TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS: representações sociais de professores indígenas em formação

Authors

  • Aldrin Cleyde da Cunha Universidade Federal da Grande Dourados
  • Janielle da Silva Melo da Cunha Universidade Federal do Amapá

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p983

Keywords:

Interculturalidade. Transdiciplinaridade. Ensino de ciências e matemática.

Abstract

Indigenous teachers face daily the challenge of transposing the content of Science and Mathematics within the cultural context of their indigenous communities. It should be noted that, with the help of some of the educational technologies, indigenous teachers could contextualize the teaching of Science and Mathematics to the way of being and living in their community. This research aimed to describe and analyze the social representations of indigenous scholars about the use of educational technologies for the teaching and learning of science and mathematics in the initial formation of indigenous teachers. It was used the interviews where the data were analyzed qualitatively and quantitatively using the methodology of the discourse of the collective subject (DSC) and the software QualiquantiSoft. We conclude from the results built by DSC that educational technologies represent an important tool both in the teaching and learning process and in the professional and personal growth of the indigenous teachers in formation.

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Author Biography

Aldrin Cleyde da Cunha, Universidade Federal da Grande Dourados

Professor da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), na Faculdade Intercultural Indígena (FAIND). Doutor em Educação Matemática pela Universidade Bandeirantes de São Paulo (UNIBAN), Mestre em Educação para as Ciências e o Ensino de Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), Especialista em Prática Docente para o Ensino Superior e o Uso das Novas Tecnologias e Graduado em Matemática Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática e Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Matemática, Etnomatemática, Educação Escolar Indígena, Formação de Professores e Representação Sociais.

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Published

2019-08-01

How to Cite

CUNHA, Aldrin Cleyde da; CUNHA, Janielle da Silva Melo da. TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS: representações sociais de professores indígenas em formação . Observatory Journal, [S. l.], v. 5, n. 5, p. 983–998, 2019. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2019v5n5p983. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/4061. Acesso em: 22 dec. 2024.