PHYSICS TEACHING COMBINED WITH DIGITAL TECHNOLOGICAL RESOURCES (RTD): the contributions of the Arduino platform in the classroom

Autores

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n2a2en

Palavras-chave:

Physics teaching, Digital Educational Resources, Experimental Activities

Resumo

This study aimed to identify the literary production on the use of the Arduino platform as a digital technological resource (RED) for teaching physics concepts in high school. This is an exploratory study carried out in databases of recognized scientific journals in the areas of teaching and exact sciences. From the survey of 32 works that were characterized by the scope of this study, fourteen articles stood out that brought the results of experimental projects developed for the teaching of scientific concepts with the help of Arduino. The results of these studies indicated that the use of this RED in the development of experimental activities in the classroom, in addition to providing autonomy and the development of the student's scientific, critical and creative thinking, also proved to be a technologically viable and economically sustainable resource for low cost, but with quality and versatility equal to or greater than commercial options.

 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Weimar Silva Castilho , Federal Institute of Tocantins

Professor of the Professional Master's Degree in Professional and Technological Education (ProfEPT) and the Degree in Physics at the Federal Institute of Tocantins (IFTO). weimar@ifto.edu.br

Denise Lima de Oliveira, Secretary of Education and Culture of the State of Tocantins

PhD in Education from the Federal University of Goiás (Federal University of Goiás). professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Tocantins -Campus Palmas and pedagogical technician at the Secretary of Education and Culture of the State of Tocantins. deniselo@ifto.edu.br

Marco Vinicius Gomes Dutra, Federal Institute of Education, Science and Technology of Tocantins

Degree in Physics from the Federal Institute of Education, Science and Technology of Tocantins – Campus Palmas. marcogdutra@gmail.com

Referências

ATKIN, K. Investigating the Torricelli law using a pressure sensor with the Arduino and MakerPlot. Physics Education, v. 53, n. 6, p. 65, 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 16/04/2020.

CARVALHO NETO, J. T. de; APOLINARIO, F. R.; SOARES, A. A. Sistema photogate de seis canais analógicos para laboratórios didáticos de física. Rev. Bras. Ensino Fís., São Paulo, v. 40, n. 1, 2017.

CARVALHO, L. R. M.; AMORIM, H. S. Observando as marés atmosféricas: uma aplicação da placa Arduino com sensores de pressão barométrica e temperatura. Rev. Bras. Ensino Fís., São Paulo, v. 36, n. 3, p. 1-7, Sept. 2014.

CAVALCANTE, M. A.; TAVOLARO, C. R. C.; MOLISANI, E. Física com Arduino para iniciantes. Rev. Bras. Ensino Fís., São Paulo, v. 33, n. 4, p. 4503, Dec. 2011.

CORDOVA, H. P., AGUIAR, C. E., AMORIM, H. S. D., SATHLER, K. S. O., & SANTOS, A. C. F. D. Audiotermômetro: um termômetro para a inclusão de estudantes com deficiência visual. Rev. Bras. Ensino Fís., São Paulo, v. 40, n. 2, e2505, 2018.

CORDOVA, H.; TORT, A. C. Medida de g com a placa Arduino em um experimento simples de queda livre. Rev. Bras. Ensino Fís., São Paulo, v. 38, n. 2, 2016.

D’AUSILIO, A. Arduino: A low-cost multipurpose lab equipment. Behavior Research, [S.l.], n. p. 25 out. 2011.

DWORAKOWSKI, L. A. HARTMANN, L., MASSAYUKI Â. KAKUNO, M., E., & TEIXEIRA DORNELES, P. F Uso da plataforma Arduino e do software PLX-DAQ para construção de gráficos de movimento em tempo real. Rev. Bras. Ensino Fís., São Paulo, v. 38, n. 3, 2016.

ESPINDOLA, P. R.; Cena, C. R.; Alves, D. C.; Bozano, B. D. F., Goncalves, A. M. B.; Use of an Arduino to study buoyancy force. Physics Education, v. 53, n. 3, p. 035010, 2018.

