WHEN FICTIONAL BRAZIL MAKES TO THINK THE REAL BRAZIL. How does criticism enter this history?
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p459Keywords:
Soap opera, Criticism, History, Helena Silveira and Artur da TávolaAbstract
This text is part of the research: The Brazilian soap opera under the eyes of criticism in the 1970s. Considering telefiction as an object of research given its constant dialogue with the Brazilian locus of this relationship, the proposal of this article is to understand in the scope of critical language which relations can be established between the soap opera critique and the historical discussions that took place in Brazil in the 1970s. Criticism is understood as part of the social process and theoretical activity that, in the transmission of thoughts and reflections on television and soap operas, exerts a cultural and historical function . In order to develop the study of the dialogues between criticism in the print media and the historical themes of soap operas, I chose Jorge Andrade's novel Os Ossos do Barão (1973/74) and the critiques of Helena Silveira and Artur da Tavola published in Folha de S. Paulo and in the newspaper O Globo.
Downloads
References
BACCEGA, Maria Aparecida. Crítica de televisão: aproximações. In MARTINS, Maria Helena (Org). Outras Críticas. São Paulo: Senac/Itaú Cultural, 2000.
BUCCI, Eugênio. A Crítica de televisão. In: MARTINS, Maria Helena (Org). Outras Críticas. São Paulo: Senac/Itaú Cultural, 2000.
CIMINO, James. Censura proibiu que O Rebú original fizesse crítica à corrupção policial. Do UOL, São Paulo, 16/07/2014.
COSTA, Alberto Coelho Gomes. Telenovela e os dramas cotidianos. In: FREIRE, Denise de Oliveira, A Crítica de Telenovela. Apontamentos para uma história. Monografia apresentada em Jornalismo Cultural do Programa de Comunicação Jornalística da Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
DICIONÁRIO DA TV GLOBO. V.1; Programas de dramaturgia&entretenimento/Projeto Memória das Organizações Globo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2003.
FERNANDES, Ismael. Telenovela Brasileira. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.
FREIRE, Denise de Oliveira, A Crítica de Telenovela. Apontamentos para uma história. Monografia apresentada em Jornalismo Cultural do Programa de Comunicação Jornalística da Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
PRADO, Décio de Almeida. O Teatro Brasileiro Moderno: 1930-1980. São Paulo: Perspectiva: Editora da Universidade de São Paulo, 1988.
PRIOLLI, Gabriel. Crítica da Televisão. In: FREIRE, Denise de Oliveira, A Crítica de Telenovela. Apontamentos para uma história. Monografia apresentada em Jornalismo Cultural do Programa de Comunicação Jornalística da Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
ORTIZ, Renato. A Moderna Tradição Brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1994.
REIMÃO, Sandra. Livros e Televisão: correlações. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2004.
SILVEIRA, Helena. Sinete de São Paulo. Folha de São Paulo. Ilustrada. 03/12/1973.
_______________. Porque (sic) não a saga brasileira. Folha de São Paulo. Ilustrada. 21/01/1974.
______________. O cantor e as novelas. Folha de São Paulo. Ilustrada. 19/03/1974.
_______________.Quando a novela não foge da vida. Folha de São Paulo. Ilustrada. 30/03/1974.
______________. O artista no vídeo. Folha de São Paulo. Ilustrada. 02/04/1974.
______________. Novela vai novela vem. Folha de São Paulo. Ilustrada. 04/05/1974.
TÁVOLA, Artur. Primeiras Impressões. Jornal O Globo. 17/10/1973.
______________. Os Ossos do Barão. Importância e Significado. Jornal O Globo. 26/03/1974.
TELENOVELA. Os Ossos do Barão. (1973/74) Jorge Andrade. Direção de Regis Cardoso e produção de Mariano Gatti.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.