PARADIGMA EDUCACIONAL ECOSSISTÊMICO E A INFLUÊNCIA NO DESENVOLVIMENTO SOCIAL E GLOBAL DO SER HUMANO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a29pt

Keywords:

Transdisciplinaridade, Complexidade, Ser humano, Paradigma ecossistêmico

Abstract

This article comes from a critical study involving co-creation based in the review of the book Ecosystemic Educational Paradigm: for a new ecology of human learning, published in 2021, by Maria Cândida Moraes. The general objective was to explore the contributions of the book in search of epistemological and methodological subsidies for a paradigmatic change in education, especially in the pedagogical practice of teachers. Using a qualitative approach, based on exploratory bibliographical research, we investigated the relevance of embracing the ecosystemic educational paradigm in the social and global development of human beings, emphasizing the interconnection between educational, social, and environmental systems.

Downloads

Author Biographies

Marilda Aparecida Behrens, Pontificia Universidade Católica do Paraná

Pós- doutoura em Educação pela Universidade do Porto, Portugal; Doutoura em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP); Mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP); Graduada em Pedagogía pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professora da Pós-Graduação no Mestrado e Doutourado em Educação da Pontifícia Universidade do Paraná (PUCPR). 

Adriana Isabel Rodrigues Marcos, Pontifícia Univrsidade Católica do Paraná

Doutouranda no PPGE em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR); Mestra em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Graduada em Comunicação Social pela Faculdade Católica do Ceará. Professora Alfabetizadora da Rede Municipal de Fortaleza. Pesquisadora do grupo PEFOP – Paradigmas Educacionais e Formação de Professores (PUCPR). 

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Prefácio. In: MORAES, Maria Cândida. Paradigma Educacional Ecossistêmico. Por uma nova ecologia da aprendizagem humana. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2021.

BRONFENBRENNER, Une. The ecology of human development: Experiments by nature and design. Cambridge, MA: Harvard University Press. 1979.

DINIZ, Eva, & KOLLER, Silvia Helena. O afeto como um processo de desenvolvimento ecológico. Educar, 36, 65-76. 2010.

GONZÁLEZ Rey, Fernando. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Pioneira Thomson Learning. 2003.

MATURANA, Humberto, & VARELA, Franscisco. Autopoiesis and Cognition. The Realization of the Living. Dodrecht: Reidel, 1980.

MORAES, Maria Cândida. Paradigma Educacional Ecossistêmico. Por uma nova ecologia da aprendizagem humana. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2021.

MORAES. Maria Cândida. Sentipensar. Fundamentos e Estratégias para Reencantar a Educação. Rio de Janeiro: Editora Wak, 2018.

MORAES, Maria Cândida. Pensamento Eco-Sistemico: Educação, Aprendizagem E Cidadania No Século XX. Petropólis: Editora Vozes, 2004.

MORAES, Maria Cândida. Paradigma Educacional Emergente. Curitiba: Editora Papirus, 1997.

MORAES Maria Candida; PETAGLIA, Izabel. CENTRO DE ESTUDOS E PESQUISAS EDGAR MORIN (CEP). Disponível em Centro De Estudos E Pesquisas Edgar Morin | Centro De Estudos E Pesquisas Edgar Morin (cepedgarmorin.com). Acesso em dezembro, 2023.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.

MORIN, Edgar. Os Sete Saberes necessários à Educação do Futuro. São Paulo: Cortez/Unesco, 2000.

MORIN, Edgar. O Método 5: a humanidade da humanidade. Porto Alegre: Sulina; 2002.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1990.

OLIVEIRA, Maria. Como fazer pesquisa qualitativa. São Paulo: Ed. Vozes. 2007.

Published

2024-11-30

How to Cite

BEHRENS, Marilda Aparecida; MARCOS, Adriana Isabel Rodrigues. PARADIGMA EDUCACIONAL ECOSSISTÊMICO E A INFLUÊNCIA NO DESENVOLVIMENTO SOCIAL E GLOBAL DO SER HUMANO. Observatory Journal, [S. l.], v. 10, n. 1, p. a29, 2024. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a29pt. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/19036. Acesso em: 29 jul. 2025.