Inertia in Physical Education

Authors

  • Miguel Araujo Medeiros Universidade Federal do Tocantins
  • Ozana Gloria Sousa
  • Isaac Ribeiro Miranda
  • Maira Souza

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2018vol5n1p46

Abstract

ABSTRACT

This work investigates the perceptions, about Inertia, of 30 high school students from a Porto Nacional School, TO. From a questionnaire, it was observed that students, even after the content was introduced in the classroom, could not conceptualize the term inertia (only 1 student succeeded). When the subject was worked in an applied way, with examples of bodies at rest or in constant motion, a larger quantitative was able to respond correctly (inertia relation with movement - 15 students; inertia relation with rest - 7 students). Another highlight is the small number, 12 out of 30 students who claimed to exist and exemplified inertia in everyday life, showing the difficulty of the group of students in dealing with the topic. Thus, a teaching workshop was developed to deal with inertia experimentally, interactively and considering learners' conceptions. Ten days after the workshop, the questionnaire was reapplied to compare responses before and after the workshop. The results showed a significant improvement for all questions, the number of correct answers and the elaboration of such answers, which helps indicate which experiments and previous conceptions can help in the better learning.

Keywords: inertia, preconceptions, physics.

References

AQUINO, S.; BORGES, M. C. J. O ensino de Ciências e a importância da metodologia para a aprendizagem. Uma experiência vivida estágio na cidade de Fortim. In Simpósio de Pesquisa, 1., 2009. Aracati – CE. Anais... Aracati – CE: 2009. Disponível em: <http://www.fvj.br/publicacoes/CIENCIAS.pdf.> Acesso em: 04 de Fevereiro de 2015.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. 1 ed., Lisboa, Plátano Edições Técnicas; 2003.

AUSUBEL, D.P; NOVAK,J.D; HANESIAN, H.. Psicologia Educaconal. Rio de Janeiro: Interameriana, 1980.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000.
CLEMENT, J. Student preconceptions in introductory mechaniscs. American Journal of Physics, v.50, p.66-71, 1982.

CUNHA, M. V., Psicologia da Educação. 2 ed., Rio de Janeiro, DP&A; 2002.

DRIVER, R.; ASOKO, H.; LEACH, J.; MORTIMER, E.; SCOTT, P. Constructiong scientific knowledge in the classroom. Educational Researcher. v.23, n.7,p. 5-12, 1994.

FAVILA, M.A.C.; ADAIME, M. A contextualização no ensino de química sob a perspectiva CTS: uma análise das publicações. Vidya, v.33, p.101-110, 2013.
FENNER, A. L.; CORBARI, A. T. O conhecimento prévio do aluno: um alicerce para a aprendizagem significativa de língua estrangeira. Tempo da Ciência v.12, n. 24, p. 9-15, 2005.
FRANCISCO Jr., W.E.; FERREIRA, L.H.; HARTWIG, R. Experimentação problematizadora: fundamentos teóricos e práticos para a aplicação em salas de aula de ciências. Química Nova na Escola, v.30, p.34-41, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro, Paz e Terra; 2006.
GIORDAN, M. O papel da experimentação no ensino de ciências. Química Nova na Escola, v.10, p.43-49, 1999.
HODSON, D. Becoming critical about practical work: changing views and changing practice through action research. International Journal of Science Education, v.20, n.6, p.683-694, 1998.
JÚNIOR, M. A. O.; SILVA, A. L. Novas tecnologias na sala de aula. Educação, Cultura e Comunicação. v.1, n.1, p.83-90, 2010.
LEITE, A.C.S.; SILVA, P.A.B.; VAZ, A.C.R. A importância das aulas práticas para alunos jovens e adultos: uma abordagem investigativa sobre a percepção dos alunos do PROEF II. Revista Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 7, n. 03, p.166-181, 2005.
MORRISON, J.A.; LEDERMAN, N.G. Science teachers'diagnosis and understanding of students'preconceptions. Science Education, v.87, p.849-867, 2003.
Novak, J. D.; CANÃS, A. J. (2006). La Teoría Subyacente a los Mapas Conceptuales y a Cómo Construirlos, Reporte Técnico IHMC CmapTools, Florida Institute for Human and Machine Cognition, 2006, disponível em: http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf Acesso em: 17 Novembro. 2017.
OLIVEIRA, M. K. Jovens e adultos como sujeitos de ensino e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, n.12, p.59-73, 1999.
OLIVEIRA, A.A.Q.; CASSAB, M.; SELLES, S.E. Pesquisas brasileiras sobre a experimentação no ensino de Ciências e Biologia: diálogos com referenciais do conhecimento escolar. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v.12, n.2, p. 183-209, 2012.
PACHECO, D. Experimentação no Ensino de Ciências. Ciência & Ensino, v. 2, n. 10, p.1-10, 1997.
PAIVA, A. L. B.; MARTINS, C. M. de C. Concepções prévias de alunos de terceiro ano do ensino médio a respeito de temas na área de Genética. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências. v.7, p.182-201, 2005. RODRIGUES, S. O.; CASTILHO,W. S. A experimentação e o estudo das leis de Newton. In: Anais de Congresso Norte Nordeste de Pesquisa e Inovação. v. 7, 2012. Palmas.
SCHNETZLER, R.P.; ARAGÃO, R.M. Importância, sentido e contribuições de pesquisas para o ensino de Química. Química Nova na Escola, n. 1, p. 27-31, 1995.
SILVA, A.D.L.; VIEIRA, R.E.; FERREIRA, P.W. Percepção de alunos do ensino médio sobre a temática conservação dos alimentos no processo de ensino-aprendizagem do conteúdo cinética química. Educación Química, v. 24, p. 44-48, 2013.
STUCKEY; M., EILKS, I. Increasing student motivation and the perception of chemistry's relevance in the classroom by learning about tattooing from a chemical and societal view. Chemistry Education Research and Practice. v.15, p.156-167, 2014.
WARTHA, E. J.; SILVA, L. E.; BEJARANO, R. R. N. Cotidiano e Contextualização no Ensino de Química. Química Nova na Escola, v. 35, n. 2, p. 84-91, 2013.

Published

2018-02-26

How to Cite

Medeiros, M. A., Sousa, O. G., Miranda, I. R., & Souza, M. (2018). Inertia in Physical Education. DESAFIOS - Revista Interdisciplinar Da Universidade Federal Do Tocantins, 5(1), 46–59. https://doi.org/10.20873/uft.2359-3652.2018vol5n1p46

Issue

Section

Artigos