A ANÁLISE DE UMA POLÊMICA EM AMBIENTE DIGITAL

SUBJETIVIDADE, DISCURSO E A DIMENSÃO ALGORÍTMICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/actasemiticaetlingvistica.v32iEspecial.21523

Keywords:

moda nacional, polêmica, subjetividade, discurso digital, dimensão algorítmica

Abstract

The article analyzes a recent polemic on the social network X (formerly Twitter) concerning the uniforms of the Brazilian delegation for the Paris Olympics (2024). The debate is situated at the intersection of discourse in digital environments with historical questions about Brazilian national identity in fashion. For the analyses, the concepts of semantic restriction systems and inter-incomprehension were mobilized, forged within the proposal of a global semantics by Maingueneau (2005). This polemic, when contrasted with data from another historical moment, allows for a comparison and, in a way, “measurement” of the impact of the algorithmic technique. This technique, by collecting and prioritizing information, subjectifies users and shapes online debates. On platforms like X (and also Facebook), it can be argued that there is a stimulation of polarization and even aggressiveness, creating “bubbles” that reinforce identification with quite hermetic and reactive discursive communities. Studying processes of subjectivation in the contemporary era must consider the impacts of the digital environment, as it is in these environments that contemporary subjectivities are being produced.

Author Biography

Ana Carolina Vilela-Ardenghi, UFMT

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2004), mestrado em Linguística pela Universidade Federal de Uberlândia (2007) e doutorado em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2014). É professora na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem (PPGEL-UFMT). Atua principalmente nas sub-áreas de Análise do Discurso e de Ensino de Língua Portuguesa. É membro do Centro de Pesquisa FEsTA (Fórmulas e Estereótipos: Teoria e Análise), com sede na Unicamp, e do Círculo de Estudos do Discurso (CED), com sede na UFU. Juntamente com o professor Lucas Martins Gama Khalil (UNIR), lidera o grupo de pesquisa NEADE (Núcleo de Estudos em Análise do Discurso e Ethos), com sede na Universidade Federal de Rondônia. 

References

AUTOR

BRASIL. Internacionalização da moda brasileira: o exemplo da moda praia. In: BRASIL. Textos do Brasil. Moda. Brasília: 2011, n. 18. Disponível em: <http://www.itamaraty.gov.br/temas/difusao-cultural/ textos-do-brasil/18-moda/>. Acesso em: 15 jan. 2012.

KALIL, Glória. Panorama da indústria de moda brasileira. In: BRASIL. Ministério das Relações Exteriores. Textos do Brasil: moda, n. 18, 2011.

KRIEG-PLANQUE, Alice. Analisar discursos institucionais. Trad. Luciana Salazar Salgado e Helena Boschi. Uberlândia: EdUFU, 2018.

Maingueneau, Dominique. Discurso e análise do discurso. São Paulo: Parábola, 2015.

Maingueneau, Dominique. Gênese dos discursos (1984). Curitiba: Criar, 2005.

MOROZOV, Evgeny. Big tech: a ascensão dos dados e a morte da política. Trad. Claudio Marcondes. São Paulo: Ubu editora, 2018.

OST, Bruno. A identidade brasileira na moda (2006). Disponível em: <http://www.modamanifesto.com/index.php?local=detalhes_moda&id=134>. Acesso em: 22 mar. 2011.

PAVEAU, Marie-Anne. Análise do discurso digital: dicionário das formas e das práticas. Campinas: Pontes, 2021.

PÊCHEUX, Michel. O discurso: estrutura ou acontecimento [1983]. Campinas: Pontes, 2002.

POSSENTI, Sírio. Teoria do discurso: um caso de múltiplas rupturas. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina. (Orgs.) Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos. São Paulo: Cortez, 2004.

SALGADO, Luciana Salazar. A dimensão algorítmica dos discursos ou como a língua se teatraliza nos mídiuns digitais. In: Abreu-Tardelli, Lília Santos; GARCIA, Talita Storti; FERREIRA, Anise de Abreu G. D’Orange (Orgs.). Pesquisas em Linguagem: Diálogos com a contemporaneidade. Campinas: Pontes, 2021, p. 12-29.

Published

2025-05-17

How to Cite

VILELA-ARDENGHI, Ana Carolina. A ANÁLISE DE UMA POLÊMICA EM AMBIENTE DIGITAL: SUBJETIVIDADE, DISCURSO E A DIMENSÃO ALGORÍTMICA. Acta Semiotica et Linguistica, [S. l.], v. 32, n. Especial, p. 85–104, 2025. DOI: 10.20873/actasemiticaetlingvistica.v32iEspecial.21523. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/actas/article/view/21523. Acesso em: 5 dec. 2025.