Learning of teaching: A look at teacher education of the Communication professors in the UFRR

Autores

  • Leila Adriana Baptaglin Universidade Federal de Roraima
  • Vilso Junior Santi Universidade Federal de Roraima

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n1a2en

Palavras-chave:

Communication

Resumo

ABSTRACT:

This research aims to discuss teacher education implemented in the construction of the learning of teaching of the professors in the Bachelor’s Course in Social Communication/Journalism (CCOS) and the Postgraduate Program in Communication (PPGCOM) in the Federal University of Roraima (UFRR). For this, we analyzed the resumés in the Lattes platform and an inquiry via email to the teachers asking them about the activities they performed during their education process, related to the learning of teaching. This set of documents was studied through the Content Analysis, in which three categories were defined: Initial academic education; Postgraduate studies; and Educational trajectories. The discussion of the data makes it clear that while teachers are educators, they are also educated and this process requires a collaborative posture that is done in the classroom, it is a social, shared achievement. The process of learning of teaching, therefore, places the teacher in face of a challenge of using strategies to favor the mastery of specific knowledge, articulating with the pedagogical dimension, even if for that they need to have educational experiences other than necessarily go through formal education.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Leila Adriana Baptaglin, Universidade Federal de Roraima

Doctor in Education (UFSM). Research professor in the Licentiate Course in Visual Arts, the Postgraduate Program in Communication, the Postgraduate Program in Education, both at UFRR, and in the Inter-institutional Doctorate in Education in the Amazon. E-mail:  leila.baptaglin@ufrr.br.

Vilso Junior Santi, Universidade Federal de Roraima

Doctor in Social Communication (PUC-RS). Research professor in the Course of Social Communication/Journalism and in the Postgraduate Program in Communication at UFRR. E-mail: vjrsanti@gmail.com.

Referências

BAPTAGLIN, L. A. Aprendizagem da docência: um olhar para os cursos técnicos de ensino médio integrado. Curitiba: Appris, 2017.

BATISTA, T. M. M. A Formação continuada de professores do curso de direito e as possibilidades de desenvolvimento da prática docente reflexiva crítica. Tese de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPI, 2017.

BOLZAN, D. P. V. Aprendizagem Docente e Processos Formativos: Nova perspectivas para a Educação Básica e Superior. Projeto de Pesquisa Interinstitucional e Integrado (02-1734-2). Relatório de pesquisa. CNPQ – PPGE/CE/UFSM, 2008.

BOLZAN, D. P. V.; ISAIA, S. M. A. Aprendizagem colaborativa: processos formativos em construção. Anais da VII Anped Sul, Itajaí/SC, 2008.

DEBUS, I. S. Imaginários, saberes e fazeres no ensino superior: processos formativos do formador de professores. Tese de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSM, 2017.

ENGERS, M.E. A.; MOROSINI, M. C. (Org.) Pedagogia Universitária e Aprendizagem. V.2. Série Ries/PROMEX. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2007.

FERRY, G. Pedagogía de la formación. – 1º ed. 1º reimp. Buenos Aires: Centro de publicaciones educativas y material didáctico, 2004.

HAUTRIVE, G.F. Aprendizagem docente do professor surdo: a produção de saberes sobre a escrita da língua de sinais. Tese de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSM, 2016.

ISAIA, S. M. A; BOLZAN, D. P. V. Construção da profissão docente/professoralidade em debate: desafios para a educação superior. In: CUNHA, Maria Isabel (org.). Reflexões e práticas em pedagogia universitária. Campinas, SP: Papirus, 2007.

ISAIA, S. M. A; BOLZAN, D. P. V. Compreendo os movimentos construtivos da docência superior: construções sobre pedagogia universitária. Linhas críticas, Brasília, V.14, N.26, p.43-59, Jan./Jun. 2008.

LEONTIEV, A. N. Actividad, Conciencia, Personalidad. México: Editorial Cartago de México, 1984.

MACIEL, A. M. A geratividade docente na Educação Superior e os movimentos (trans) formativos para o desenvolvimento profissional. In: ISAIA, S. M. A; BOLZAN, D. P. V. (Org.). Pedagogia universitária e desenvolvimento profissional docente. V.4. Série Ries/PROMEX. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2008.

POZZO, J. I .Aprender en la sociedad de conocimiento. In: ENGERS, M. E. A.; MOROSINI, M. C. (Org.) Pedagogia Universitária e Aprendizagem. V.2. Série Ries/PROMEX. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2007.

SANDRI, V. Aprendizagem docente no ensino superior: processos formativos de professores e estudantes nas licenciaturas da área de ciências biológicas, exatas e da terra. Tese de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSM, 2017.

SANTANA, A. F. T. Um olhar acerca do sentido da experiência na formação de professores. Tese de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRGS, 2017.

SILVA, G. T. A aprendizagem da prática docente no Programa de Pós-Graduação em Administração. Tese de doutorado do Programa de Pós-Graduação em Administração da UFPB, 2017.

TAVARES, J. Ser um Educador em Tecnologia. In: ENGERS, M. E. A.; MOROSINI M. C. (Org.) Pedagogia Universitária e Aprendizagem. V.2. Série Ries/PROMEX. Porto Alegre: EdiPUCRS, 2007.

UFRR. Projeto Pedagógico do Curso de Comunicação Social-Jornalismo. 2015. Disponível em: https://www.dropbox.com/s/ihn1s1k3sslnw3i/Projeto%20Político%20Pedagógico.pdf?dl=0. Acesso em: 21 de jan. 2020.

UFRR. Regimento do PPGCOM/UFRR. 2018. Disponível em: file:///C:/Users/lab25/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/regimento%20ppgcom%20(1).pdf. Acesso em: 21 de jan. 2020.

UFRR. Resolução nº 001/2017 – CUNE. Aprova o Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI (2016-2019), 2017. Disponível em: file:///C:/Users/lab25/AppData/Local/Packages/Microsoft.MicrosoftEdge_8wekyb3d8bbwe/TempState/Downloads/PDI%202016-2019%20APROVADO%20CUNI%20(1).pdf. Acesso em: 21 de jan. 2020.

UFRR. Resolução nº 026/2003-CUNI. Aprova o novo Estatuto da Universidade Federal de Roraima – UFRR, 2003. Disponível em: file:///C:/Users/lab25/AppData/Local/Temp/estatuto%20ufrr%20modificaes%20e%20atualizaes%20jul2013.pdf. Acesso em: 21 de jan. 2020.

WILLIANS, R. Cultura e sociedade. São Paulo: Editora Naciona,1969.

VYGOSTKI, L. S. Obras escolhidas III: incluye problemas de desarollo de la psique. Madri- Espanha: Visor, 1995.

Publicado

2020-01-03

Como Citar

BAPTAGLIN, Leila Adriana; SANTI, Vilso Junior. Learning of teaching: A look at teacher education of the Communication professors in the UFRR . Revista Observatório , [S. l.], v. 6, n. 1, p. a2en, 2020. DOI: 10.20873/uft.2447-4266.2020v6n1a2en. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/10110. Acesso em: 21 nov. 2024.

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

Artigos Semelhantes

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.