INFORMAL ENGLISH

A THEORETICAL-METHODOLOGICAL DISCUSSION

Autores

  • Fábio Henrique Rosa Senefonte Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2021v12n2p382-395

Palavras-chave:

Informal English, theoretical-methodological issues, teaching-learning

Resumo

Drawing upon sociolinguistic issues inherent to language variation and registers (BIBER at al., 1999), this paper, fundamentally theoretical, sought to discuss theoretical and methodological issues related to informal (colloquial) English. Besides the fact that this type of register is fundamental to one’s linguistic proficiency, the literature on the topic is substantially scarce both in theoretical and didactic-pedagogical terms (SENEFONTE, 2018). Thus, this article can contribute to the literature by possibly promoting critical thinking about the conscious use and approach to such type of language in the classroom, aiming at understanding language as a social practice and at critical language awareness.

Biografia do Autor

Fábio Henrique Rosa Senefonte, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)

Professor adjunto na área de Língua Inglesa na Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP-CP). Doutor (2018) e Mestre (2014) em Estudos da Linguagem (na linha de pesquisa ensino, aprendizagem e formação do professor de língua estrangeira) pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Especialista em Ensino de Língua Inglesa pela Universidade Estadual do Norte do Paraná- UENP (2011). Pela mesma Universidade, também é licenciado em Letras, com habilitações em língua portuguesa e língua inglesa com suas respectivas literaturas (2010). Tem experiência no ensino, aprendizagem e formação do professor de língua inglesa. Foi bolsista Fulbright, atuando como professor assistente de língua portuguesa na Howard University (Washington DC-EUA) (2013-2014) e aluno de pós-graduação da mesma Universidade, cursando disciplinas nos departamentos de Comunicação, Ciências Sociais e Educação. É líder do Grupo de Pesquisa "Estudos Linguísticos e Literários em Inglês (ELLI)". Os interesses de pesquisa abrangem a Sociolinguística Aplicada ao ensino, aprendizagem e formação do professor de língua estrangeira (com foco em variação linguística).

Referências

AUGER, J. Linguistic Norm vs. Functional Competence: Introducing Québec French to American Students. In.: BLYTH, C. The Sociolinguistics of Foreign-Language Classrooms: Contributions of the Native, the Near-Native and the Non-Native Speaker. Boston: Heinle, Thomson Corporation, 2003.

BAGNO, M. Nada Na Língua É Por Acaso: por uma pedagogia da variação linguística. São Paulo: Parábola Editorial, 2007. 240p.

BELMORE, N. F. Varieties of English. ATEQ: Association of Teachers of English of Quebec Journal. Canada, n.1. v, 2, 1970, p.1-12.

BIBER, D. et al. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Pearson Education Limited, 1999.

BORGES NETO, J. O pluralismo teórico na Linguística. Estudos Linguísticos, São Paulo, v. 25, p. 1-14, 1996.

BORTONI-RICARDO, S.M. Educação em Língua Materna: a sociolinguística em sala de aula. São Paulo: Parábola, 2004.

CALVET, L.J. Sociolinguística: uma introdução crítica. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2002. 120p.

CÂMARA JR. J. M. Historia da linguística. Petrópolis: Vozes, 1975.

CROWLEY, T. An Introduction to Historical Linguistics. 3rd edition. Oxford University Press, 1997.

DEMO, P. Pesquisa e construção do conhecimento: metodologia científica no caminho de Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1994.

DEMO, P. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.

EDGAR, T.W.; MANZ, D.O. Research Methods for Cyber Security. USA: Syngress Media, 2017

EISENSTEIN, M.R. Language Variation and the ESL Curriculum. Language in Education: theory and practice. Washington, DC: National Institute of Education, 1983.

EKUNDAYO, O. S. B. Linguistic Symbol Intraference in Textese and E-mailese: Implications for Teaching and Learning Standard English. Gist Education and 271 Learning Research Journal. Bogota, n. 9, July- December, 2014. p. 124-141.

ENGKENT, L. P. Real People Don't Talk Like Books: Teaching Colloquial English: Tesl Canada journal/revue TESL du Canada Special, Canada, v 1, n.1, p.225-234, nov. 1986.

ERICKSON, F. Transformation and School Success: the politics and culture of educational achievement. Anthropology and Education Quarterly, Canada, v. 18, n. 4, 1987, p. 335-356.

HILLIARD, A. Spoken Grammar and its Role in the English Language Classroom. English Teaching Forum, London, v. 1, n. 4, 2014, p. 2-13.

HOMUTH, K, J; PIIPPO, A. Slang in the ESL Classroom. MITESOL, Kalamazoo, Michigan, October 7-8, 2011.

JACOBSON, R. Incorporating Sociolinguistic Norms into an EFL Program. MEXTESOL National Convention. 2nd edition. Cocoyoc, Mexico, 1975, p.1-30.

KIMBALL, M.C.; PALMER, A. S. The Dialog Game: A Prototypical Activity for Providing Proper Intake in Informal Instruction. TESOL Quartely, Canada v. 12, n. 1, Mar, 1978. 274.

LABOV, W. Padrões Sociolinguísticos. Tradução de Marcos Bagno, Maria Marta Pereira Scherre e Caroline Rodrigues Cardoso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. 392p.

PARANÁ. Diretrizes Curriculares Estaduais- Língua Estrangeira. Curitiba: SEED,

PHILLIPS, B.S. Middle English Diphthongization, phonetic analogy and lexical diffusion. WORD, v. 34, n.1. 1983, p.11-23. Available at <http://dx.doi.org/10.1080/00437956.1983.11435734>. Accessed on 5/13/2020.

SENEFONTE, F.H.R. Puro x Impuro / Sagrado x Profano: percepções de professores sobre gírias nas aulas de inglês. 2014. 171 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina.

SENEFONTE, F. H. R. Informal English: Learning, Teaching and Teacher Education. 2018. 601 pages Thesis (Doctoral Degree in Language Studies) – State University of Londrina, Londrina, 2018.

SHENK, E.M. Teaching Sociolinguistic Variation to Intermediate Language Classroom: Voseo in Latin America. Hispania, v. 97, n.3, 2014, p. 368-381.

SNOW, B.G.; PERKINS, K. The Teaching of Listening Comprehension and Communication Activities. TESOL Quartely, Canada, v. 13, n. 1. March, 1979, p. 51- 63.

TRUDGILL, P. (ed.) Applied Sociolinguistics. Orlando: Academic Press, 1984.

Downloads

Publicado

2021-11-23

Como Citar

Rosa Senefonte, F. H. (2021). INFORMAL ENGLISH: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL DISCUSSION. EntreLetras, 12(2), 382–395. https://doi.org/10.20873/uft2179-3948.2021v12n2p382-395