SOFRIMENTO PSÍQUICO ENTRE OS DISCENTES DO ENSINO SUPERIOR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/2526-1487V5N1P213

Keywords:

Sofrimento psíquico; ensino superior; aluno e universidade.

Abstract

This article aimed to analyze national articles published between 2008 and 2018 on the subject of psychological distress among higher education students. To this end, from a set of descriptors correlated to the theme, a bibliographic search in the databases, Scielo (Scientific Electronic Library Online), Pepsic (Electronic Journals in Psychology), Medline (Medical Literature Analysis and Retrieval System online). ) and Bireme (Scientific Electronic Library Online), with an increase in the number of publications in recent years on the subject and a close correlation between psychological distress and demands related to the difficulty in seeking help, stress, adaptation to the academic environment, mental illness and somatic and family context.

Author Biographies

Edilson Barros Macedo, UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS; FACULDADE CATÓLICA DOM ORIONE

Psicólogo Organizacional e do Trabalho ( Setor de Ações em Saúde) na universidade Federal do Tocantins e Professor e Supervisor de Estágio ( Curso de Psicologia ) na Faculdade Católica Dom Orione : Araguaína , TO , BR

Aline Soares Oliveira, FACULDADE CATÓLICA DOM ORIONE

Professora na Faculdade Católica Don Orione

Iany Lima Sousa, FACULDADE CATÓLICA DOM ORIONE

Estudante de Psicologia na Faculdade Católica Don Orione, Araguaína, Tocantins, BRasil

References

Andrade, A. S., Tiraboschi, G. A., Antunes, N. A., Viana, P. V. B. A., Zanoto, P. A., & Curilla, R. T. (2016). Vivências Acadêmicas e Sofrimento Psíquico de Estudantes de Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão, 36(4), 831-846. https://doi.org/10.1590/1982-3703004142015

Bastos, A. C. S., & Trad, L. A. B. (1998). A Família enquanto Contexto de Desenvolvimento Humano: Implicações para a Investigação em Saúde. Ciência & Saúde Coletiva, 3(1), 106-115. https://doi.org/10.1590/1413-812319983100272014

Bublitz, S., Guido, L., Freitas, E., & Lopes, L. (2012). Estresse em estudantes de enfermagem: uma revisão integrativa. Revista de Enfermagem da UFSM, 2(3), 530-538. http://dx.doi.org/10.5902/217976923485

Campos, E. M. P., & Rodrigues, A. L. (2005). Mecanismo de formação dos sintomas em psicossomática. Mudanças – Psicologia da Saúde, 13(2), 271-471. http://dx.doi.org/10.15603/2176-1019/mud.v13n2p290-308

Cerioni, R. A. N., & Herzberg, E. (2016). Expectativas de Pacientes acerca do Atendimento Psicológico em um Serviço-Escola: da Escuta à Adesão. Psicologia: Ciência e Profissão, 36(3), 597-609. https://doi.org/10.1590/1982-3703001402014

Costa, A. L. S., & Polak, C. (2009). Construção e validação de instrumento para Avaliação de Estresse em Estudantes de Enfermagem (AEEE). Revista da Escola de Enfermagem da USP, 43(spe), 1017-1026. https://doi.org/10.1590/S0080-62342009000500005

Costa, N. (2003). Terapia: sofrimento necessário? Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva. 5(1), 1-10. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbtcc/v5n1/v5n1a02.pdf

Dejours, C. (1992). A loucura do trabalho: estudo de psicopatologia do trabalho. Cortez-Oboré.

Feitosa, F. B. (2013). Habilidades sociais e sofrimento psicológico. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 65(1), 38-50. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S180952672013000100004&lng=pt&tlng=pt

Girardi, J. F., & Borges, L. M. (2017). Dimensões do Sofrimento Psíquico em Estudantes Universitários Estrangeiros. Psico, Porto Alegre, 48(4), 256-263. http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2017.4.26143

Hocke, R, R. (1995). Forty studies that changed Psychology: explorations into the history of psychological research. (2a ed.). Upper Saddle River (NJ): Prentice-Hall. https://anchel.weebly.com/uploads/2/7/0/6/2706667/roger_hock__forty_studies_that_changed_psychology_6th_edition

Lameu, J. N., Salazar, T. L., & Souza, W. F. (2016). Prevalência de sintomas de stress entre graduandos de uma universidade pública. Psicologia da Educação, (42), 13-22. https://dx.doi.org/10.5935/2175-3520.20150021

Martins, B. V., & Oliveira, S. R. (2017). Reflexões sobre a Empregabilidade dos Jovens Provenientes de Cursos Superiores de Tecnologia. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, 11(1), 37-54

Matos, N. A. (2013). Conhecendo o sofrimento psíquico dos universitários da Faculdade de Ceilândia (Trabalho de conclusão de curso). Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil. http://bdm.unb.br/bitstream/10483/6906/1/2013_NayaraAndradeDeMatos.pdf

Molina O. F. (1996). Estresse no cotidiano. Pancast.

