, Fabiana. Do pseudo-evento à não notícia: um estudo sobre a revista Caras. 188 f. 2005. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2005.

______ . É tu nada estrela: revista Caras e o consumo da felicidade nos salões de beleza de periferia. 259 f. 2011. Tese (Doutorado em Sociologia) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2011.

______ . “Não acredito que estou vendo isso”: raça, peso e origem social no status instável da mulher celebridade. Anais do XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2016. pp. 1-15.

MORIN, Edgar. Cultura de massas no século XX: O espírito do tempo, Neurose. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1984.

NEWMAN, George E.; DIESENDRUCK, G.; BLOOM, Paul. Celebrity contagion and the value of objects. Journal of Consumer Research, vol. 38, n. 2, august 2011, pp. 215– 228.

ORTIZ, Renato. As celebridades como emblema sociológico. Sociol. Antropol., vol.6, n. 3, set-dez 2016, pp.669-697.

QUEIROZ, Beatriz. Com mais de 4 milhões de seguidores, Carlinhos Maia quer despertar sorrisos. Correio Braziliense, Brasília, ano 58, 15 nov. 2017. Disponível em: https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/diversao-e-arte/2017/11/15/interna_diversao_arte,641019/com-mais-de-4-milhoes-de-seguidores-carlinhos-maia-quer-despertar-sor.shtml. Acesso em: 26 maio 2018.

ROJEK, Chris. Celebridade. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.

SANTOS, PALOMA (MC LOMA). [sem título]. Jaboatão (PE), 4 abril 2018. Instagram: @mclomaofficial. Disponível em: https://www.instagram.com/p/. Acesso em: 11 ago. 2020.

SIBILIA, Paula. O Show do Eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

SOUZA, Danielle Soutilha; AYROSA, Eduardo André Teixeira; CERCHIARO, Isabel Balloussier. “Do Bom e Do Melhor”: O consumo de bens de luxo na classe C. Sociedade, Contabilidade e Gestão, vol. 8, n. 1, jan-abr 2013, pp. 80-97.

TAYLOR, Charles. Multiculturalism: examining the politics of recognition. Ed. Amy Gutmann. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, 1994

TORRES, Eduardo Cintra. Economia e carisma da indústria cultural da celebridade. In: FRANÇA, Vera et al. (orgs.). Celebridades do século XXI: transformações no estatuto da fama. Porto Alegre: Sulina, 2014. pp. 71-94.

THOMPSON, John B. A nova visibilidade. Matrizes, vol. 1, n. 2, abr 2008. pp.15-38.

WEBER, Max. Economia e Sociedade. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2004.

Published

2020-07-01

How to Cite

SILVA, Fabiana Moraes da. INSTAGRAM CELEBRITY AND POVERTY: adhesion and opposition to high visibility models in the tense search for the right to be seen. Observatory Journal, [S. l.], v. 6, n. 4, p. a2en, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n4a2en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/11073. Acesso em: 22 nov. 2024.