(Post) Feminisms and diversity in performances: memories and orality in deconstruction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p59

Keywords:

Orality, Performances, Public policy

Abstract

This article deals with a research and extension project that aimed to the cultural and social recognition subject of diversity - especially related to cultural and social movement groups (post) feminist - and its various performances, artistic and political , and the performing expressions often gained consistency with the use of orality . The act of narrating stories created and favored performing and political practices initiated , formed , updated people around the complex dynamics that are part of public policies, especially with regard to knowledge and recognition around the issues of diversity and discussions on cultural citizenship in contemporary , which resignify constantly practices and cultural values of memory and identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andrea Paula dos Santos Oliveira Kamensky, Universidade Federal do ABC - UFABC

Doutora em História Econômica  pela Universidade de São Paulo (USP), pós-doutorado em História da Ciência, no Centro Simão Mathias de Estudos em História da Ciência/Programa de Pós-Graduação em História da Ciência da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Graduação em História - Bacharelado e Licenciatura  pela Universidade de São Paulo (USP) e mestrado em História Social. Professora adjunta no Centro de Engenharia, Modelagem e Ciências Sociais Aplicadas e concursada na área de Conflitos Sociais da Universidade Federal do ABC (UFABC). E-mail : andrea.santos@ufabc.edu.br.

References

BAUMAN, Zygmunt. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.

BEUYS, Joseph. A revolução somos nós. São Paulo: Edições Sesc SP, 2010.

CARLSON, Marvin. Performance. Uma introdução crítica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. Criação de um tempo-espaço de experimentação. 2a. ed. São Paulo: Perspectiva, 2009.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. 29a. ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

________. História da sexualidade. v. 1 A vontade de saber. v. 2 O uso dos prazeres. v. 3 O cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

________. Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2009.

GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. São Paulo: Perspectiva, 2009.

GOLDBERG, RoseLee. A arte da performance. Do futurismo ao presente. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. (Trad. Tomaz Tadeu da Silva, Guaciara Lopes Louro). 11 ed. Rio de Janeiro: DP & A Editora, 2006.

LOURO, Guacira L. . “Teoria queer – uma política pós-identitária para a educação”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 541-553, 2001.

MATOS, Marlise. “Teorias de gênero ou teorias e gênero? Se e como os estudos de gênero e feministas se transformaram em um campo novo para as ciências.” Estudos Feministas, 2 (16): 333 – 357, maio-agosto, 2008.

RICHARD, Nelly. Feminismo, género y diferencia (s). Colección Archivo Feminista. Santiago: Palinodia, 2008.

SANTAELLA, Lucia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. 3 ed., São Paulo: Paulus: 2003.

______. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.

SANTOS, Andrea Paula dos. Ponto de Vida: cidadania de mulheres faveladas. São Paulo: Ed. Loyola, 1996.

________; RIBEIRO, Suzana Lopes Salgado; MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Vozes da Marcha pela Terra. São Paulo: Ed. Loyola, 1998.

________.“Imagens e sons de histórias do tempo presente e do imediato: identidades e concepções de sujeito, memórias e subjetividades em (des)construção no cotidiano da História”. Revista de História Regional 12(1): 101-129, Verão, 2007. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/rhr/article/viewFile/2240/1723 Acesso em: 07/06/2014.

________. “Corporeidades, oralidades e discursos de memórias frente às tecnologias de informação e comunicação”. In: Oralidades – Revista de História Oral, nº 10, jul-dez/ 2011a, pp. 33-51. Disponível em: http://artescienciastecnologias.files.wordpress.com/2011/09/artigo-oralidades-andrea-paulados-santos.pdf Acesso em: 07/06/2012.

________. “Cultura e arte urbana na região metropolitana de São Paulo: construção de identidades, territórios existenciais e imaginários urbanos”. In: VI Simpósio Brasileiro de Psicologia Política. Associação Brasileira de Psicologia Política- ABPP; EACH/USP Leste, 2011b. Disponível em: http://artescienciastecnologias.files.wordpress.com/2011/09/artigoandrea-paula-dos-santos-para-mesa-redonda-6sbpp.pdf Acesso em: 07/06/2012.

SCHECHNER, Richard. Performance Studies. An introduction. 2a. ed., New York/London: Routledge, 2006.

TAYLOR, Diana; TOWNSEND, Sarah J. (eds.) Stages of Conflict. A critical anthology of Latin American theather and performance. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2008.

ZHUMTOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.

Published

2016-05-30

How to Cite

KAMENSKY, Andrea Paula dos Santos Oliveira. (Post) Feminisms and diversity in performances: memories and orality in deconstruction. Observatory Journal, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 59–78, 2016. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2016v2especial1p59. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1784. Acesso em: 22 jul. 2024.