FOTOGRAFIA E PÓS-FOTOGRAFIA: do controle ao descontrole

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p220

Keywords:

Controle, virtual, inconsciente

Abstract

Among the originary functions of photography there is the documental function. The photograph testifies to the truth. Barthes, in 1980, came to find the essence of photography in the “that-has-been”. A photograph would necessarily manifest the truth of a past reality. This explains why the popular saying – a picture is worth a thousand words! – until recently seemed incontestable (today we suspect more of a photo than 30 years ago). Documental photography, medical, identity photography, identification, control, in such a way that that popular saying is inscribed in a series that leads us to another sentence of our daily, in a more recent formulation: smile, you are being filmed! To this truth-function of photography, linked to control, I would like to oppose another: a post-function, a post-truth function, in the sense of a meta-truth, one beyond the photographic truth. – This is not true! That's not what I saw! It can not be! – these exclamations can express two different things: either the denial of truth, or the outcropping in the photograph of an imagetic virtual, of a visual unconscious. What interests me here is the second alternative: that in a photographic image something erupts that has not been consciously photographed.

 

KEYWORDS: Control; virtual; unconcious.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leon Farhi Neto, Universidade Federal do Tocantins

Doutor em filosofia pela UFSC. Escreveu sua tese sobre o tema da espiritualidade política, a partir dos autores Michel Foucault e Spinoza. Atualmente ensina filosofia contemporânea na UFT. E assume a disciplina de Filosofia da Imagem na pós-graduação. Seu principal hobby é a fotografia. E-mail: leonfarhineto@gmail.com.

References

BARTHES, Roland [1980]. A câmara clara: Nota sobre a fotografia. Trad. Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

BAZIN, André [1945]. Ontologia da imagem fotográfica. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro. In: O que é o cinema? São Paulo: Cosac Naify, 2014.

BERGSON, Henri [1896]. Matière et mémoire: Essai sur la relation du corps à l’esprit. 9 ed. Paris: PUF, 2012.

BERGSON, Henri [1934]. La pensée et le mouvant. 15 ed. Paris: PUF, 2003.

DEBORD, Guy [1967]. La société du spectacle. 3ª ed. Paris: Gallimard, 1992.

DELEUZE, Gilles [1983]. L’image-mouvement: Cinéma 1. Paris: Minuit, 1983.

FLUSSER, Vilém [1985]. Filosofia da caixa preta. São Paulo: Hucitec, 1985. Disponível em: . Último acesso em: 13.03.2017.

FOUCAULT, Michel [1975]. La peinture photogénique. Texto 150. In: DEFERT, Daniel; EWALD, François; LAGRANGE, Jacques (Orgs.). Michel Foucault: Dits et écrits. Vol. I. 1954-1975. Paris: Quarto Gallimard, 2001 [1994]. P. 1575-1583.

FREUD, Sigmund [1919]. O inquietante. Trad. Paulo César de Souza. In: História de uma neurose infantil (“O homem dos lobos”), Além do princípio do prazer e outros textos. Obras completas. Vol. 14 (1917-1920). São Paulo: Companhia das Letras, 2010. P. 328-376.

FREUD, Sigmund [1925]. A negação. Trad. Paulo César Lima de Souza. In: O eu e o id, “Autobiografia” e outros textos. Obras completas. Vol. 16 (1923-1925). São Paulo: Companhia das Letras, 2011. P. 275-282.

KRACAUER, Siegfried [1927]. A fotografia. Trad. Carlos Eduardo Jordão Machado, Marlene Holzhausen. In: O ornamento da massa. São Paulo: Cosac Naify, 2009. P. 63-89.

LE BON, Gustave [1895]. Psychologie des foules. Paris: PUF, 1963. Disponível em: <http://classiques.uqac.ca>. Acesso em: 04.04.2015.

LEMAGNY, Jean-Claude [1986]. Préface. In: SOULAGES, François; et ali. Photographie et inconscient. Paris: Osiris, 1986. P. 5-8.

ROUCH, Jean. O filme etnográfico [1968]. Trad. Hugo Mader. In: LABAKI, Amir (Org.). A verdade de cada um. São Paulo: Cosac Naify, 2015. P. 66-102.

SONTAG, Susan [1977]. Sobre a fotografia. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

SOULAGES, François [1986a]. Philosophie et photographie. In: Photographie et inconscient. Paris: Osiris, 1986. P. 9-28.

SOULAGES, François [1986b]. Photographie avant analyse. In: Photographie et inconscient. Paris: Osiris, 1986. P. 29-39.

SOULAGES, François [1998]. Estética da fotografia: perda e permanência. Trad. Iraci D. Poleti e Regina Salgado Campos. São Paulo: Senac São Paulo, 2010.

SPINOZA, Benedictus de [1670]. Oeuvres III: Traité théologico-politique. Paris: PUF, 2009.

Published

2018-01-01

How to Cite

FARHI NETO, Leon. FOTOGRAFIA E PÓS-FOTOGRAFIA: do controle ao descontrole. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 220–250, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p220. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4594. Acesso em: 20 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier / Dossier temático

Most read articles by the same author(s)