Discursive Threads and Literary Roles
The Dynamics of Interactions in an Online Book Club
DOI:
https://doi.org/10.20873/actasemiticaetlingvistica.v31i2.20231Keywords:
Interaction; Dialogism; Book club.Abstract
This study investigates the interactions within an online reading community on Facebook, the Clube do Livro, highlighting how varying roles and discursive threads influence the dynamics of dialogue. Analysis of the posts reveals that participants' roles, such as engaged readers, literary critics, and topic initiators, are not fixed and can shift throughout the interactions. The study emphasizes that the hierarchical classification of literary genres and the attribution of value to works generate intense and recurring debates, with authoritative voices, such as experts and professors, impacting the negotiation of meanings. It also demonstrates the complexity of meaning negotiations, the (im)possibility of reaching consensus, and the issuing of evaluative judgments about the works under discussion. The research reveals intense debates on literary hierarchies and the influence of the online environment, where recent posts receive more attention and personal discussions enrich the debates. The analysis of interactions, grounded in a socio-interactionist perspective, illustrates how language is used to argue, negotiate meanings, and reflect ideological and subjective diversity in literary evaluations, offering insight into the construction and negotiation of meanings within this discursive context.
Keywords: Interaction; Dialogism; Book club.
References
ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola, 2009.
AUTHIER-REVUZ, Jaqueline. Palavras incertas – As não-coincidências do dizer. Campinas: Editora da UNICAMP. 1998.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes. 1997.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na Ciência da Linguagem. 12 ed. São Paulo: Hucitec. 2006.
CLUBE do Livro. Facebook. Disponível em: https://www.facebook.com/groups/434448063371084/. Último acesso em: 17 ago. 2023.
FERNANDES, Luciane Alves; GOMES, José Mário Matsumura. Relatório de pesquisa nas Ciências Sociais: Características e modalidades de investigação. ConTexto, Porto Alegre, v. 3, n. 4, 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/ConTexto/article/view/11638. Último acesso em: 17 ago. 2023.
FIORIN, José Luiz. Da necessidade da distinção entre texto e discurso. In: BRAIT, Beth; SOUZA-E-SILVA, Maria Cecília. Texto ou discurso? São Paulo: Contexto, 2012.
GUIMARÃES, Eduardo. Os limites do sentido: um estudo histórico e enunciativo da linguagem. Campinas, SP: Pontes, 1995.
KOZINETS, Robert V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso. 2014.
MAINGUENEAU, Dominique. Discurso e análise do discurso. 1 ed. São Paulo: Parábola Editorial. 2015.
MARCUSCHI, Luiz Antonio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2018.
MATEUS, Samuel. Discurso Mediático. Covilhã: Universidade da Beira Interior, 2021.
ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli. Interpretação. RJ: ed. Vozes, 1996.
ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli. Análise de discurso: princípios & procedimentos. 8 ed. Campinas: Pontes. 2009.
REMENCHE, Maria de Lourdes Rossi; ROHLING, Nívea. O horizonte valorativo em enunciados do gênero comentário on-line: uma escuta dialógica. Fórum Linguístico. Florianópolis, v. 13, n. 3, p. 1460-1475, jul./set. 2016. DOI: https://doi.org/10.5007/1984-8412.2016v13n3p1460
STELLA, Paulo Rogério. A interação verbal: perspectivas na língua(gem). In: JESUS, Sérgio Nunes de; FERRAREZI JUNIOR, Celso (orgs.). Pilares da teoria dialógica do discurso: a obra de Valentin Volóchinov (da década de 1920 aos dias atuais). São Carlos: Pedro & João Editores, 2022.