Is there polarization in brazilian journals' Facebook posts during election campaign?: A comparative analysis of the provision Information about Brazilian presidential candidates in 2014

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2015v1n3p119

Keywords:

Facebook, Elections 2014, Candidates, Brazil

Abstract

This paper proposes a comparative analysis of presidential candidate's quotes from 12 Brazilian newspapers' fanpages, in order to identify, by region, the existence of bias against or in favor of a particular candidate. It was used predominantly a methodology of quantitative content analysis to study 34,618 newspapers' posts published, between July 1 and October 31, 2014, citing at least one of the three main presidential candidates: Aécio Neves (PSDB), Dilma Rousseff (PT) or EduardoCampos/Marina Silva (PSB). The variable used to test the hypothesis is the valence post citing candidates. The tests showed significant differences between the first and the second round in positions of newspapers by region.

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Author Biographies

Emerson U. Cervi, Universidade Federal do Paraná

Professor adjunto do Departamento de Ciência Política e Sociologia, do programa de pós-graduação em Ciência Política e do programa de pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal do Paraná (UFPR), E-mail: ecervi7@gmail.com

Adriana Cedillo Morales Moreira, Universidade Federal do Paraná

Mestranda no Programa de Posgraduação em Comunicação da Universidade Federal do Paraná (2014), na linha de pesquisa comunicação política e atores coletivos. É parte do Núcleo de Pesquisa em Comunicação Política & Opinião Pública (CPOP) da UFPR. Possui graduação em ciências da comunicação (Universidad Nacional Autónoma de Mexico) com área de ênfase em comunicação política.

Márcio C. Carlomagno, Universidade Federal do Paraná

Mestre em Ciência Política pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), mccarlomagno@gmail.com

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Published

2015-12-26

How to Cite

CERVI, Emerson U.; MOREIRA, Adriana Cedillo Morales; CARLOMAGNO, Márcio C. Is there polarization in brazilian journals’ Facebook posts during election campaign?: A comparative analysis of the provision Information about Brazilian presidential candidates in 2014. Observatory Journal, [S. l.], v. 1, n. 3, p. 119–140, 2015. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2015v1n3p119. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/1650. Acesso em: 24 nov. 2024.