GALERIU, Calin; EDWARDS, Scott; ESPER, Geoffrey. An Arduino investigation of simple harmonic motion. The Physics Teacher, v. 52, n. 3, p. 157-159, 2014

GALVAO, Taís Freire; PEREIRA, Mauricio Gomes. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiol. Serv. Saúde, Brasília, v. 23, n. 1, p. 183-184, Mar. 2014. Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-96222014000100183&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 22 de setembro de 2020. http://dx.doi.org/10.5123/S1679-49742014000100018.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua – Pnad Contínua. Brasília: Inep, 2016. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101543>. Acesso em: 16/04/2020.

KITCHENHAM, B. A. 2004 Procedures for Performing Systematic Reviews, Tech. report TR/SE-0401, Keele University, 2004.

LEITE, L. S. Mídia e a perspectiva da tecnologia educacional no processo pedagógico contemporâneo. In: FREIRE, Wendel. (org). Tecnologia e educação: as mídias na prática docente. 1. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2008. p. 61-78.

LIBÂNEO, J. C.. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. Goiânia: Cortez, 2011. 51 p.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. F. S. Aprendizagem Significativa. São Paulo: Editora Centauro, 2002.

MOREIRA, M. A. Grandes desafios para o ensino da física na educação contemporânea. Revista do Professor de Física, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2017.

MOVIMENTO TODOS PELA EDUCAÇÃO. O que pensam os professores brasileiros sobre a tecnologia digital em sala de aula. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/conteudo/O-que-pensam-os-professores-brasileiros-sobre-a-tecnologia-digital-em-sala-de-aula/?pag=2. Acesso em: 16/04/2020.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. p. 35-76.

MOYA, A. A. Connecting Time and Frequency in the RC Circuit. The Physics Teacher, v. 55, n. 4, p. 228-230, 2017.

NASCIMENTO JUNIOR, J. F.; BORGES, V. E. S.; NASCIMENTO, R. M. M. F. Descrição temporal de forças de colisão: um modelo didático para laboratório de física assistido por sistema embarcado. Rev. Bras. Ensino Fís., São Paulo, v. 41, n. 3, 2018.

SAMPAIO, RF; MANCINI, MC. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Rev. bras. fisioter., São Carlos, v. 11, n. 1, p. 83-89, Feb. 2007.

SILVEIRA, M. V.; BARTHEM, R. B.; SANTOS, A. C.: Proposta didático experimental para o ensino inclusivo de ondas no ensino médio. Rev. Bras. Ensino Fís., São Paulo, v. 41, n. 1, 2018.

SOUZA, A. D., PAIXÃO, A. C., UZÊDA, D. D., DIAS, M. A., DUARTE, S., & AMORIM, H. D. A placa Arduino: uma opção de baixo custo para experiências de física assistidas pelo PC. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 33, n. 1, p. 2011, 1702, 2011.

SZMOSKI, R. M., DOFF, A., LENART, V. M., SCHWIDERKE, S. K., & FACHINI, L. V. Desenvolvimento de um aparato experimental de baixo custo para o estudo de objetos em queda: análise do movimento de magnetos em tubos verticalmente orientados. Rev. Bras. Ensino Fís., São Paulo, v. 40, n. 1, 2017.

TUNYAGI, A.; Kandrai, K.; Fülöp, Z.; Kapusi, Z.; Simon, A.; Friction coefficient determination by electrical resistance measurements. Physics Education, v. 53, n. 3, p. 28, 2018.

Publicado

2021-04-01

Como Citar

CASTILHO , Weimar Silva; OLIVEIRA, Denise Lima de; DUTRA, Marco Vinicius Gomes. PHYSICS TEACHING COMBINED WITH DIGITAL TECHNOLOGICAL RESOURCES (RTD): the contributions of the Arduino platform in the classroom. Revista Observatório , [S. l.], v. 7, n. 2, p. a2en, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n2a2en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/14131. Acesso em: 5 maio. 2024.