AUTONOMÍA Y CREATIVIDAD EN EL TRABAJO DE EQUIPOS DE SALUD LA FAMILIA EN EL SUR DE BRASIL

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.20873/2526-1487V2N140

Palabras clave:

Professional Autonomy, Creativity, Family Health, Evaluation In Health

Resumen

Family Health has a very important space throughout Brazil and is fundamental for the health care of the population. The professionals inserted in this medium deal daily with new, unforeseen situations linked to the demands of the users, having to be endowed with the experience and knowledge to serve them in the best possible way. Within this intention the autonomy and professional creativity plays an important role, because when present it is related to the self-recognition and professional valorization being a factor of pleasure in the working environment. The objective of the article is to analyze the autonomy and creativity in the work of the health professionals of the family of the south of Brazil. It is a study with a qualitative approach that had as theoretical reference the psychodynamics of the work and was realized with professionals of health teams of the family of three Health Units belonging to a hospital group in the south of Brazil. Data collection was used to observe and collective interviews and data analysis was used the content analysis method. The professionals of Family Health teams consider autonomy and creativity as an indicator of pleasure at work, because through it, one steers away from robotization at work, allows personalization in tasks in which the professional is free to demonstrate their knowledge, experiences and abilities to Organize and produce their work. It is concluded that the professionals of the investigated teams refer to their work as pleasurable, they identify feelings of satisfaction at work when performed with autonomy and creativity. On the other hand, when the worker is unable to negotiate the prescribed work with his subjective and creative potential in the construction of work, he lives with suffering.

Biografía del autor/a

Cecília Helena Glanzner, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Departamento de Enfermagem Médico Cirúrgica. Pesquisadora do Grupo Interdisciplinar de Saúde Ocupacional. Possui Graduação em Enfermagem (2000), Licenciatura em Enfermagem (2001) , Mestrado em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008). Doutorado em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014). Trabalhou como enfermeira do Hospital de Clínicas de Porto Alegre, Hospital Nossa Senhora da Conceição S/A e como Professora do Instituto de Ciências da Saúde da Universidade Feevale. Tem experiência na área de Enfermagem cirúrgica e Bloco Cirúrgico e, em pesquisas com ênfase na área de saúde, saúde mental do trabalhador e avaliação de serviços de saúde.

Agnes Olschowsky, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui doutorado em Enfermagem Psiquiátrica pela Escola de Enfermagem da USP (2001), mestrado em Enfermagem Psiquiátrica pela Universidade de São Paulo (1996) e graduação em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1982). Atualmente é Professora Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, docente credenciado junto ao Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da UFRGS, membro de Conselho da Associação Brasileira de Enfermagem e membro do Conselho Editorial da Revista Gaúcha de Enfermagem. Coordenadora da pesquisa "Avaliação das ações de saúde mental na ESF", financiada pelo CNPq e MS. Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em Enfermagem Psiquiátrica, atuando principalmente nos seguintes temas: enfermagem, saúde mental, enfermagem psiquiátrica, ensino de enfermagem, prazer e sofrimento no trabalho e ações de saúde mental na atenção básica.

Deisi Angélica Hoffmann, UFRGS

Graduanda de Enfermagem da Escola de Enfermagem da UFRGS

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Publicado

2017-09-27

Cómo citar

Glanzner, C. H., Olschowsky, A., & Hoffmann, D. A. (2017). AUTONOMÍA Y CREATIVIDAD EN EL TRABAJO DE EQUIPOS DE SALUD LA FAMILIA EN EL SUR DE BRASIL. Trabalho (En)Cena, 2(1), 40–49. https://doi.org/10.20873/2526-1487V2N140

Número

Sección

Artículos Teóricos y Empíricos

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