ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA

UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA

Authors

  • Luciana Luiz de Souza Universidade Federal de Campina Grande - Unidade Acadêmica de Psicologia
  • Aline Venceslau Vieira de Lima Universidade Federal de Campina Grande - Unidade Acadêmica de Psicologia

DOI:

https://doi.org/10.20873/2526-1487e022007

Abstract

The present study aimed to identify the main symptoms and / or signs of psychic / mental illness among Brazilian professor mentioned in the academic-scientific production of the last five years (2013-2018) in Brazil. A search was done in the ScIELO and LILACS database using the descriptors in pairs: "burnout AND professor", "burnout AND professor", "stress AND professor" and "stress AND professor". The present systematic review (PRISMA method) made it possible to identify that work overload, precariousness of work conditions and socio-professional relations are the main factors generating illness, stress and professional exhaustion in the academic environment. Consequently, these factors affect the different spheres of the worker's life, affective and social bonds, limiting leisure time and health care. Despite the suffering present in the work context of the university professor, it was seen that the professionals can experience experiences of pleasure and satisfaction for the work. In addition, it is expected that this study may contribute to the implementation of health prevention and promotion actions, and intervention strategies in teaching health in higher education.

Author Biographies

Luciana Luiz de Souza, Universidade Federal de Campina Grande - Unidade Acadêmica de Psicologia

Universidade Federal de Campina Grande, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde - CCBS, Unidade Acadêmica de Psicologia - UAPSI

Universidade Federal de Campina Grande.     Unidade Acadêmica de Educação - UAEDU/CH

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Aline Venceslau Vieira de Lima, Universidade Federal de Campina Grande - Unidade Acadêmica de Psicologia

Universidade Federal de Campina Grande, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde - CCBS, Unidade Acadêmica de Psicologia - UAPSI

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Published

2022-11-05

How to Cite

Luiz de Souza, L., & Venceslau Vieira de Lima, A. (2022). ESTRESSE OCUPACIONAL, SÍNDROME DE BURNOUT E DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DA PRODUÇÃO ACADÊMICO-CIENTÍFICA BRASILEIRA. Trabalho (En)Cena, 7, e022007. https://doi.org/10.20873/2526-1487e022007

Issue

Section

Artigo de Pesquisa