Active methodologies, trandisciplinarity and learning at Universidade Federal de Goiás (UFG)

Authors

  • Marilza Vanessa Rosa Suanno UFG
  • Flavio Marques Lopes Faculdade de Farmácia, Farmácia, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil
  • Getúlio Antero de Deus Júnior Escola de Engenharia Elétrica, Mecânica e de Computação, Engenharia Elétrica, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil.
  • Nathalie de Lourdes Souza Dewulf Faculdade de Farmácia, Farmácia, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, Goiás, Brasil.
  • Valdes Bollela Universidade de São Paulo, Faculdade de Medicina, Medicina, São Paulo, São Paulo, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2018vol5n2p66

Abstract

The present essay has as its main goal the presentation of three teaching projects developed in undergraduate courses at Universidade Federal de Goiás – UFG. These courses and projects are 1) the School of Computational, Mechanical and Electrical Engineering (EMC), where professor Getúlio Antero de Deus Júnior works with Teaching Based on Problems (PBL) and Teaching Through Projects (PLE); 2) the Pharmacy College (FF) where professors Flavio Marques Loves and Nathalie de Lourdes Souza Dewulf chose the perspective of Teaching Based on Teams (TBL) and from it developed the Teaching Based on Clinical Cases and Team Work (ABCTE) proposal and 3) the Education College (FE) where professor Marilza Suanno has settled Transdiciplinarian Work Projects to induce complex thinking and multidimensional learning. These projects are based on distinct methodological conceptions, but they all have their focus on; a) learning; b) resignification and innovation of teaching processes and teaching environments; c) relationship between theory and practice; d) teaching through research; e) teacher preeminence and autonomy; f) collective, cooperative, responsible and dialogical work. This essay presents some discussions and results of the projects mentioned above.

Key-words: Teaching projects. Active methodologies. Transdisciplinarity.

References

BRASIL. Instituto Sírio-Libanês de Ensino e Pesquisa; Ministério da Saúde; Conselho Nacional de Secretários de Saúde; Conselho Nacional de Secretarias Municipais de Saúde; Fundação Dom Cabral. Curso de capacitação em processos educacionais na saúde: com ênfase em facilitação de metodologias ativas de ensino-aprendizagem -- São Paulo, 2012. 59p.

COSTA, C. M. M. B., BARA, M. T. F., GARCOA, T. A. Momentos de avaliação e movimentos de mudança em um curso de farmácia. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 18, n. 3, p. 613-628, nov. 2013

DEUS JÚNIOR, G. A. de e CHAVEIRO, E. F. O Programa de Educação Tutorial na UFG: Realidades, Concepções e Perspectivas. In: MÔNEGO, E. T. e FERREIRA, R. (Org.). Programa de Educação Tutorial na Universidade Federal de Goiás: as dimensões do trabalho e da formação. Goiânia: Editora da UFG, p.106-129, 2013.

DEUS JÚNIOR, G. A. de e CHAVEIRO, E. F. Programa de Educação Tutorial na Escola de Engenharia Elétrica, Mecânica e de Computação (EMC) da UFG: As Dimensões do Trabalho e da Formação. Revista Eletrônica Engenharia Viva. V.1, n.1, p.45–63, 2014.

DEUS JÚNIOR, G. A. de e SILVA, D. D. da. Aprendizado Baseado em Problemas em Parte de uma Disciplina de Formação Básico do Curso de Engenharia Elétrica. XXXVI Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia. São Paulo, p.1-15, 2008.

DEUS JÚNIOR, G. A. de; CASTRO, M. S. de; ALVES, R. H. F.; LEMOS, R. P. e REZENDE JÚNIOR, R. A. de. Aplicabilidade de Metodologias Ativas em Cursos de Graduação em Engenharia. XLI Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia. Gramado, p.1-12, 2013.

DEUS JÚNIOR, G. A. de; ALVES, R. H. F.; CASTRO, M. S. de e LEMOS, R. P. “A Produção de Recursos Multimeios na Formação de Engenheiros. XLIV Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia. Natal, p.1-10, 2016.

DEUS JÚNIOR, G. A. de; FARIAS, L. T. de e DIAS, J. L. Aprendizagem Baseada em Problemas: Aplicação em uma Disciplina de Formação Básica do Curso de Engenharia Elétrica. VI Congresso de Pesquisa, Ensino e Extensão. Goiânia, p.1-5, 2009.

