ONLINE CLASSES: an experience enhanced by covid19

Autores

  • Rosemary Lapa de Oliveira Bahia State University

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a7en

Palavras-chave:

Teacher training, mourning, technologies in education

Resumo

This is a critical study of an experience of a post-doctoral professor, user and student of digital media, a teacher of distance education who is urged to continue with online classes after the confinement orientation because of COVID19. It is also a critical reflection on the paths of education in Brazil. The research is empirical and its research subject is the researcher herself who dialogues education with the state of mourning, due to the pandemic, thus seeking theoretical anchorage in psychology. In education, it dialogues with political, methodological and technology issues in education. This text points to the fact that education will have to change structurally and methodologically.

 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Rosemary Lapa de Oliveira, Bahia State University

Post-Doctor and Doctor in Education, Master in Letters and Linguistics, Specialist in Grammar and Text and graduated in Vernacular Letters with English and important literatures. Titular Professor of the Graduate Program of the State of Bahia, Education Research at the Universidade do Futuro e Contemporaneidade PPGUC and Study in Reading and Storytelling – GPELCH.rloliveira@uneb.br

Referências

ANDRADE, Maria do Carmo F. de; SOUZA, Priscila Rodrigues de. Modelos de rotação do ensino híbrido: estações de trabalho e sala de aula invertida. In: E-Tech: Tecnologias para Competitividade Industrial, Florianópolis, v. 9, n. 1, 2016.

BUSARELLO, Raul Inácio; ULBRICHT, Vania Ribas; FADEL, Luciane Maria. A gamificação e a sistemática de jogo: conceitos sobre a gamificação como recurso motivacional. In: FADEL, Luciane Maria; ULBRICHT, Vania Ribas; BATISTA, Claudia Regina; VANZIN, Tarcísio (orgs). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014.

FREUD, Sigmund. Luto e Melancolia. Trad. Marilene Carone. São Paulo: Civilização Brasileira, 2008.

GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. Porto Alegre: Artmed, 1997.

GUIMARÃES, Glaucia; MAGALHÃES, Ligia Karam Corrêa de; BARRETO Raquel Goulart. TEXTOS MULTIMIDIÁTICOS NA ESCOLA. In: http://33reuniao.anped.org.br/33encontro/app/webroot/files/file/Trabalhos%20em%20PDF/GT16-6325--Int.pdf, 2010. Acesso em: 14 abr. 2020.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. 3 ed. São Paulo: Cortez, 1998.

KÜBLER-ROSS, Elisabeth. Sobre a Morte e o Morrer. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

NAVARRO, Gabrielle. Gamificação: a transformação do conceito do termo jogo no contexto da pós-modernidade. Trabalho de conclusão de curso de especialização em mídia, orientado por Charles Nisz. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/125459/mod_resource/content/1/gamificacao.pdf. Acesso em: 25 mar 2018.

NUNES, José Horta. Aspectos da forma histórica do leitor brasileiro na atualidade. In: ORLANDI, Eni Puccinelli. (Org.) A leitura e os leitores. Campinas: Pontes, 1999.

PARKES, Colin Murray. Luto: Estudos sobre a Perda na Vida Adulta. São Paulo: Summus Editorial, 1998.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3 ed. 1ª reimp. – Belo Horizonte: Autentica, 2010.

ULBRICHT, Vania Ribas; FADEL, Luciane Maria. Educação Gamificada: valorizando os aspectos sociais. In: FADEL, Luciane Maria; ULBRICHT, Vania Ribas; BATISTA, Claudia Regina; VANZIN, Tarcísio (orgs). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014.

WORDEN, J. William. Terapia do Luto. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

Publicado

2021-10-01

Como Citar

OLIVEIRA, Rosemary Lapa de. ONLINE CLASSES: an experience enhanced by covid19. Revista Observatório , [S. l.], v. 7, n. 4, p. a7en, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a7en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/14147. Acesso em: 22 dez. 2024.