COMPUTATIONAL ASSISTANCE: newsbot development for financial organizations

Autores

  • Alberto Marques Pontifícia Universidade Católica de Brasília
  • Suélem S. P. Barroso Pontifícia Universidade Católica de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2021v7n3a9en

Palavras-chave:

Strategic communication, Organizational strategy, Automated content;, Newsbot, Algorithms

Resumo

This research aims to develop the Minimum Viable Product (MVP) of a cloud platform that transforms structured data into automated text, to enhance the production of content in Brazilian stock brokerage companies. It  is based on applied research that combines different techniques for the development of MVP. As a theoretical path to support product development, it permeates strategic communication in corporations, as well as the adoption of algorithms and content automation in journalistic production. Among the results achieved, the work presents the logic of infrastructure of macro operation for the newsbot and the main elements for the many layers of development that an application of this nature needs.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Alberto Marques, Pontifícia Universidade Católica de Brasília

Master Degree in Innovation, Communication and Creative Economy at the Catholic University of Brasília (UCB). Bachelor in Journalism. E-mail: alberto.marques@gmail.com

 

Suélem S. P. Barroso , Pontifícia Universidade Católica de Brasília

Master in Innovation, Communication and Creative Economy (UCB). Bachelor in Social Communication – Journalism (UNIP). E-mail: barroso.sue@gmail.com

 

Referências

ADOBE; ECONSULTANCY. Índice de Experiência: tendências digitais para 2019: Sumário executivo. London: Adobe, 2019. Disponível em: https://www.adobe.com/content/dam/acom/en/modal-offers/econsultancy-digital-trends-2019/pdfs/econsultancy-2019-digital-trends_US.pdf. Acesso em: 3 ago. 2020.

AZZELLINI, Erica Camillo; PESCHANSKI, João Alexandre. O conceito de Jornalismo Computacional ante as potencialidades das narrativas estruturadas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 41., 2018, Joinville. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2018. p. 1-15.

BARICHELLO, E. M. M. da R. Apontamentos sobre as estratégias de comunicação mediadas por computador nas organizações contemporâneas. In: KUNSCH, Margarida Maria Krohling (org). Comunicação Organizacional: histórico, fundamentos e processos. Volume 1. São Paulo: Saraiva, 2009.

BEER, D. The Social Power of Algorithms. Information, Communication and Society, [s. l.], v. 20, n. 1, p. 1-13, 2017.

BIRD, S.; KLEIN, E.; LOPER, E. Natural Language Processing with Python. Sebastopol, CA: O’Reilly Media, 2009.

CARNEIRO, M. S. Comunicação Digital e Jornalismo de Inserção: como o big data, inteligência artificial, realidade aumentada e internet das coisas estão mudando a produção de conteúdo informativo. São Luís: Labcom Digital, 2016.

CODDINGTON, M. Clarifying Journalism’s Quantitative Turn. Digital Journalism, [s. l.], v. 3, n. 3, p. 331-348, 2015.

CRUZ, F. Scrum e Agile em Projetos: guia completo. 2. ed. Rio de Janeiro: Brasport Livros e Multimídia, 2018.

DANS, E. Meet Bertie, Heliograf and Cyborg, the New Journalists on the Block. Forbes, [s. l.], 6 Feb. 2019.

DIAKOPOULOS, N. A Functional Roadmap for Innovation in Computational Journalism. [S. l.: s. n.], 2011.

DIAKOPOULOS, N. Automating the News: how algorithms are rewriting the media. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2019.

DJANGO. The Web Framework for Perfectionists with Deadlines. Kansas, EUA: Django, 2005.

DÖRR, K. N. Mapping the Field of Algorithmic Journalism. Digital Journalism, v. 4, n. 6, p. 700-722, 2016.

FERRARETTO, E. K. Assessoria de imprensa: teoria e prática. São Paulo: Summus, 2009.

GRAEFE, A. Guide to Automated Journalism. Columbia Journalism School, 2016.

HALLAHAN, K.; HOLTZHAUSEN, D.; RULER, B. V.; VERČIČ, D.; SRIRAMESH, K. Defining strategic communication. International Journal of Strategic Communication, [s. l.], n. 1, p. 3-35, 2007. DOI: 10.1080/15531180701285244.

