DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges

Authors

  • Juliana Dias Rovari Cordeiro Nutes/UFRJ
  • Alexandre Brasil Carvalho da Fonseca Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde
  • Elliz Celestrini Mangabeira Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Juliana Cintia Lima e Silva Museu Nacional-UFRJ
  • Aline Guarany Ignacio Lima Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a10pt

Keywords:

knowledge, desinformation, media education

Abstract

The changes that represent accessible technology and the use of social networks in digital culture impose new questions and challenges as we are, at the same time, producers and consumers of information. Disinformation affects public life and threatens democracy. Based on the ideas of Cognitive Democracy (MORIN, 2014) and the Knowledge Dialogue (LEFF, 2006), we will discuss the theme in the light of an analytical framework of the research “Values ​​and Arguments in the assimilation and propagation of disinformation: a dialogical approach”. Media education appears as a historic and democratic need to combat fake news. In this sense, the possible solutions should build and strengthen collective learning about communicational and educational processes that promote reading and critical understanding of digital media.

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Author Biographies

Alexandre Brasil Carvalho da Fonseca , Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde

Doutor em Sociologia (USP). Professor associado da UFRJ, diretor do Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde. abrasil@ufrj.br.  

0000-0002-7495-4902

Elliz Celestrini Mangabeira , Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda em Educação em Ciências e Saúde(Nutes/UFRJ). Nutricionista (colaboradora) do Movimento Comer Pra Quê? elliz.mangabeira@gmail.com.  

 

Juliana Cintia Lima e Silva, Museu Nacional-UFRJ

Doutoranda em Antropologia Social (PPGAS/Museu Nacional-UFRJ). Integrante do Comitê de Antropólogas/os Negras/os da Associação Brasileira de Antropologia e do GEPAD – Grupo de Estudos e Pesquisas em Antropologia da Devoção. jcintia7@outlook.com.

Aline Guarany Ignacio Lima, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestranda em Educação em Ciências e Saúde(Nutes/UFRJ). alineguarany@gmail.com.

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Published

2020-10-01

How to Cite

CORDEIRO, Juliana Dias Rovari; FONSECA , Alexandre Brasil Carvalho da; MANGABEIRA , Elliz Celestrini; SILVA, Juliana Cintia Lima e; LIMA, Aline Guarany Ignacio. DISINFORMATION IN DIGITAL CULTURE: reflections from Cognitive Democracy and Dialogue between Knowledges. Observatory Journal, [S. l.], v. 6, n. 6, p. a10pt, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n6a10pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10019. Acesso em: 22 jul. 2024.