ESTRATÉGIAS DE PODER E NORMALIZAÇÃO NO MATERIAL DE RECOMPOSIÇÃO DA APRENDIZAGEM – REVISA GOIÁS

Authors

  • Juliene Moreira Cardoso Silva Universidade Estadual de Goiás
  • Luana Alves Luterman Universidade Estadual de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.20873/actasemiticaetlingvistica.v31i2.20185

Abstract

Revisa Goiás is a teaching material adopted by the state of Goiás. It is structured in the subjects of Portuguese Language, Mathematics and Natural Sciences and is based on the skills and competencies of the National Common Curricular Base and the Expanded Curricular Document for Goiás. In this In this sense, the research aims to understand the power relations present in the learning recomposition material – Revisa, especially regarding strategies and normative guidelines, in addition to identifying the strategies used to promote school performance. To achieve this, we based our research on the concepts of Michel Foucault (2005; 1987; 1979; 1975), in addition to the contributions of Barros (2010) and normative documents from Brazil and the state of Goiás. Qualitative research is also used (Paiva, 2021) to analyze the material and guiding documents. The results found indicate how the discourses are biased and constituted to control and normalize the subject. Furthermore, neoliberalism not only shapes educational policies but also redefines the very purpose of education. Therefore, it is concluded that the material adopted by the State Department of Education of Goiás is a tool that normalizes and controls the subject through normative discourse.

 

KEYWORDS: Power; Review; Strategies; Normalization Control.

References

BRASIL. Lei nº 10866/22, de 30 de novembro 2022. Institui o bônus por resultado. Diário Oficial Estado de Goiás. Goiânia, GO, ano 186, nº 23.936, novembro de 2022. Disponível em: https://saba.al.go.leg.br/v1/merged/view/sgpd/public/PqQG2D_ff9muohW8RfVIC7Z2q LVMPlOBU1NlAdDhjZKD8PjBcm18Lly1bEzAu3YSsGi17ygVbKcWSz7RfeH- em85bSx3i8zA2HqnoxLptVunxczOyIxqJfimAl6-tXqf/pdf/2022010866 Acesso em: 17/06/2024.

INEP. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Brasília, DF, 2007. (Série Documental. Texto para Discussão; 26).

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: Curso no Collège de France (1975-1976), (trad. De Maria Ermantina Galvão). São Paulo: Martins Fontes, 2005.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Editora Vozes, 1987.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.

MOTTA, Manoel Barros da (org.) Michel Foucault: Estratégia, Poder-saber. Ditos e Escritos. Vol. IV. Rio de Janeiro: Forense, 2010.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. 1º ed. São Paulo: Parábola, 2021.

SARESP. Oficina Pedagógica. Escala de Proficiência. Bragança Paulista, 2008, il. Disponível em: https:// www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fslideplayer.com.br%2Fslide%2F346129%2F&psig=AOvVaw3rCXXF6Wa5bQOmtxAWhEyA&ust=1714521039332000&source=imag es&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CBIQjRxqFwoTCJD8mYXP6IUDFQAAAAAdAAAAA BAf. Acesso em: 29/04/2024.

SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO. Recomposição de aprendizagem: matemática, Língua Portuguesa e Ciências da Natureza, 5º, 6º e 9º ano do Ensino Fundamental e 3º série do Ensino Médio. Revisa Goiás. il. Disponível em: https://goias.gov.br/educacao/revisa-goias/. Acesso em: 14/04/2024.

SLIDEPLAY. Oficina de divulgação e apropriação dos resultados. Areal, 2016, il. Disponível em: https://slideplayer.com.br/slide/12417737/ . Acesso em 17 mai. 2024.

Published

2024-11-09

How to Cite

MOREIRA CARDOSO SILVA, Juliene; ALVES LUTERMAN, Luana. ESTRATÉGIAS DE PODER E NORMALIZAÇÃO NO MATERIAL DE RECOMPOSIÇÃO DA APRENDIZAGEM – REVISA GOIÁS. ACTA SEMIÓTICA ET LINGVISTICA, [S. l.], v. 31, n. 2, p. 245–262, 2024. DOI: 10.20873/actasemiticaetlingvistica.v31i2.20185. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/actas/article/view/20185. Acesso em: 21 nov. 2024.