METAPHORS AND SOCIAL VALUES: what a brand can reveal about our contemporary society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a29pt

Keywords:

marcas, metáforas, valores sociais

Abstract

Understanding the relationship between meta-objectives and social values is the focus of the current study, which is an analytical proposal. Theoretically, we understand that metaphors are thoughts ingrained in our daily lives and can therefore reveal the values of a period. Initially, we collected the content posted by the brand Matteo Sorvete Criativo on its official Instagram account, and using a qualitative grade analysis, we identified the underlying principles and values. Our findings show how the brand's marketing pillars (worker, young person, family, joy, reward, and story) reveal the principles of a capitalist, meritocratic, segregatory, and globalized society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

THAIS CRISTO DE LIMA, Universidade Federal de Mato Grosso

Bacharel em Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal de Mato Grosso

References

AAKER, David. Aaker on branding: 20 principles that drive success. New York: Morgan James Publishing, 2014.

BUENO, Wilson da Costa. Comunicação empresarial estratégica: definindo os contornos de um conceito. Conexão – Comunicação e Cultura, Caxias do Sul, v. 4, n. 7, p. 11-20, jan./jun. 2005.

CARRERA, Fernanda Ariane Silva. A ciberpublicidade e o self da marca em ambiente digital: interações sociais, discurso e marcações identitárias em novos contextos de comunicação. 2016. Tese de Doutorado. Universidade Federal Fluminense, Programa de Pós-Graduação em Comunicação, São Bernardo do Campo, SP.

CASTRO, Gisela GS. Precisamos discutir o idadismo na comunicação. Comunicação & educação, v. 20, n. 2, p. 101-114, 2015.

CIRILO, Marco Antônio. O idoso na web: a concepção de uma identidade mercadológica no espaço discursivo publicitário da marca Plenitud na Internet. 2012. 210 f. Tese (Doutorado em Comunicação Social) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2012.

COÊLHO, T. F.; CORRÊA, L. G. Normas e valores. In: FRANÇA, Vera Veiga; MARTINS, Bruno Guimarães; MENDES, André Melo (Org.). Grupo de Pesquisa em Imagem e Sociabilidade (GRIS): trajetória, conceitos e pesquisa em comunicação. Belo Horizonte: Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas - PPGCOM - UFMG, 2014. p. 119-122.

GAD, Thomas. 4-D branding: Cracking the corporate code of the network economy. Pearson Education, 2001.

GLYNN, Mark; MOTION, Judy; BRODIE, Roderick J. Sources of brand benefits in manufacturer‐reseller B2B relationships. Journal of Business & Industrial Marketing, v. 22, n. 6, p. 400-409, 2007.

JOAS, H. The genesis of values. Chicago: University of Chicago Press, 2000.

KIM, W. Chan; MAUBORGNE, Renée. A estratégia do oceano azul: como criar novos mercados e tornar a concorrência irrelevante. 10. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.

KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Administração de marketing. 14. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.

LAKOFF, George; JOHNSON, Mark. Metáforas da vida cotidiana. Campinas, SP: Mercado de Letras; São Paulo: Educ, 2002.

LOTT, Ana Cristina. Impactos da Globalização: Americanização do Ensino de Administração no Brasil. In: VIII Congresso Brasileiro de Administração e Contabilidade - AdCont, 2017.

MARTINS, José Roberto. Grandes marcas, grandes negócios: como as pequenas e médias empresas devem criar e gerenciar uma marca vencedora. 2. ed. São Paulo: Global Brands, 2005.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto comunista. Boitempo Editorial, 2015.

MARX, Karl. O Capital - Livro I – crítica da economia política: O processo de produção do capital. Tradução Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2013.

NASCENTES, Antenor. Dicionário etimológico resumido. 4. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1966.

OLIVEIRA, Ávila; OLIVEIRA, Áquila; SILVA, Naiana. Food: A comida como elemento de distinção social no Instagram. Anais do XVIII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste, Fortaleza, 2015.

PEREZ, Clotilde. Signos da marca: expressividade e sensorialidade. São Paulo: Thomson Learning, 2004.

QUÉRE, Louis. De um modelo epistemológico da comunicação a um modelo praxiológico. In: FRANÇA, Vera Veiga; SIMÕES, Paula (orgs.). O modelo praxiológico e os desafios da pesquisa em comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2018. p. 15-50.

REELS Instagram (@matteosorvetecriativo), 2022. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CcRN5L2liuZ/. Acesso em: 30 out. 2022.

SIMÕES, Paula Guimarães; FRANÇA, Vera Regina Veiga. Celebridades, acontecimentos e valores na sociedade contemporânea. In: E-Compós, Brasília, v. 23, n. 1, jan./abr. 2020.

SIQUEIRA, Euler; COSTA, Denise. O doce sabor da saudade: consumo, emoções e narrativas sobre o Madrileño da Confeitaria Manon. In: Anais do 30° encontro anual da Compós, São Paulo, 2021. Anais eletrônicos... Campinas: Galoá, 2021. Disponível em: https://proceedings.science/compos/compos-2021/papers/o-doce-sabor-da-saudade--consumo--emocoes-e-narrativas-sobre-o-madrileno-da-confeitaria-manon?lang=pt-br. Acesso em: 02 dez. 2022.

SITE MATTEO Sorvete Criativo. Disponível em: https://www.matteogelatocriativo.com.br/. Acesso em: 02 dez. 2022.

WHEELER, Alina. Design de identidade da marca: guia essencial para toda a equipe de gestão de marcas. Porto Alegre: Bookman Editora, 2012.

YOUNG, Michael. A Ascensão da Meritocracia. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1994. Disponível em: https://doi.org/10.4324/9781315134642. Acesso em: 20 nov. 2022.

YOUTUBE. Matteo Sorvete Criativo. Matteo Institucional [vídeo]. 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=hdPxooocXiU. Acesso em: 10 nov. 2022.

Published

2023-12-31

How to Cite

FERREIRA, Dôuglas Aparecido; CRISTO DE LIMA, THAIS. METAPHORS AND SOCIAL VALUES: what a brand can reveal about our contemporary society. Observatory Journal, [S. l.], v. 9, n. 1, p. a29pt, 2023. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2023v9n1a29pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/15798. Acesso em: 15 may. 2024.