HEIDE, M.; PLATEN, S. V.; SIMONSSON, C.; FALKHEIMER, J. Expanding the scope of strategic communication: Towards a holistic understanding of organizational complexity. International Journal of Strategic Communication, [s. l.], v. 12, n. (4), p. 452-468, 2018. DOI: 10.1080/1553118X.2018.1456434.

HELBING, Dirk et al. Will Democracy Survive Big Data and Artificial Intelligence? Scientific American, [s. l.], 2017.

ISO. IEC. ISO/IEC 25010: System and Software engineering - System and software Quality Requirements and Evaluation (SQuaRE) - System and software quality models. Switzerland: ISO 2011.

KOTLER, P.; KARTJAJAYA, H.; SETIAWAN, I. Marketing 4.0. Tradução: Ivo Korytowski. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.

LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LOBO, R. N. Gestão da Qualidade. São Paulo: Érica, 2010.

MANOVICH, L. Trending: the promises and the challenges of big social data. [S. l.: s. n.], 2011. Disponível em: http://manovich.net/index.php/projects/trending-the-promises-and-the-challenges-of-big-social-data. Acesso em: 19 set. 2019

MAYER-SCHONBERGER, V.; CUKIER, K. Big Data: como extrair volume, variedade, velo-cidade e valor da avalanche cotidiana. Rio de Janeiro: Campus, 2013.

MILOSAVLJEVIĆ, M. VOBIČ, I. Our task is to demystify fears: analysing newsroom man-agement of automation in journalism. Journalism, [s. l.], p. 1-19, 2019.

OSTERWALDER, A.; PIGNEUR, Y. Business Model Generation Inovação em Modelos de Negócios: um manual para visionários, inovadores e revolucionários. Rio de Janeiro: Alta Books, 2011.

REITER, E.; DALE, R. Building Natural Language Generation Systems. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.

RUÃO, T. Organização Comunicativa: teoria e prática em comunicação organizacional. Braga: CECS, 2016.

SARAIVA, E. V.; CARRIERI, A. de P.; AGUIAR, A. R. C.; BRITO, V. da G. P. Um “pas de deux” da estratégia com a arte: as práticas do Grupo Corpo de balé. RAC, [s. l.], v. 15, n. 6, 2011.

SOMMERVILLE, I. Engenharia de Software. Tradução Luiz Cláudio Queiroz. 10. ed. São Paulo: Person Education do Brasil, 2018.

SOMMERVILLE, I. Engenharia de Software. Tradução: Selma Shin Shimizu Melnikoff, Reginaldo Arakaki, Edílson de Andrade Barbosa. 8. ed. São Paulo: Pearson Addison Wesley, 2007.

STRAUSS, N. Financial journalism in today’s high-frequency news and information era. Journalism, [s. l.], p. 1-18, 2018.

TABARY, C.; PROVOST, A.-M.; TROTTIER, A. Data journalism’s actors, practices and skills: a case study from Quebec. Journalism, [s. l.], p. 1-19, 2015.

VOLK, Sophia Charlotte; BERGER, Karen; ZERFASS, Ansgar; BISSWANGER, Luisa; FETZER, Marcus; KÖHLER, Karolin. How to play the game: Strategic tools for managing corporate communications and creating value for your organization. Leipzig, Germany: Academic Society for Management & Communication, 2017.

WÖLKER, A; POWELL, T. E. Algorithms in the newsroom? News readers’ perceived cred-ibility and selection of automated journalism. Journalism, [s. l.], p. 1-18, 2018.

WOLTON, D. Informar não é comunicar. Porto Alegre: Sulina, 2011.

ZERFASS, A.; VERČIČ D.; NOTHHAFT, H.; WERDER, K. P. Strategic Communication: Defin-ing the Field and its Contribution to Research and Practice. International Journal of Strategic Communication, [s. l.], v. 12, n. 4, p. 487-505, 2018. DOI: 10.1080/1553118X.2018.1493485.

Publicado

2021-07-01

Como Citar

MARQUES, Alberto; BARROSO , Suélem S. P. COMPUTATIONAL ASSISTANCE: newsbot development for financial organizations. Revista Observatório , [S. l.], v. 7, n. 3, p. a9en, 2021. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2021v7n3a9en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/13693. Acesso em: 29 jun. 2024.