FROM THE BLACK FRAME TO THE TABLET: teaching challenges in the digital age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p532

Keywords:

Blackboard and tablets, instructional design, teacher training

Abstract

This article contextualize the contemporary setting of wide dissemination and use of technology in everyday life of young people and at the same time makes an analogy of the introduction of the blackboard and tablet in school. It presents data found in a survey of public school teachers to reinforce the need for teacher training for digital literacy focusing on online learning. The reflections on the theme initiated in the framework of doctoral research in Education at the University of Minho entitled: Teacher Training, Literacy and inclusion sociodigital Mediatic: Ongoing Case study the distance from the Federal University of Tocantins. This article aims to make some teasing about the (re) settings that mobile devices have caused the traditional ways of teaching and learning and changes in the teaching role. The study found that teacher students teachers online degree admit having low digital literacy, have difficulty in dealing with students with cell phones or tablets in class and say they do not interact with students outside school spaces.

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Author Biographies

Bento Duarte da Silva, Universidade do Minho

Professor  catedrático  no  Instituto  de  Educação  da Universidade  do  Minho.  Braga,  Portugal. Licenciado  em  Ensino  de  História  e  Ciências  Sociais  e Doutor  em  Ciências  da  Educação  pela Universidade do Minho. E-mail: bento@ie.uminho.pt. 

Elaine Jesus Alves, Universidade Federal do Tocantins

Doutoranda em Ciências da Educação na Universidade de Minho - Portugal. Mestre em Avaliação de Políticas Públicas pela Universidade Federal do Cear á (UFC). Graduada em Pedagogia pela Fundação Universidade Federal do Tocantins  (UFT). Atualmente é pedagoga da Fundação Universidade Federal do Tocantins, lotada na Diretoria de Tecnologias Educacionais como coordenadora pedagógicas de programas . E-mail: elainealves@uft.edu.br.

Isabel Cristina Auler Pereira, Universidade Federal do Tocantins

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Literatura Brasileira pela UnB, (2002). Graduação em Letras Inglês/Português, Especialista em Avaliação Institucional e em Ensino de Língua Portuguesa. Reitora da Universidade Federal do Tocantins a partir de 2016. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UFT). E-mail: isabel@uft.edu.br.

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Published

2017-05-01

How to Cite

SILVA, Bento Duarte da; ALVES, Elaine Jesus; PEREIRA, Isabel Cristina Auler. FROM THE BLACK FRAME TO THE TABLET: teaching challenges in the digital age. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 532–560, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p532. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3180. Acesso em: 22 jul. 2024.

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