THE VIEWS OF ORGANIZATIONAL COMMUNICATION IN BRAZIL FOR TEACHING UNDER THE PARADIGM OF COMPLEXITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p999

Keywords:

Paradigma da Complexidade, comunicação, congresso

Abstract

Inserted in a world where the teaching-learning process needs to overcome the contentist vision to become, at least, efficient, it is no longer possible to think about research on training in the area of ​​organizational communication without first relating it to new methodologies that aim at improvements in the classroom. In this context, this article intends to look for how the term Complexity Paradigm has appeared in articles published in the Annals of the Congress of Abrapcorp, the most representative of the area in Brazil.

 

KEYWORDS: Complexity paradigm; Abrapcorp; Congress.

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Author Biographies

Luciana Santos Almeida Theodoro, Universidade Federal do Tocantins

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Comunicação e Sociedade na Universidade Federal do Tocantins (UFT). E-mail: lucianasantal@gmail.com

Francisco Gilson Rebouças Porto Junior, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Francisco Gilson Rebouças Pôrto Júnior é doutor em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia (UFBA), mestre em Educação pela Faculdade de Educação (UnB) e graduado em Comunicação Social/Jornalismo (ULBRA) e Pedagogia (UnB). Atualmente é líder do Núcleo de Pesquisa e Extensão e Grupo Lattes Observatório de Pesquisas Aplicadas ao Jornalismo e ao Ensino (OPAJE-UFT). É professor na Fundação Universidade Federal do Tocantins (UFT). Coordena pesquisas em ensino de jornalismo digital e preservação da Memória. Pesquisa sobre formação, ensino e processos educativos no Brasil, na União Europeia, CPLP/PALOPS e BRICS. E-mail: gilsonporto@uft.edu.br. 

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Published

2019-08-01

How to Cite

THEODORO, Luciana Santos Almeida; PORTO JUNIOR, Francisco Gilson Rebouças. THE VIEWS OF ORGANIZATIONAL COMMUNICATION IN BRAZIL FOR TEACHING UNDER THE PARADIGM OF COMPLEXITY. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 5, p. 999–1021, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p999. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8310. Acesso em: 27 jun. 2024.

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