INNOVATION AND SUSTAINABILITY IN NEW ECONOMIC JOURNALISTIC ARRANGEMENTS IN SANTA CATARINA
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n4a2enPalavras-chave:
Economic journalistic arrangements, Innovation in journalism, Financial sustainabilityResumo
This paper investigates 20 digital native news arrangements in Santa Catarina. The exploratory research aims to find elements on how these arrangements perceive themselves as innovative or not, and how this is strained by the ways in which these initiatives are financed. Results show that part of the researched arrangements can be considered innovative as they are settled down in news deserts and, therefore, meet an information shortage for local populations. On the other hand, economic weaknesses can limit and jeopardize the useful life of these organizations.
Downloads
Referências
ABREU, Míriam Santini de. Espaço e cotidiano no jornalismo: crítica da cobertura de imprensa sobre ocupações urbanas em Florianópolis. Tese (Doutorado em Jornalismo) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.
BLEYEN, Valérie-Anne, LINDMARK, Sven, RANAIVOSON, Heritiana, BALLON, Pieter. The Journal of Media Innovations 1.1 (2014): 28-51. 2014. Disponível em: http://www.journals.uio.no/index.php/TJMI. Acesso em: 23/07/2019.
CHRISTOFOLETTI, Rogério. A crise do jornalismo tem solução? Barueri – SP. Estação das Letras e Cores, 2019.
CHRISTENSEN, Clayton. The innovator dilemma. New York: Harper Business, 2011.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016. 416 p. Tradução de Mariana Echalar.
DEUZE, Mark; WITSCHGE, Tamara. Beyond journalism. Cambridge: Polity Press, 2020.
DEUZE, Mark; WITSCHGE, Tamara. O que o jornalismo está se tornando. Parágrafo, v. 4, n. 2, 2016.
DOGRUEL, Leyla. What is so special about media innovations? A characterization of the field. The Journal of Media Innovations 1.1. 52-69, 2014.
FIGARO, Roseli (Coord.). Como trabalham os comunicadores em tempos de pandemia da Covid-19? São Paulo: ECA-USP, 2020.
FIGARO, Roseli (Org.). As relações de comunicação e as condições de produção no trabalho de jornalistas em arranjos econômicos alternativos às corporações de mídia. São Paulo: ECA-USP, 2018.
FÍGARO, Roseli; BARROS, Janaina; KINOSHITA, Jamir. As relações de comunicação e as condições de produção no trabalho de jornalistas em arranjos econômicos alternativos às corporações de mídia. In: Anais do 17º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo. Goiânia: UFG/SBPJor, 2019.
FIGARO, Roseli; ROXO, Michelle; BARROS, Janaina. Estratégias de demarcação do ethos jornalístico na figura de novos arranjos do trabalho dos jornalistas. In: Anais do 16º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo. São Paulo: FIAM-FAAM/SBPJor, 2018.
FLORES, Ana Marta Moreira. Innovation journalism: a multiple concept. Brazilian Journalism Research, v. 13, n. 2, p.156-187, 2017.
FRANCIS, Dave; BESSANT, John. Targeting innovation and implications for capability development. Technovation, v. 25, n. 3, p. 171-183, 2005.
FRANCISCATO, Carlos. Eduardo. Uma proposta de incorporação dos estudos sobre inovação nas pesquisas em jornalismo. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 8-18, abr. 2010.
FRANCISCATO, Carlos Eduardo; SILVA, Gilson Sousa. Fatores sociais nos estudos de inovação em organizações jornalísticas. Estudos em Jornalismo e Mídia, v. 17, n. 1, 2020.
GARCÍA-AVILÉS, José, CARVAJAL-PRIETO, Miguel; DE LARA-GONZÁLEZ, Alicia; ARIAS-ROBLES, Félix. Developing an index of media innovation in a national market: the case of Spain. Journalism Studies, v. 19, n. 1, p. 25–42. 2018.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.
GROHMANN, Rafael. A dança dialética do trabalho em uma cooperativa de jornalistas: o caso do Tiempo Argentino. Estudos em Jornalismo e Mídia, v. 17, n. 1, 2020.
GROHMANN, Rafael. Inovação como fórmula discursiva convocatória para as práticas jornalísticas: sentidos mobilizados por textos do Observatório da Imprensa. Contemporânea, v. 15, n. 1, 2017.
JARVIS, Jeff. Geeks bearing gifts: imagining new futures for news. New York, NY: CUNY Journalism Press, 2014.
JERÓNIMO, Pedro; CORREIA, João Carlos; GRADIM, Anabela. Are we close enough? Digital challenges to local journalists. Journalism Practice, 2020.
LINDMARK, Sven; RANAIVOSON, Heritiana; DONDERS, Karen; BALLON, Pieter. Innovation in small regions’ media sectors. In: STORSUL, T.; KRUMSVIK, A. H. (Eds.). Media innovations: a multidisciplinary study of change. Nordicom: Göteborg, 2013, p. 127-144.
NUNES, Ana Cecília B. ; CANAVILHAS, João. Journalism innovation and its influences in the future of news: a european perspective around Google DNI Fund Initiatives. In: VÁZQUEZ-HERRERO, J.; DIREITO-REBOLLAL, S.; SILVA-RODRÍGUEZ, A.; LÓPEZ-GARCIA, X. (Eds.). Journalistic Metamorphosis: Media Transformation in the Digital Age. Cham, Switzerland: Springer, 2020, p. 41-56.
ROSSETTI, Regina. Categorias de inovação para os estudos em Comunicação. Revista Comunicação & Inovação, São Caetano do Sul, v. 14, n. 27, p. 63-72, 2013.
SCHUMPETER, Joseph A. Capitalismo, Socialismo e Democracia. Rio de Janeiro: Editora Fundo de Cultura, 1961. 487 p. Tradução de Ruy Jungmann.
SCHUMPETER, Joseph A. Teoria do desenvolvimento econômico, São Paulo: Nova Cultural, 1997. 237p.
SCHWARTZ, Yves. Trabalho e uso de si. Pro-Posições, v. 1, n. 5, 2000.
SILVA, Ana Flávia Marques da. A redação virtual e as rotinas produtivas nos novos arranjos econômicos alternativos às corporações de mídia. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2019.
SILVA, Mariana da Rosa. Tensões entre o alternativo e o convencional: organização e financiamento das novas experiências de jornalismo no Brasil. Dissertação (Mestrado em Jornalismo) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.
SILVEIRA, Stefanie C. da. O conceito de inovação dentro da pesquisa em jornalismo no Brasil. In: SAAD, Elizabeth (Org.). Caminhos da comunicação: tendências e reflexões sobre o digital. Curitiba: Appris, 2020.
STORSUL, Tanja; KRUMSVIK, Arne. What is media innovation? In: STORSUL, S.; KRUMSVIK, A. H. (Eds.). Media Innovation: A Multidisciplinary Study of Change. Göteborg: Nordicom, 2013. p. 13-26.
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
[PT] Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista, sem pagamento, o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC 4.0), permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Leia todos os termos dos direitos autorais aqui.