CULTURE OF MEMES IN THE CONNECTIVE ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p700

Keywords:

consumo, fãs, identidade, memes

Abstract

This article proposes an analysis that includes self-representation in the connective environment through the collective creation of memes as a vector that operates in the construction of identities. From the engagement of fans of the reality show Big Brother Brazil, we observe the cognitive, aesthetic and linguistic processes and the practices of message re-signification in the production and consumption of memes. Given the way in which they focus on the readings that the fans perform, we can affirm that self-representation lies in the process of meme construction itself, when the user relates and interconnects several references of texts that come from his affective-social memory and media repertoire.

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Author Biographies

Soraya Maria Ferreira Vieira, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutora e Mestre na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC-SP no Programa de Pós Graduação em Comunicação e Semiótica. Comunicadora Social formada na Universidade Federal de Juiz de Fora. Prof. Associada no PPGCOM/UFJF da Faculdade de Comunicação da UFJF.

Luiza de Mello Stefano, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Faculdade de Comunicação da Universidade Federal de Juiz de Fora. Pós-graduanda em Comunicação e Marketing em Mídias Digitais; Jornalista formada pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Integrante do grupo de pesquisa Conexões Expandidas

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Published

2019-10-01

How to Cite

VIEIRA, Soraya Maria Ferreira; STEFANO, Luiza de Mello. CULTURE OF MEMES IN THE CONNECTIVE ENVIRONMENT. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 6, p. 700–724, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n6p700. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/7191. Acesso em: 20 dec. 2024.