Monteiro, C. F. S, Freitas, J. F. M., & Ribeiro, A. A. P. (2007). Estresse no cotidiano dos alunos de enfermagem da UFPI. Esc Anna Nery R Enferm, 11 (1), 66–72. http://www.scielo.br/pdf/ean/v11n1/v11n1a09.pdf

Nepomuceno, R. F., & Witter, G. P. (2010). Influência da família na decisão profissional: opinião de adolescentes. Psicol. Esc. Educ., 14(1), 15-22. https://doi.org/10.1590/S1413-85572010000100002

Oliveira, C. T., Carlotto, R. C., Vasconcelos, S. J. L., & Dias, A. C. G. (2014). Adaptação acadêmica e coping em estudantes universitários brasileiros: uma revisão de literatura. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 15(2), 177-186. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S167933902014000200008&lng=pt&tlng=pt

Oliveira, N. H. D. (2009) Recomeçar: família, filhos e desafios. Editora UNESP. Cultura Acadêmica. (236 p., ISBN 978-85-7983-036-5). http://books.scielo.org/

Osse, C. M. C., & Costa, I. I. (2011). Saúde mental e qualidade de vida na moradia estudantil da Universidade de Brasília. Estudos de Psicologia (Campinas), 28(1), 115-122. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2011000100012

Pellegrini, C. F. S., Calais, S. L., & Salgado, M. H. (2012). Habilidades sociais e administração de tempo no manejo do estresse. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 64(3), 110-129. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S180952672012000300008&lng=pt&tlng=pt

Peres, R. S. (2006). O corpo na psicanálise contemporânea: sobre as concepções psicossomáticas de Pierre Marty e Joyce McDougall. Psicologia Clínica, 18(1), 165-177. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652006000100014&lng=pt&tlng=pt

Preto, V. A. (2018) O Estresse em universitários de Enfermagem e sua reação com fatores pessoas e ambientais. [Tese de doutorado]. USP, Ribeirão Preto. https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/22/22131/tde31082018155141/publico/VIVIANALINEPRETO.pdf

Quintana, A. M., Rodrigues, A. T., Arpini, D. M., Bassi, L. A., Cecim, P. S., & Santos, M. S. (2008). A angústia na formação do estudante de medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, 32(1), 7-14. https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000100002

Rangel, F. B. (2009) Sintomas Psicossomáticos e a Organização do Trabalho: um estudo em uma IES. Anais do Encontro da ANPAD, São Paulo, SP, Brasil, 33. http://www.anpad.org.br/admin/pdf/GPR1951.pdf

Ribeiro, M. G. S., Cunha, C. F., & Alvim, C. G. (2016). Trancamentos de Matrícula no Curso de Medicina da UFMG: Sintomas de Sofrimento Psíquico. Revista Brasileira de Educação Médica, 40(4), 583-590. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e00282015

Santana, L. L., Beljaki, W. D., Gobatto, M., Haeffner, R., Antonacci, M. H., & Buzzi, J. A. P. (2018) Estresse no Cotidiano de Graduados de Enfermagem de um instituto Federal de Ensino. Revista de Enfermagem do Centro Oeste mineiro, 8, e2738. http://dx.doi.org/10.19175/recom.v8i0.2738

Selye, H. A. (1936) syndrome produced by diverse nocuous agents. Nature, 32(138). https://www.sfn.org/~/media/SfN/Documents/ClassicPapers/Stress/selye.ashx

Vieira, L. N., & Schermann, L. B. (2015). Estresse e fatores associados em alunos de psicologia de uma universidade particular do sul do Brasil. Aletheia, (46), 120-130. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-03942015000100010&lng=pt&tlng=pt

Published

2020-06-15

How to Cite

Macedo, E. B., Oliveira, A. S., & Sousa, I. L. (2020). SOFRIMENTO PSÍQUICO ENTRE OS DISCENTES DO ENSINO SUPERIOR. Trabalho (En)Cena, 5(1), 213–226. https://doi.org/10.20873/2526-1487V5N1P213

Issue

Section

Dossiê Saúde Mental nas IES II