RECEITAS MÉDICAS ILUSTRADAS

ENTRE O VERBAL E O NÃO-VERBAL

Authors

  • Diego Henrique Pereira Universidade do Vale do Sapucaí - Univás
  • Ana Lívia Silva Moreira Universidade do Vale do Sapucaí - Univás
  • Débora da Silva Siqueira Universidade do Vale do Sapucaí - Univás

DOI:

https://doi.org/10.20873/actasemiticaetlingvistica.v31i2.20561

Keywords:

Receitas ilustradas; Comunicação Verbal; Comunicação Não-verbal; Analfabetismo.

Abstract

Language is fundamental for human and social communication, being crucial in the health context, where clarity between professionals and patients is essential. In Brazil, over 11 million people face understanding difficulties, especially illiterate elderly individuals, highlighting the need for effective communicative strategies. This study aims to analyze communicative interactions in health, focusing on the challenges of understanding medical prescriptions and the effectiveness of verbal and non-verbal communication, investigating the role of pictograms in improving treatment adherence. The literature review was systematic, involving research in academic databases, focusing on how literacy barriers affect health communication. Data collection included topics on communication, semiotics, and access to health information. Illiteracy among the elderly in Brazil reaches 16%, impacting treatment adherence and patient safety. The complexity of medication regimens and communication failures exacerbate these challenges. Pictograms emerge as a viable solution, facilitating understanding, but their effectiveness depends on culturally sensitive design. It is urgent to adopt inclusive communication strategies to meet the needs of illiterate elderly individuals, promoting more equitable health care. Future research should focus on optimizing these approaches to improve access to health information.

 

Author Biographies

Diego Henrique Pereira, Universidade do Vale do Sapucaí - Univás

Pós-doutor em Educação. Doutor e Mestre em Ciências da Linguagem, na linha de Análise de Discurso. Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação, Conhecimento e Sociedade da Universidade do Vale do Sa´pucaí. Coordenador do Grupo de Pesquisa e Estudos LEduDi - Educação, Linguagem e suas discursividades. 

Ana Lívia Silva Moreira , Universidade do Vale do Sapucaí - Univás

Discente do curso de Medicina da Universidade do Vale do Sapucaí 

Débora da Silva Siqueira , Universidade do Vale do Sapucaí - Univás

Discente do curso de Medicina da Universidade do Vale do Sapucaí 

References

ALBUQUERQUE, J. I. A. BECKER, M. R. Inteligibilidade. In: Investigando os sons de línguas não nativas. Campinas: Abralin, 2021. p. 235-258.

ALVES, W. N. Elaboração De Pictogramas Para Usuários De Medicamentos Do Sistema Único De Saúde De Um Município Da Região Central Do Sul Do Brasil. 2022.

BELLAGUARDA, M. L. R. et al. Simulação realística como ferramenta de ensino na comunicação de situação crítica em cuidados paliativos. Escola Anna Nery [online]. 2020, v. 24, n. 3.

BORBA, A. SANTOS, B. M. PUGGINA, A. C. G. Barreiras de comunicação nas relações enfermeiro-paciente: revisão integrativa. Revista Saúde-UNG-Ser, 2017. v 11 n 1/2 p. 48-61.

BRIGNELL A, CHENAUSKY KV, SONG H, ZHU J, SUO C, MORGAN AT. Communication interventions for autism spectrum disorder in minimally verbal children. Cochrane Database Syst Rev. 2018;11(11):CD012324. Published 2018 Nov 5.

CASTRO, I. L. Linguagem Verbal e Não Verbal: o Ensino de Língua Portuguesa. Faculdade Almeida Rocha Rodrigues, 2013.

CAVALLI, G. C. P.; MOSQUÉRA, J. M.; LIMA RAMOS, L. F. DE A.; ALVES, A. R.; HANNA, M. D.; NAPOLI, A. E. R. Relação entre a qualidade das prescrições médicas e a compreensão do paciente: uma revisão de literatura / Relationship between the quality of medical prescriptions and the patient’s understanding: a literature review. Brazilian Journal of Health Review, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 7911–7918, 2021.

CRUZATTI, A. L. et al. Produção da fala de crianças e adolescentes de um programa de reabilitação auditiva. Audiology - Communication Research, v. 27, p. e2615, 2022.

