PARADIGMA EDUCACIONAL ECOSSISTÊMICO E A INFLUÊNCIA NO DESENVOLVIMENTO SOCIAL E GLOBAL DO SER HUMANO
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a29ptKeywords:
Transdisciplinaridade, Complexidade, Ser humano, Paradigma ecossistêmicoAbstract
This article comes from a critical study involving co-creation based in the review of the book Ecosystemic Educational Paradigm: for a new ecology of human learning, published in 2021, by Maria Cândida Moraes. The general objective was to explore the contributions of the book in search of epistemological and methodological subsidies for a paradigmatic change in education, especially in the pedagogical practice of teachers. Using a qualitative approach, based on exploratory bibliographical research, we investigated the relevance of embracing the ecosystemic educational paradigm in the social and global development of human beings, emphasizing the interconnection between educational, social, and environmental systems.
Downloads
References
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Prefácio. In: MORAES, Maria Cândida. Paradigma Educacional Ecossistêmico. Por uma nova ecologia da aprendizagem humana. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2021.
BRONFENBRENNER, Une. The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press. 1979.
DINIZ, Eva, & KOLLER, Silvia Helena. O afeto como um processo de desenvolvimento ecológico. Educar, 36, 65-76. 2010.
GONZÁLEZ Rey, Fernando. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Pioneira Thomson Learning. 2003.
MATURANA, Humberto, & VARELA, Franscisco. Autopoiesis and Cognition. The Realization of the Living. Dodrecht: Reidel, 1980.
MORAES, Maria Cândida. Paradigma Educacional Ecossistêmico. Por uma nova ecologia da aprendizagem humana. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2021.
MORAES. Maria Cândida. Sentipensar. Fundamentos e Estratégias para Reencantar a Educação. Rio de Janeiro: Editora Wak, 2018.
MORAES, Maria Cândida. Pensamento Eco-Sistemico: Educação, Aprendizagem E Cidadania No Século XX. Petropólis: Editora Vozes, 2004.
MORAES, Maria Cândida. Paradigma Educacional Emergente. Curitiba: Editora Papirus, 1997.
MORAES Maria Candida; PETAGLIA, Izabel. CENTRO DE ESTUDOS E PESQUISAS EDGAR MORIN (CEP). Disponível em Centro De Estudos E Pesquisas Edgar Morin | Centro De Estudos E Pesquisas Edgar Morin (cepedgarmorin.com). Acesso em dezembro, 2023.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.
MORIN, Edgar. Os Sete Saberes necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Cortez/Unesco, 2000.
MORIN, Edgar. O Método 5: a humanidade da humanidade. Porto Alegre: Sulina; 2002.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1990.
OLIVEIRA, Maria. Como fazer pesquisa qualitativa. São Paulo: Ed. Vozes. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Observatory Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.