THE URBAN ARTISTIC INTERVENTIONS IN THE ART CIRCUIT IN RORAIMA AND THE COMMUNICATIVE POTENTIAL OF AMAZONIAN ARTISTIC KNOWLEDGE
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n4p615Keywords:
Intervenciones artísticas urbanas, Saberes artísticos amazónicos, Circuito de la cultura, Circuito del arte, Procesos comunicacionalesAbstract
Discussing how the urban artistic interventions communicate to the spectator Roraimense presents itself as the focus of discussion of this study. In order to achieve this objective, theoretical investigations were conducted based on the understanding of the contemporary artistic scene, based on the studies of Cauquelin (2005) and Cocchiarale (2004); And the specificities of Roraima, highlighting the artistic representation of local knowledge, with studies by Gonçalves (2017) and Silva (2017). In parallel, we work with the appropriation of the culture circuit concepts of Johnson (1999) and Nessbaumer (2000), in the sense of establishing a proposal of discussion about what we call Circuito da arte. This circuit enables us to understand the processes by which artistic production passes until consumption reaches the spectator. In this way, we can perceive that the communication expressed by the urban artistic interventions is still quite insipient, as far as the artistic appropriation of the roreimenses and Amazonian local knowledge is concerned.
Downloads
References
ALONSO, Luís Henrique. La era del consumo. Madrid: Siglo XXI, 2006.
ARNÁIZ, Ana; ELORRIAGA, Jabier; LAKA, Xabier; LARRABASTER, Josu; MITXELENA, Pello; MORENO; Jabier. Especificidades e alterações nos modos de fazer e pensar o escultórico: o ensino da escultura hoje. Santa Catarina: UDESC, 2007. p. 53-73 e 85-96
BOCCILE, Cláudia Vasconcelos. Intervenções Urbanas: a convergência da arte e comunicação em ambientes espaciais e culturais, sob um olhar estético e de significação. Anais do XVII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Centro-Oeste – Campo Grande - MS – 4 a 6/6/2015.
CAUQUELIN, Anne. Arte Contemporânea: uma introdução. São Paulo: Martins, 2005.
COCCHIARALE, Fernando. A (outra) Arte Contemporânea Brasileira: intervenções urbanas micropolíticas. Revista do Programa de pós-graduação em artes visuais EBA, UFRJ, 2004.
DOMINGUES, Diana (org.). A arte no século XXI: A humanização das tecnologias. São Paulo: UNESP, 1997.
ESCOTEGUY, Ana Carolina. Circuito da cultura/circuito de comunicação: um protocolo analítico de integração da produção e recepção. Revista Comunicação, Mídia e Consumo. São Paulo. Vol. 4.Nov. 2007.
GONÇALVES, Tainá Ribeiro. Culturas e identidades em Roraima: um olhar para as representações pictóricas de artistas do curso de artes visuais/UFRR. Dissertação de mestrado em Letras. Roraima. UFRR. 2017.
JOHNSON, Richard. O que é, afinal, estudos culturais? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). O que é, afinal, estudos culturais? Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
LEIRNER, Nelson. Nelson Leirner: exponha-se à arte. São Paulo: Galeria de Arte São Paulo, 1984.
MEIRA, Marly. Filosofia da criação: Reflexões sobre o sentido do sensível. Porto Alegre: Mediação, 2003.
NESSBAUMER, Gisele Matchiori. O mercado da cultura em tempos (pós) modernos. Santa Maria: Editora da UFSM, 2000.
PALLAMIN, Vera Maria. Arte Urbana. São Paulo: Annablume: Fapesp, 200.
REY, Sandra. Da prática à teoria: três instâncias metodológicas sobre a pesquisa em Poéticas Visuais. Porto Alegre, v. 07, n.13, p. 81-95, nov. 1996.
SOGABE, Milton. O espaço das instalações: objeto, imagem e público. 17ª ANPAP, 2008.
SILVA, Maiara Souza. O cenário do Grafite em Roraima: o caso do coletivo Macu-x. Trabalho de conclusão do Curso de Artes Visuais. Roraima, UFRR, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.