AGRICULTURAL FAMILY SCHOOL OF THE BICO DO PAPAGAIO PADRE JOSIMO

A conquest of the rural populations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v10n22p54-69

Keywords:

: Social Movements, Fight. Earth, Alternation School, Tocantins

Abstract

In this work, we analyze agrarian conflicts in the micro-region of Bico do Papagaio in the state of Tocantins, seeking to understand aspects of the historical trajectory of the Agricultural Family School of the Bico do Papagaio Padre Josimo (AFSBIP) in Esperantina-TO. We emphasize the importance and the role of Father Josimo Moraes Tavares in the face of the struggle for land and in defense of the rural populations in the Bico do Papagaio. It is a bibliographic research of documentary nature, with a qualitative and quantitative approach. The bibliographic sources of the study consist of thesis, dissertations, books and articles. Among the documents analyzed, there is the 2019 Political-Pedagogical Project of EFABIP, which provides information on the historical context of the creation of the school, and pedagogical organization. Thus, we raise many questions and reflections regarding the conflicts and the difficulties faced by the subjects in Bico do Papagaio, in addition to helping us to understand how much people suffered from the confrontations (directly and indirectly) in this micro-region of the state of Tocantins. As a result of the research, it is relevant to highlight that, with the creation of EFABIP, the rural people in a certain way begin to feel themselves subjects of history, since the school meets a large part of their specificities and provides the hope that new schools work in the perspective of Pedagogy of Alternation aiming at the integral formation of men and women in the countryside.

Author Biographies

Laura Beatriz Silva Sousa, Federal University of Tocantins

Student in Rural Education: Codes and Languages - Arts and Music at the Federal University of Tocantins (UFT), Tocantinópolis Campus, and Scholarship from the Scientific Initiation Scholarship Program (PIBIC/UFT).

Cícero da Silva, Federal University of Tocantins

Ph.D., Letters: Language and literature teaching. Professor of the graduation in Rural Education: Arts and Music and in the Language and literature graduate program of the Federal University of Tocantins (UFT), Brazil. Leader of Research and Study Group on Rural Education - Gepec/CNPq and Assistent editor of The Brazilian Scientific Journal of Rural Education. He has experience in the area of Applied Linguistics and Rural Education, working mainly on the following topics: discoursive genres, reading/writing practices, didactic material, pedagogical practices in Rural Education/Pedagogy of Alternation. He is a member of the Brazilian Association of Linguistics (ABRALIN) and of the Red de Investigación de Educación Rural (RIER).

References

BEZERRA, Maria do Socorro Soares. Ecos e silenciamentos na luta do Padre Josimo junto aos movimentos sociais da Região do Bico do Papagaio-TO na década de 1980. 2013. 195f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2013.

CARDOSO, Natália da Silva Sousa; SILVA, Cícero da. A terra, a luta e a implantação da Escola Família Agrícola do Bico do Papagaio Padre Josimo no estado do Tocantins, Brasil. Research, Society and Development, Itajubá, v. 9, n. 8, e873986339, 2020. doi: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i8.6339

CALDART, Roseli Salete. Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In: KOLLING, Edgar Jorge; CERIOLI, Paulo Ricardo; CALDART, Roseli Salete (orgs.). Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Brasília: articulação nacional por uma Educação do Campo, 2002. p. 18-25.

CHAVES, Patrícia Rocha. Rebeldia e barbárie: conflitos socioterrioriais na Região do Bico do Papagaio. 2015. 405f. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

ESCOLA FAMÍLIA AGRÍCOLA DO BICO DO PAPAGAIO PADRE JOSIMO. Projeto Político-Pedagógico da Escola Família Agrícola do Bico do Papagaio Padre Josimo. Esperantina: s/n, 2019. (mimeo).

FERRAZ, Siney. O movimento camponês no Bico do Papagaio: Sete Barracas em busca de um elo. Imperatriz: Ética, 2000.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GIMONET, Jean-Claude. Praticar e compreender a pedagogia da alternância dos CEFFAs. Petrópolis: Vozes; Paris: AIMFR, 2007.

GRANEREAU, Abbé. O livro de Lauzun: onde começou a Pedagogia da Alternância. Tradução Fortaleza: Edições UFC, 2020.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

NOSELLA, Paolo. Origens da pedagogia da alternância no Brasil. Vitória: Edufes, 2014.

PIZZANI, Luciana; SILVA, Rosemary Cristina da; BELLO, Suzelei Faria; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 10, n. 2, p. 53-66, jul./dez. 2012. doi: https://doi.org/10.20396/rdbci.v10i1.1896

SILVA, Cícero da. Tocantins, um berço de lutas: como nasce a Pedagogia da Alternância no estado mais jovem do Brasil. In: RUAS, José Jarbas; BRASIL, Anderson; SILVA, Cícero da (Orgs.). Educação do Campo: diversidade cultural, socioterritorial, lutas e práticas. Campinas: Pontes Editores, 2020. p. 49-83.

SILVA, Cícero da. Pedagogia da Alternância: práticas de letramentos em uma Escola Família Agrícola brasileira. 2018. 232f. Tese (Doutorado em Letras: Ensino de Língua e Literatura) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2018.

SILVA, Cícero da; SUARTE, Letícia Brito de Oliveira; LEITÃO, Rosângela Ribeiro de Sousa. La educación del campo en el sistema educativo público del estado de Tocantins, Brasil (1999-2013). Archivos Analíticos de Políticas Educativas, Tempe, v. 28, n. 54, p. 1-24, 2020. doi: https://doi.org/10.14507/epaa.28.4526

SILVA, Iara Rodrigues; AIRES, Helena Quirino Porto. Um olhar sobre a implantação da Pedagogia da Alternância na Escola Família Agrícola do Bico do Papagaio Padre Josimo no Estado do Tocantins. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO DO CAMPO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS, I, 2017, Palmas. Anais... Palmas: UFT, 2017. v. 1. p. 48-62.

SILVA, Moisés Pereira da. Padre Josimo Moraes Tavares e a atuação da Comissão Pastoral da Terra (CPT) nos conflitos agrários do Araguaia-Tocantins (1970-1986). 2011. 177f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.

Published

2021-11-15

How to Cite

SOUSA, Laura Beatriz Silva; SILVA, Cícero da. AGRICULTURAL FAMILY SCHOOL OF THE BICO DO PAPAGAIO PADRE JOSIMO: A conquest of the rural populations. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 10, n. 22, p. 54–69, 2021. DOI: 10.20873/rtg.v10n22p54-69. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/geografia/article/view/11311. Acesso em: 17 may. 2024.