NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management

Authors

  • Jonas Gonçalves Universidade Estadual Paulista - UNESP
  • Francisco Rolfsen Belda Universidade Estadual Paulista - UNESP

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a3pt

Keywords:

jornalismo; transformação digital; gestão de mídia; tendências; inovação.

Abstract

This article explores innovation trends in organizational management in the journalism market globally. The method adopted for the work’s initial step was a systematic literature review, collating academic and marketing sources that deal with the subject from two keywords: “media management” and “innovation in journalism”. From this review, examples from two Brazilian news media outlets, A Gazeta and Poder360, were examined considering how and to what extent the innovation and management trends identified in the literature are reflected in transformation and adaptation practices of its processes and products in the digital context. As a result, it is proposed a specific taxonomy for the categorization of two different types of journalistic endeavors in the contemporary scenario, considering its distribution legacy supports and the way of organizing news production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Rolfsen Belda, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Doutor em Engenharia de Produção pela USP, mestre em Ciências da Comunicação pela USP e graduado em Jornalismo pela PUC de Campinas. Professor do Departamento de Comunicação Social da Faculdade de Arquitetura, Artes, Comunicação e Design (FAAC) da Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Câmpus de Bauru. Docente e pesquisador permanente do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Tecnologia (PPGMiT) da FAAC-UNESP

References

CHRISTOFOLETTI, Rogério. A crise do Jornalismo tem solução?. Barueri: Estação das Letras e Cores, 2019.

DOVAL-AVENDAÑO, M. & MARTÍN-ALGARRA, M. (2021). Periodismo y tecnología, tendencias de investigación y propuestas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27 (2), 463-480. Disponível em: <https://dx.doi.org/10.5209/esmp.71073>. Acesso em: 25 mai. 2021.

FACHETTI, Eduardo. A Gazeta lança site mais moderno e reduz jornais impressos. A Gazeta, 31 jul. 2019. Disponível em: <https://www.agazeta.com.br/es/gv/a-gazeta-lanca-site-mais-moderno-e-reduz-jornais-impressos-0719>. Acesso em: 27 mai. 2021.

FLORES-VIVAR, Jesús Miguel. El Ciberperiodismo como Disciplina Profesional. In: MARTINS, Gerson Luiz & RIVERA, Diana (Orgs.). +25 Perspectivas do Ciberjornalismo. Aveiro: Ria Editorial, 2020. Disponível em: <http://www.riaeditorial.com/index.php/25-perspectivas-do-ciberjornalismo/>. Acesso em: 26 mai. 2021.

FUNDACIÓN LUCA DE TENA. Formar líderes en la intersección entre tecnología, negocio y contenidos, clave para la transformación de los medios. Laboratoriodeperiodismo.org, Madrid, 11 mai. 2021. Disponível em <https://laboratoriodeperiodismo.org/formar-lideres-en-la-interseccion-entre-tecnologia-negocio-y-contenidos-clave-para-la-transformacion-de-los-medios/>. Acesso em: 13 mai. 2021.

GARCÍA-AVILÉS, José-Alberto. Review article: Journalism innovation research, a diverse and flourishing field (2000-2020). Profesional de la información, v. 30, n. 1, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.10>. Acesso em: 26 mai. 2021.

GARCÍA-AVILÉS, J. A.; CARVAJAL-PRIETO, M.; ARIAS-ROBLES, F., & DE LARA-GONZÁLEZ, A. How journalists innovate in the newsroom. Proposing a model of the diffusion of innovations in media outlets. The Journal of Media Innovations, 5(1), 1-16, 2019. Disponível em: <https://journals.uio.no/TJMI/article/view/3968>. Acesso em: 24 mai. 2021.

LEMES, Rhayan & FACHETTI, Eduardo. A Gazeta inova e lança núcleo inédito no país para monitorar audiência. A Gazeta, 12 set. 2019. Disponível em: <https://www.agazeta.com.br/es/gv/a-gazeta-inova-e-lanca-nucleo-inedito-no-pais-para-monitorar-audiencia-0919>. Acesso em: 27 mai. 2021.

NEDER, Vinicius. Empresas preveem volta ao escritório em 2022 e adotam trabalho híbrido de forma permanente. Estadão, 25 mai. 2021. Disponível em: <https://economia.estadao.com.br/noticias/geral,empresas-preveem-volta-ao-escritorio-so-em-2022-e-adotam-trabalho-hibrido-de-forma-permanente,70003725271>. Acesso em: 27 mai. 2021.

NEWMAN, Nic. Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2021. Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford, jan. 2021. Disponível em: <https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2021-01/Newman_Predictions_2021_FINAL.pdf>. Acesso em: 21 mai. 2021.

PODER360. Poder360 bate recordes, amplia alcance e muda identidade visual. Poder360, 06 jan. 2021. Disponível em: <https://www.poder360.com.br/institucional-poder360/poder360-bate-recordes-amplia-alcance-e-muda-identidade-visual/>. Acesso em: 27 mai. 2021.

ROGERS, David L. Transformação digital: repensando o seu negócio para a era digital. São Paulo: Autêntica Business, 2017.

SALAVERRÍA, Ramón. Exploring Digital Native News Media. Media and Communication, v. 8, n. 2, p. 1–4., 16 abr. 2020. Disponível em: <https://www.cogitatiopress.com/mediaandcommunication/article/view/3044>. Acesso em: 26 mai. 2021.

WAN-IFRA & FACEBOOK JOURNALISM PROJECT. Queimem os Navios - Guia para ativar a mudança cultural nos meios de informação. Abr. 2021. Disponível em <https://mediatalks.uol.com.br/wp-content/uploads/2021/07/WAN-IFRA-Cultural-Change-Portugues.pdf>. Acesso em: 18 mai. 2021.

Published

2021-10-01

How to Cite

GONÇALVES, Jonas; ROLFSEN BELDA, Francisco. NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management. Observatory Journal, [S. l.], v. 7, n. 4, p. a3pt, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a3pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/12319. Acesso em: 24 nov. 2024.