IMAGOLOGIA ROBÓTICA: robôs e inteligência artificial nas narrativas para crianças e jovens

Authors

  • Pedro Gabriel D'Alte Universidade do Minho

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p586

Keywords:

literatura, inteligência artificial, imagologia robótica

Abstract

The narratives for childhood and youth absorb the discourses about artificial intelligence and, through the use of literary processes either close to a certain mimicry or to the most virtuous reconfiguration of reality, present scenarios that invite the reader, since an early age, to rethink a world permeated by digital. The narratives chosen for the present intellectual exercise attempt to demonstrate a kaleidoscope of images and to account for different perspectives in relation to artificial intelligence, thus promoting a critical and exploratory exercise on this matter.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Gabriel D'Alte, Universidade do Minho

Doutorando em Estudos da Criança, na Universidade do Minho. Mestre em Estudos Portugueses Multidisciplinares pela Universidade Aberta onde desenvolveu o tema: Caleidoscópio Literário - A representação romanesca de Luís Cardoso. Entre 2009 e 2014 foi docente na Universidade Nacional de Timor Lorosa’e onde lecionou disciplinas relacionadas com o ensino da Língua, da Literatura e da Cultura Portuguesas. Em 2008, com o conto Lixo Doirado, venceu o Prémio Literário infanto-juvenil O futuro ao virar da página -promovido pelo El Corte Inglês. Em 2010, publicou Gatos como Nós - título de literatura infantil - pela Papiro Editora. Em 2013, organizou um conjunto de ensaios sobre literatura e cultura timorense: Odamatan - Estudos sobre Timor. E-mail: pedrogabrielreis@gmail.com.

Published

2019-08-01

How to Cite

D’ALTE, Pedro Gabriel. IMAGOLOGIA ROBÓTICA: robôs e inteligência artificial nas narrativas para crianças e jovens. Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 5, p. 586–614, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p586. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6828. Acesso em: 24 nov. 2024.