EXPERIÊNCIAS DE INTERAÇÃO DE BRASILEIRAS COM PUBLICIDADES CONTRAINTUITIVAS PROTAGONIZADAS POR MULHERES NEGRAS: RECOMENDAÇÕES PARA USOS DA IMAGEM DE NEGROS NA MÍDIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p803

Keywords:

Publicidade Contraintuitiva, Grounded Theory, Midiatização, Racismo, Mulheres Brasileiras

Abstract

This research presents an explanation proposal about the meaning links that are produced when there is interaction between Brazilian women and counterintuitive advertising narratives, which show black women as protagonists of their discourses. It is a qualitative investigation oriented by the theoretical interconnection of perspectives of Symbolic Interactionism and Reception Studies (Mediatization, Mediations, and Interaction), focused on influences of the media in the (re)elaboration of social identities, as basilar theoretical frame, and through the Constructivist Grounded Theory, as a methodological approach. The results of this research enabled the articulation of the theoretical model “Interaction Experiences of Brazilian Women with Counterintuitive Advertising”, from the which this paper presents the category "Recommendations for uses of the image of black people in advertising".

 

KEYWORDS: Counterintuitive Advertising; Grounded Theory; Mediatization; Racism; Brazilian Women.

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Author Biography

Francisco Leite, Universidade de São Paulo

Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo, com estágio de doutoramento PDSE/CAPES na Università degli Studi di Trento e na Università di Bologna (Itália). Mestre em Ciências da Comunicação também pela Universidade de São Paulo. Possui Graduação em Comunicação Social pelo Centro Universitário Salesiano São Paulo(UNISAL). E-mail: fcoleite@usp.br.

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Published

2018-01-01

How to Cite

LEITE, Francisco. EXPERIÊNCIAS DE INTERAÇÃO DE BRASILEIRAS COM PUBLICIDADES CONTRAINTUITIVAS PROTAGONIZADAS POR MULHERES NEGRAS: RECOMENDAÇÕES PARA USOS DA IMAGEM DE NEGROS NA MÍDIA. Observatory Journal, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 803–836, 2018. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2018v4n1p803. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3271. Acesso em: 22 nov. 2024.