DISCOURSE, MEMORY AND (DIS)IDENTIFICATIONS OUTSIDE THE NETWORK:
AN ANALYSIS OF THE TEXTBOOK USED FOR TEACHING ENGLISH LANGUAGE IN RIVERSIDE SCHOOLS IN THE CITY OF CAMETÁ-PARÁ
DOI:
https://doi.org/10.20873/actasemiticaetlingvistica.v31i2.20411Keywords:
Textbook, Amazônia, Discourse analysisAbstract
This paper explored the impact of textbooks in schools located in riverine regions, examining how these materials influence the collective memory of Brazil's traditional peoples, such as riverine communities, quilombolas, and Indigenous groups. It was recognized that while textbooks are crucial educational tools, they often perpetuate inaccurate and Eurocentric representations of these communities. The study conducted a critical analysis of the content and images in English language textbooks used in Cametá, Pará, highlighting the need for a more inclusive and accurate approach that values cultural diversity and respects students' identities. From the point of view of the methodological theorist, we articulate the categories of culture, education and identity from an interdisciplinarity perspective with Discourse Analysis and Critical Pedagogy. The main sources of research were textbooks for grades 6 to 9 used in riverside schools in the municipality of Cametá, Pará, from 2020 to 2023. In addition, the National Common Curricular Base (BNCC), law 11,645 were considered. /08 and field research was carried out through the application of questionnaires with open questions with English Language and Culture teachers. Through Discourse Analysis, the research revealed how textbooks can reinforce dominant power structures, but also identified opportunities to promote a more equitable education that honors the cultural realities of traditional peoples in the Tocantins Amazon region.
References
ABUD, Kátia. O Livro Didático e a Popularização do Saber Histórico. Repensando a História. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1986.
ALBUQUERQUE, Lindolfo Galvão de. Estratégias de recursos humanos e competitividade. Administração contemporânea, São Paulo, v. 6, n. 18, p. 35-45,1999.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. História nas atuais propostas curriculares. In: Ensino de História: fundamentos e métodos. Rio de Janeiro: Marco Zero, 2009.
BRASIL, Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: LDB, 9394/96. Brasília, DF: Ministério da Educação, 1996.
BRASIL, Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis. Diário Oficial da União, n. 10, v. 1, Brasília, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei 11.645/08 de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 2008.
DIAS, Maria Odila Leite da Silva. Quotidiano e poder. São Paulo: Brasiliense, 1984.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GRUPIONI, Luís Donizeti Benzi. Livros didáticos e fontes de informação sobre as sociedades indígenas no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1996.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
HOBSBAWN, Erick. Pessoas extraordinárias: resistência, rebelião e jazz. São Paulo: Paz e Terra, 1998.
IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico 2021: Resultados do Estado do Pará. Rio de Janeiro: IBGE, 2021.
NAPOLITANO, Marcos. Fontes audiovisuais: a história depois do papel. São Paulo: São Paulo Editora, 2008.
NOGUEIRA, Oracy. Pesquisa Social: introdução às suas técnicas. São Paulo: Companhia Editora Nacional, São Paulo, 1968.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes Editores, 2009.
PAIVA, Eduardo França. História & Imagens. São Paulo: Brasiliense, 2002.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Campinas: Editora da Unicamp, 2014.
PREFEITURA MUNICIPAL DE CAMETÁ. Relatório Anual da Prefeitura Municipal de Cametá. Cametá, 2022.
PRESTES, José. A. W. Cultura, identidade e memória: O livro didático de língua Portuguesa no contexto escolar ribeirinho de Cametá-PA. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação e Cultura) – Universidade Federal do Pará, Cametá, 2020.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2001.
SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e giro subjetivo. Buenos Aires: Siglo XXI, 2005.
SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítico: primeiras aproximações. 10. ed. ver. Campinas: Autores associados, 2008.
SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DO ESTADO DO PARÁ. Relatório Anual da SEDUC PA. Belém, 2021.
SILVEIRA, Éderson Luís. Tessituras entre alteridade e educação: oito abordagens contemporâneas para a educação sexual na escola e a (des) aparição das dimensões da sexualidade humana na BNCC. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 24, n. 75, p. 98–110, 2023. DOI: 10.12957/teias.2023.78776
SILVESTRE, A.R. Time To Share. São Paulo: Saraiva, 2018.
THOMPSON, Edward Palmer. As peculiaridades dos ingleses e outros artigos. Campinas: Editora da UNICAMP, 2001.