WHEN FICTIONAL BRAZIL MAKES TO THINK THE REAL BRAZIL. How does criticism enter this history?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p459

Keywords:

Soap opera, Criticism, History, Helena Silveira and Artur da Távola

Abstract

This text is part of the research: The Brazilian soap opera under the eyes of criticism in the 1970s. Considering telefiction as an object of research given its constant dialogue with the Brazilian locus of this relationship, the proposal of this article is to understand in the scope of critical language which relations can be established between the soap opera critique and the historical discussions that took place in Brazil in the 1970s. Criticism is understood as part of the social process and theoretical activity that, in the transmission of thoughts and reflections on television and soap operas, exerts a cultural and historical function . In order to develop the study of the dialogues between criticism in the print media and the historical themes of soap operas, I chose Jorge Andrade's novel Os Ossos do Barão (1973/74) and the critiques of Helena Silveira and Artur da Tavola published in Folha de S. Paulo and in the newspaper O Globo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Ignês Carlos Magno, Universidade Anhembi Morumbi (UAM)

Doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Mestra em História Cultural pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Graduação em História pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras das Faculdades Associadas do Ipiranga.  Professora na Universidade Anhembi Morumbi (UAM). Pesquisadora da rede de pesquisadores Obitel Brasil/ Anhembi Morumbi. É Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Audiovisual (PPGCOM) da Universidade Anhembi Morumbi. E-mail: unsigster@gmail.com.

References

BACCEGA, Maria Aparecida. Crítica de televisão: aproximações. In MARTINS, Maria Helena (Org). Outras Críticas. São Paulo: Senac/Itaú Cultural, 2000.

BUCCI, Eugênio. A Crítica de televisão. In: MARTINS, Maria Helena (Org). Outras Críticas. São Paulo: Senac/Itaú Cultural, 2000.

CIMINO, James. Censura proibiu que O Rebú original fizesse crítica à corrupção policial. Do UOL, São Paulo, 16/07/2014.

COSTA, Alberto Coelho Gomes. Telenovela e os dramas cotidianos. In: FREIRE, Denise de Oliveira, A Crítica de Telenovela. Apontamentos para uma história. Monografia apresentada em Jornalismo Cultural do Programa de Comunicação Jornalística da Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.

DICIONÁRIO DA TV GLOBO. V.1; Programas de dramaturgia&entretenimento/Projeto Memória das Organizações Globo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2003.

FERNANDES, Ismael. Telenovela Brasileira. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

FREIRE, Denise de Oliveira, A Crítica de Telenovela. Apontamentos para uma história. Monografia apresentada em Jornalismo Cultural do Programa de Comunicação Jornalística da Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.

PRADO, Décio de Almeida. O Teatro Brasileiro Moderno: 1930-1980. São Paulo: Perspectiva: Editora da Universidade de São Paulo, 1988.

PRIOLLI, Gabriel. Crítica da Televisão. In: FREIRE, Denise de Oliveira, A Crítica de Telenovela. Apontamentos para uma história. Monografia apresentada em Jornalismo Cultural do Programa de Comunicação Jornalística da Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.

ORTIZ, Renato. A Moderna Tradição Brasileira. São Paulo: Brasiliense, 1994.

REIMÃO, Sandra. Livros e Televisão: correlações. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2004.

SILVEIRA, Helena. Sinete de São Paulo. Folha de São Paulo. Ilustrada. 03/12/1973.

_______________. Porque (sic) não a saga brasileira. Folha de São Paulo. Ilustrada. 21/01/1974.

______________. O cantor e as novelas. Folha de São Paulo. Ilustrada. 19/03/1974.

_______________.Quando a novela não foge da vida. Folha de São Paulo. Ilustrada. 30/03/1974.

______________. O artista no vídeo. Folha de São Paulo. Ilustrada. 02/04/1974.

______________. Novela vai novela vem. Folha de São Paulo. Ilustrada. 04/05/1974.

TÁVOLA, Artur. Primeiras Impressões. Jornal O Globo. 17/10/1973.

______________. Os Ossos do Barão. Importância e Significado. Jornal O Globo. 26/03/1974.

TELENOVELA. Os Ossos do Barão. (1973/74) Jorge Andrade. Direção de Regis Cardoso e produção de Mariano Gatti.

Published

2017-05-01

How to Cite

CARLOS MAGNO, Maria Ignês. WHEN FICTIONAL BRAZIL MAKES TO THINK THE REAL BRAZIL. How does criticism enter this history?. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 459–478, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p459. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3161. Acesso em: 22 nov. 2024.