THE FEDERAL UNIVERSITY OF RORAIMA: educommunication in times of Covid-19

Autores

  • Sandra Maria de Morais Gomes Universidade Federal de Roraima
  • Leila Adriana Baptaglin Universidade Federal de Roraima

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n3a11en

Palavras-chave:

Educommunication, Mobile technology, Federal University of Roraima

Resumo

This investigation proposal seeks to analyze the educommunicational processes promoted by the Federal University of Roraima (UFRR) in its attempt to continue activities during the Covid-19 pandemic period. To this end, the following topics were raised for discussion: Covid-19; the Amazon; educommunication and mobile technology.  Through an investigation at the UFRR portal and empirical data collected with the Undergraduate Courses in Social Communication-Journalism and, Licentiate in Visual Arts, we found technical and didactic difficulties. However, the UFRR has been promoting different strategies such as the document #Learning Never Stops in order to study and enable educommunicational strategies that take advantage of Distance Learning and mobile technology.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Sandra Maria de Morais Gomes, Universidade Federal de Roraima

PhD Student in the Postgraduate Program in Education in the Amazon (Universidade Federal de Roraima - UFRR). Effective teacher of Social Communication/Journalism Course at the Federal University of Roraima. sandra.gomes@ufrr.br.

Leila Adriana Baptaglin, Universidade Federal de Roraima

Post-Doctorate in Philosophy and Humanities in Nuestra América (Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez – UNESR, Venezuela). Effective teacher of the Postgraduate Program in Education in the Amazon and of the Degree in Visual Arts of the Federal University of Roraima. leila.baptalin@ufrr.br.

Referências

ARAGÓN, Luis Eduardo. (2018). A dimensão internacional da Amazônia: um aporte para sua interpretação. Universidade Federal do Pará (UFPA). Available at: <http://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/5676/4254 MARTÍN->. Accessed at: 20 mar. 2020.

CITELLI, Adilson. (2015). Tecnocultura e educomunicação. Rizoma, Santa Cruz do Sul, v. 3, n. 2, p. 63, dezembro. Available at: <https://online.unisc.br/seer/index.php/rizoma>. Accessed at: 12 mar. 2020.

DE MASI, Domenico. (2020) Coronavírus anuncia revolução no modo de vida que conhecemos. Folha de São Paulo, São Paulo, 22/03/2020. Available at: <https://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2020/03/coronavirus-anuncia-revolucao-no-modo-de-vida-que-conhecemos.shtml>. Accessed at: 25 mar. 2020.

FREIRE, Paulo. (2016). Pedagogia do Oprimido. 60 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

GOMES, Sandra Maria de Morais (2009). A educação a Distância na formação Superior em Roraima: um estudo de caso sobre a licenciatura em Pedagogia da FARES/RR. Dissertação apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas.

MARQUES, Fernanda Telles; TALARICO, Blueth Sabrina Lobo Uchoa. (2016). Da comunicação popular à educomunicação: reflexões no campo da “Educação como cultural”. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau – vol. 11, n. 2, ago./nov. 2016, p.422-443.

MARTÍN BARBERO, Jesus. (2000). Desafios culturais da comunicação à educação. Comunicação & Educação, (18), 51-61. Available at: <https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i18p51-61>. Accessed at: 03 jan. 2000.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, MEC, Brasil. PORTARIA Nº 343, DE 17 DE MARÇO DE 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Available at: <http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376>. Accessed at: 22 abr. 2020.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, MEC, Brasil. PORTARIA Nº 345, DE 19 DE MARÇO DE 2020. Altera a Portaria MEC nº 343, de 17 de março de 2020. Available at: <https://www.normasbrasil.com.br/norma/portaria-345-2020_390992.html>. Accessed at: 22 abr. 2020.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. (2020). O que é Coronavírus. Available at: <https://coronavirus.saude.gov.br/>. Accessed at: 31 mar. 2020.

ONU. (2020). Coronavírus: UNESCO reúne organizações, sociedade civil e setor privado em coalizão pela aprendizagem. Available at: <https://nacoesunidas.org/coronavirus-unesco-reune-organizacoes-sociedade-civil-e-setor-privado-em-coalizao-pela-aprendizagem/>. Accessed at: 31 mar. 2020.

ONU. (2020). Organização Mundial da Saúde classifica novo covid-19 como pandemia. Available at: <https://nacoesunidas.org/organizacao-mundial-da-saude-classifica-novo-coronavirus-como-pandemia/>. Accessed at: 20 mar. 2020.

UFRR (2020). Painel de Indicadores da UFRR. Available at: <https://painel.proeg.ufrr.br/discente/resumo>. Accessed at: 12 fev. 2020.

PROEG/UFRR (2020). - #Aprendizaje Nunca Para. Available at: <http://ufrr.br/conselhos/>. Accessed at: 22 abr. 2020.

UFRR/GR. Portaria Normativa 001/2020-GR/UFRR. Regulamentar o Regime Acadêmico Especial – RAE para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavirus (COVID-19). Available at: <http://ufrr.br/conselhos/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=602:2020&Itemid=403>. Accessed at: 22 abr. 2020.

UFRR/GR. Portaria Normativa 004/2020-GR/UFRR. Tornou sem efeito a Portaria Normativa UFRR/GR nº 001, de 16 de março de 2020 e instituía o Regime Acadêmico Especial (RAE) no âmbito da UFRR. Available at: <http://ufrr.br/conselhos/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=602:2020&Itemid=403>. Accessed at: 22 abr. 2020.

UFRR/GR. Portaria Normativa 005/2020-GR/UFRR. Organiza os Planos de Trabalho dos serviços essenciais da UFRR. Available at: <http://ufrr.br/conselhos/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=602:2020&Itemid=403>. Accessed at: 22 abr. 2020.

UFRR/GR. Portaria Normativa 006/2020-GR/UFRR. Dispõe sobre as medidas de prevenção e adequação do funcionamento da Universidade Federal de Roraima (UFRR) às determinações oficiais referentes à emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do Coronavírus (COVID-19). Available at: <http://ufrr.br/conselhos/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=602:2020&Itemid=403>. Accessed at: 22 abr. 2020.

UNESCO. (2020). Fechar escolas desestabilizou vida de crianças; como podemos ajudá-las a continuar aprendendo. Available at: <https://nacoesunidas.org/artigo-fechar-escolas-desestabilizou-a-vida-de-criancas-em-todo-o-mundo-como-podemos-ajuda-las-a-continuar-aprendendo/>. Accessed at: 22 abr. 2020.

SOUSA SANTOS, Boaventura S. (2020). A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina S. A.

Publicado

2020-05-01

Como Citar

GOMES, Sandra Maria de Morais; BAPTAGLIN, Leila Adriana. THE FEDERAL UNIVERSITY OF RORAIMA: educommunication in times of Covid-19. Revista Observatório , [S. l.], v. 6, n. 3, p. a11en, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n3a11en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10542. Acesso em: 22 dez. 2024.

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)