NEWS INDUSTRY PERSPECTIVES: an analysis of innovation trends in media management
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a3ptKeywords:
jornalismo; transformação digital; gestão de mídia; tendências; inovação.Abstract
This article explores innovation trends in organizational management in the journalism market globally. The method adopted for the work’s initial step was a systematic literature review, collating academic and marketing sources that deal with the subject from two keywords: “media management” and “innovation in journalism”. From this review, examples from two Brazilian news media outlets, A Gazeta and Poder360, were examined considering how and to what extent the innovation and management trends identified in the literature are reflected in transformation and adaptation practices of its processes and products in the digital context. As a result, it is proposed a specific taxonomy for the categorization of two different types of journalistic endeavors in the contemporary scenario, considering its distribution legacy supports and the way of organizing news production.
Downloads
References
CHRISTOFOLETTI, Rogério. A crise do Jornalismo tem solução?. Barueri: Estação das Letras e Cores, 2019.
DOVAL-AVENDAÑO, M. & MARTÍN-ALGARRA, M. (2021). Periodismo y tecnología, tendencias de investigación y propuestas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27 (2), 463-480. Disponível em: <https://dx.doi.org/10.5209/esmp.71073>. Acesso em: 25 mai. 2021.
FACHETTI, Eduardo. A Gazeta lança site mais moderno e reduz jornais impressos. A Gazeta, 31 jul. 2019. Disponível em: <https://www.agazeta.com.br/es/gv/a-gazeta-lanca-site-mais-moderno-e-reduz-jornais-impressos-0719>. Acesso em: 27 mai. 2021.
FLORES-VIVAR, Jesús Miguel. El Ciberperiodismo como Disciplina Profesional. In: MARTINS, Gerson Luiz & RIVERA, Diana (Orgs.). +25 Perspectivas do Ciberjornalismo. Aveiro: Ria Editorial, 2020. Disponível em: <http://www.riaeditorial.com/index.php/25-perspectivas-do-ciberjornalismo/>. Acesso em: 26 mai. 2021.
FUNDACIÓN LUCA DE TENA. Formar líderes en la intersección entre tecnología, negocio y contenidos, clave para la transformación de los medios. Laboratoriodeperiodismo.org, Madrid, 11 mai. 2021. Disponível em <https://laboratoriodeperiodismo.org/formar-lideres-en-la-interseccion-entre-tecnologia-negocio-y-contenidos-clave-para-la-transformacion-de-los-medios/>. Acesso em: 13 mai. 2021.
GARCÍA-AVILÉS, José-Alberto. Review article: Journalism innovation research, a diverse and flourishing field (2000-2020). Profesional de la información, v. 30, n. 1, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.10>. Acesso em: 26 mai. 2021.
GARCÍA-AVILÉS, J. A.; CARVAJAL-PRIETO, M.; ARIAS-ROBLES, F., & DE LARA-GONZÁLEZ, A. How journalists innovate in the newsroom. Proposing a model of the diffusion of innovations in media outlets. The Journal of Media Innovations, 5(1), 1-16, 2019. Disponível em: <https://journals.uio.no/TJMI/article/view/3968>. Acesso em: 24 mai. 2021.
LEMES, Rhayan & FACHETTI, Eduardo. A Gazeta inova e lança núcleo inédito no país para monitorar audiência. A Gazeta, 12 set. 2019. Disponível em: <https://www.agazeta.com.br/es/gv/a-gazeta-inova-e-lanca-nucleo-inedito-no-pais-para-monitorar-audiencia-0919>. Acesso em: 27 mai. 2021.
NEDER, Vinicius. Empresas preveem volta ao escritório em 2022 e adotam trabalho híbrido de forma permanente. Estadão, 25 mai. 2021. Disponível em: <https://economia.estadao.com.br/noticias/geral,empresas-preveem-volta-ao-escritorio-so-em-2022-e-adotam-trabalho-hibrido-de-forma-permanente,70003725271>. Acesso em: 27 mai. 2021.
NEWMAN, Nic. Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2021. Reuters Institute for the Study of Journalism, Oxford, jan. 2021. Disponível em: <https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2021-01/Newman_Predictions_2021_FINAL.pdf>. Acesso em: 21 mai. 2021.
PODER360. Poder360 bate recordes, amplia alcance e muda identidade visual. Poder360, 06 jan. 2021. Disponível em: <https://www.poder360.com.br/institucional-poder360/poder360-bate-recordes-amplia-alcance-e-muda-identidade-visual/>. Acesso em: 27 mai. 2021.
ROGERS, David L. Transformação digital: repensando o seu negócio para a era digital. São Paulo: Autêntica Business, 2017.
SALAVERRÍA, Ramón. Exploring Digital Native News Media. Media and Communication, v. 8, n. 2, p. 1–4., 16 abr. 2020. Disponível em: <https://www.cogitatiopress.com/mediaandcommunication/article/view/3044>. Acesso em: 26 mai. 2021.
WAN-IFRA & FACEBOOK JOURNALISM PROJECT. Queimem os Navios - Guia para ativar a mudança cultural nos meios de informação. Abr. 2021. Disponível em <https://mediatalks.uol.com.br/wp-content/uploads/2021/07/WAN-IFRA-Cultural-Change-Portugues.pdf>. Acesso em: 18 mai. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.