GALLEGOS, P. J., PEETERS, J. M. A measure of teamwork perceptions for team-based learning. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, jan., v. 3, n. 1; p. 30-35. 2011.

HERNÁNDEZ, F. Os Projetos de Trabalho e a necessidade de transformar a escola (II): In Revista Presença Pedagógica n. 21, mai/jun 1998.

McMAHON, K. K. Team-Based Learning. In: Jeffries WB, Huggett KN. (eds.). An Introduction to Medical Teaching, Springer Science + Business Media B.V. 2010.
MITRE, S. M., et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva, v. 13, n. 2, p. 2133-2144. 2008. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232008000900018>. Acesso em: 26 mar 2014.

MICHAELSEN, S. New directions for teaching and learning. Wiley Periodicals, Inc. Published online in Wiley Online Library. 2011.

MORIN, E. La Vía. Para el futuro de la humanidade. Tradução Núria Petit Fontseré. Barcelona: Paidós, 2011.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva & Jeanne Sawaya. Revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. 2. ed. São Paulo: Cortez ; Brasília, DF: UNESCO, 2000.

NICOLESCU, B. O Manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: Triom, 1999.

PARMELEE, D. X.; DeSTEPHAN, D.; BORGES, N. J. Medical students’ attitudes about team-based learning in a pre-clinical curriculum. Medical Education, jan, v. 14, n. 1, p. 1-7. 2009.

PINEAU, Gaston. (Org.). Investigaciones transdisciplinarias em formación. In: Jornada de Innovación Universitária: Transdisciplinaridad. Anais. Barcelona: Universidade de Barcelona, 2006.
RIBEIRO, L. R. de C. Radiografia de uma aula de Engenharia. São Carlos: EdUFSCar, 2007, 138 p.

RIBEIRO, L. R. de C. Aprendizagem baseada em problemas (PBL). São Carlos: EdUFSCar, 2010, 151 p.

SALERNO, M. S.; TOLEDO, D. G. C. de; GOMES, L. A. V. e LINS, L. M. Tendências e Perspectivas da Engenharia no Brasil. Relatório Engenharia DATA 2012. São Paulo: Observatório da Inovação e Competitividade (OIC), Instituto de Estudos Avançados, USP, 2013, p. 60.

SUANNO, M. V. R. Outra finalidade para a educação: emerge uma didática complexa e transdisciplinar. In: ZWIEREWICZ, M. (Org). Criatividade e inovação no ensino superior - experiências latino-americanas e europeias em foco. Blumenau: Nova Letra, 2013. 59-80p.

SUANNO, M. V. R. S. Didática e trabalho docente sob a ótica do pensamento complexo e da transdisciplinaridade. 2015. 493 p. Tese de Doutorado em Educação, pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação, pela Universidade Católica de Brasília – UCB, Brasília-DF, 2015b.

SUANNO, Marilza Vanessa Rosa. Cooperação internacional pelas águas: metatema no estágio curricular do curso de Pedagogia. In: PINHO, Maria José; SUANNO, Marilza Vanessa Rosa; SUANNO, João Henrique & FERRAZ, Elzimar Pereira Nascimento. Complexidade, interdisciplinaridade e transdisciplinaridade na educação superior. Goiânia: Espaço Acadêmico, 2015a. 141-154p.

TAVARES, S. R.; CAMPOS, L. C. de; CAMPOS, B. C. O. de. Análise das Abordagens PBL e PLE na Educação em Engenharia com Base na Taxonomia de Bloom e no Ciclo de Aprendizagem de Kolb. Revista Eletrônica Engenharia Viva. v.1, n.1, p.37-46, 2014.
MELLO, Alex Fiúza de; FILHO, Naomar de Almeida; RIBEIRO, Renato Janine. Por uma universidade socialmente relevante. Fórum Nacional de Educação Superior. Brasília, 2009.

Published

2018-06-30

How to Cite

Suanno, M. V. R., Lopes, F. M., Deus Júnior, G. A. de, Dewulf, N. de L. S., & Bollela, V. (2018). Active methodologies, trandisciplinarity and learning at Universidade Federal de Goiás (UFG). DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 5(2), 66–86. https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2018vol5n2p66

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)