TRAINING AND ORGANIZATION: Experience in solidarity economy and cooperativismo
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a2ptKeywords:
Solidarity incubation, cooperativism, popular education, social movementAbstract
Training and Organization: experience in solidarity economy and cooperativism is a narrative about the involvement of groups of subjects who are willing to live a collective experience, in a common commercialization space in a solidarity economic enterprise. Taking as a reference the scenario where the social struggles originated, which serves as the basis for the structuring of cooperativism and the solidarity economy movement. We conceive the locus and subjects in their territorial, historical-social and political dimensions. In the search to answer whether, and how, the involvement of producers/consumers in the Solidarity and Sustainable Consumption Cooperative (Cooperssol) constituted a pedagogical practice capable of promoting changes in social practices for the constitution of a culture of solidarity?
Downloads
References
ACOSTA, Alberto. O Bem Viver: uma oportunidade para imaginar outros mundos. Trad. Tadeu Breda. Editora: Elefante, 2015.
ARROYO, M. Trabalho, Educação e Teoria Pedagógica. In: FRIGOTTO, G. (Org) Educação e crise do trabalho: perspectivas de final de século. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
BARRETO, André Valente Barros. Cultura da Cooperação: subsídios para uma economia solidária. São Paulo: Contexto, 2003.
FARIA, Mauricio Sardá. Autogestão, Cooperativa, Economia Solidária: avatares do trabalho e do capital. Florianópolis, 2005.
FREITAS, Helena C. L. de. O Trabalho como Princípio Articulador na Prática de Ensino e nos Estágios. Campinas-SP: Papirus, 1996.
FICHER, Maris Clara; TIRIBA, Lia. Saberes do Trabalho Associado. CATANNI, Antônio D. Et al in: Dicionário Internacional da Outra Economia. Almedina/CES: Coimbra, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2017.
GADOTTI, Moacir. Economia Solidária como práxis pedagógica. São Paulo: Paulo Freire, 2009.
GAIGER, Luiz Inácio. A Economia Solidária Diante do Modo de Produção Capitalista, CADERNO CRH, Salvador, n. 39, p. 181-211, jul./dez. 2003.
GOHN, Maria da Glória. Movimentos sociais e educação. 3 ed. São Paulo: Cortez, 1999.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Crítica da Educação e do Ensino. Trad. de Ana Maria Rabaça. Lisboa: Moraes, 1978.
MANCE, Euclides André. A Revolução das Redes. Editora Vozes, 2000.
MELO, Ana Beatriz. Cooperativismo e trabalho autogestionário: entre o real e o possível. Curitiba: Appris, 2012.
PRAXEDES, Sandra Faé. Políticas públicas e economia solidária: novas práticas, novas metodologias. Ipea, Mercado de Trabalho: 2009.
SCHAR, J. F. A Missão Econômica e Social das Cooperativas de Consumo. 4 ed. São Paulo: Serie Consumo, 1967.
SGUAREZI, Sandro Benedito. Autogestão e Economia Solidária: limites e possibilidades, São Paulo, 2011.
SINGER, Paul. Introdução à economia solidária. São Paulo: Ed. Fundação Perseu Abramo, 2002.
ZART, Laudemir Luiz. A interpretação das coisas do mundo: a compreensão da ciencia a partir da arte. Cáceres-MT: Revista da Faculdade de Educação, 38(2), 75–88, 2023. https://doi.org/10.30681/21787476.2022.38.7588.
ZART, Laudemir Luiz. Produção social do conhecimento nas experiências da socioeconomia solidária no Núcleo Unemat-Unitrabalho. In: Fundamentos da Produção Social do Conhecimento. ZART, Laudemir Luiz, PAEZANO, Eliane dos S.M, MARTINS, Jucilene de Oliveira (Org.). Educação e Socioeconomia Solidária. Cáceres: Editora Unemat, 2019. p.157-184; Vol. VIII.
ZART, Laudemir Luiz. Produção social do conhecimento na experiência do curso de agronomia dos movimentos sociais do campo (CAMOSC): interação da Unemat e de movimentos sociais do campo. Campinas/SP, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Observatory Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.