CINE BLASFÊMIA: a narrative of censorship, confrontations and (re) existences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p118

Keywords:

Cine Blasfêmia, State, University, Gender, Jewish-Christian Speech

Abstract

The purpose of this article is to discuss blasphemy as a political strategy of resistance to the regulatory regimes of gender and sexuality. In order to do so, we analyze Cine Blasfêmia, an extensionist activity developed by the Enlace research group of UNEB. It explores the discursive tension present in the blasphemous act practiced by academic-political subjects and contested by forged subjects and formed by the Judeo-Christian discourse to understand it in the know-how of science. In addition, we discuss the complex plot of the film "The eccentric family of Antonia", brought into the analysis to highlight the blasphemous and polyphonic debates linked to feminist issues.esumo em língua inglesa de Resumo de 5 a 10 linhas, espaço simples, letra ginsha, tamanho 12.

 

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Author Biographies

Suely Aldir Messeder, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Antropologia, professora, pesquisadora, coordenadora do Grupo Enlace da Universidade do Estado da Bahia -  Doutorado Multi-institucional, Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento e Programa do Pós-Graduação em Crítica Cultural. E-mail: smesseder@uneb.br

Clebemilton Gomes do Nascimento, Universidade do Estado da Bahia

Doutorando no Programa Mult-institucional e multidisciplinar em Difusão do Conhecimento, professor da Universidade do Estado da Bahia e pesquisador do Grupo Enlace. E-mail:  clebenasc@gmail.com

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Published

2018-04-01

How to Cite

MESSEDER, Suely Aldir; NASCIMENTO, Clebemilton Gomes do. CINE BLASFÊMIA: a narrative of censorship, confrontations and (re) existences. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 118–143, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n2p118. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4291. Acesso em: 22 jul. 2024.