THE ORIGIN OF THE UNIVERSE AND THE SOUND MYTHS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p370

Keywords:

Myth, memory, consumption, cosmology, symbolism

Abstract

The acoustic event is present in every moment of the life of the human species. For the ancient man, the sound emanations were responsible for the creation and development of the universe. Each sonorous emanation materialized symbolically in a Supernatural Entity, unveiled by man by onomatopaics sounds to be able to communicate to it. The symbolic continuity was defined by the constant representation of the sound creation through acts of collective stories to remain in memory. In so far as they are regarded as truthful and models for human conduct, the whole community absorbs and consumes them intellectually.  In this study we analyze the interrelationship between memory, myth, consumption, opening sound gestures and symbolism, orally expressed in the cosmogonic myths, responsible for the origin of the universe. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Júlio Sergl, Universidade de Santo Amaro

Doutor e mestre em Artes pela Universidade de São Paulo (USP). Graduação em Instrumento e Composição e regência pela Universidade São Judas (USJT). Pós-Doutor em Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Professor do Curso de Mestrado de Mestrado Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade de Santo Amaro (UNISA). E-mail: mj.sergl@uol.com.br.  

References

BERENDT, Joachim-Ernst. Nada Brahma: A Música e o Universo da Consciência. Trad. Clemente Raphael Mah e Zilda HutchinsonSchild. São Paulo: Cultrix, 1993.

ELIADE, Mircea. Aspects du mythe. Paris: Gallimard, 1963.

______________. Mito e Realidade. São Paulo: Perspectiva, Coleção Debates, 1991.

FIGUEIREDO, padre Antônio Pereira de (trad.). Bíblia Sagrada. São Paulo: Paumape, 1979.

FONTERRADA, Marisa Trench de Oliveira. Música e meio ambiente: a ecologia sonora. São Paulo: Irmãos Vitale, 2004.

GONÇAVES, Armando (org.). Homem, Mito & Magia. 3 Volumes. São Paulo: Editora Três, 1970.

JOSÉ, Carmen Lúcia. Mito, Mitologia, Mitificação. Tese de Doutorado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 1996.

MORIN, Edgar. Cultura de Massas no Século XX. Rio de Janeiro: Forense, 1969.

ROLLAND-MANUEL. A Música: das origens à actualidade. Enciclopédia da Plêiade. Ed. Portuguesa: Fernando Lopes Graça. Barcelos: Arcádia, 1965.

SCHAFER, Murray. A afinação do mundo. Trad. Marisa Fonferrada. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

TAME, David. O poder oculto da música: A transformação do homem pela energia da música. Trad. Octavio Mendes Cajado. São Paulo: Cultrix, 1984.

YOUNG, Dudley. Origins of the Sacred. New York: Harper Perennial, 1992.

Published

2017-05-01

How to Cite

SERGL, Marcos Júlio. THE ORIGIN OF THE UNIVERSE AND THE SOUND MYTHS. Observatory Journal, [S. l.], v. 3, n. 3, p. 370–389, 2017. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2017v3n3p370. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/3095. Acesso em: 3 jul. 2024.