DELIBERATO, D. Linguagem, interação e comunicação: competências para o desenvolvimento da criança com deficiência não oralizada. In: NUNES, L. R. O. P., and SCHIRMER, C. R., orgs. Salas abertas: formação de professores e práticas pedagógicas em comunicação alternativa e ampliada nas salas de recurso multifuncionais [online]. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2017, pp. 299-310. ISBN: 978- 85-7511-452-0.

FERREIRA, D.M.; LOPES, I.M.R.S. Implantação da Prescrição Pictográfica Como Uma Tática Para Descomplicar A Adesão Ao Tratamento Farmacológico Por Pacientes Atendidos Na Unidade De Saúde Ana Nery No Município De União – PIAUÍ. Universidade Federal do Piauí (UFPI). 2020

FERNANDES, S. C., COSTA, G. S. Compreensão da prescrição médica por pacientes atendidos em pronto socorro central de Santos. Saúde e Transformação Social. Florianópolis, v.4, n.1, p.53-56, 2013.

Francisco, H.C., Bregola, A.G., Ottaviani, A.C., Luchesi, B.M., Orlandi, F. de S., Fraga, F.J., et al. Associação entre linguagem e o reconhecimento de expressões faciais de emoções em idosos. CoDAS [Internet]. 2022;34(6):e20210052. Available from: https://doi.org/10.1590/2317-1782/20212021052pt

GUIMARÃES, E. Linguagem verbal e não verbal na malha discursiva. Bakhtiniana, São Paulo, 8 (2): 124-135, Jul./Dez. 2013.

IBGE-INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico 2022: população e domicílios: primeiros resultados. Rio de Janeiro, 2023.

IBGE-INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional Por Amostra De Domicílios Contínua: educação 2020. Rio de Janeiro 2022.

IBGE-INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional Por Amostra De Domicílios Contínua: educação 2022. Rio de Janeiro, 2023.

JUNIOR, J. P. B. O Emprego De Técnicas Lúdicas Para Melhoria Da Aderência Ao Tratamento Na Unidade Básica De Saúde. 2022, UNIFESP.

KARAM, T. Introducción a la semiótica de la imagen. Lecciones del portal. Portal de la Comunicación InCom-UAB. Barcelona, 2011.

LIMA, Fr R. Atividades de retextualização do gênero receita médica em contextos de comunicação médico-paciente. Entrepalavras, Fortaleza, v. 8, n. 2, p. 156-173, maio/ago. 2018.

LIMA, F. R. A Informatização Da Escrita Em Receitas Médicas: Implicações Éticas, Legais E Cognitivas No Processo De Compreensão Leitora. In: I Congresso de estudantes de pós-graduação a distância do Instituto Federal do Maranhão - São Raimundo das Mangabeiras, 2021.

MATOS, Fernanda de Souza Ribeiro. Modelo de melhoria no processo de comunicação em uma Instituição Federal de Ensino. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 06, Ed. 01, Vol. 03, pp. 22-51, 2021.

MEDINA FILHO A.L. Importância das imagens na metodologia de pesquisa em psicologia social. Psicol Soc [Internet]. 2013;25(2):263–71. Available from: https://www.scielo.br/j/psoc/a/rTBYnGwZvRYPzDXQ76bgQkw

MENDES, Conrado Moreira. A comunicação pela semiótica. Revista Vertentes, n. 36, 2010.

MERKS P, CAMERON J, BILMIN K, et al. Medication Adherence and the Role of Pictograms in Medication Counselling of Chronic Patients: a Review. Front Pharmacol. 2021; 12:582200.

MIEZ, J.J. SILVA, T.A. O Texto Visual E Suas Mensagens: Semiótica E A Linguística Produzindo Sentido Na Moda Étnica. Revista do Colóquio, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 42–53, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/colartes/article/view/7683. Acesso em: 13 nov. 2023.

NETO, J.A.C. COSTA, L.A. ESTEVANIN, G.M. BIGNOTO, T.C. PINHEIRO, G.F. ALVES, G.L. FERREIRA, R.E. Uso De Pictogramas Na Prescrição Médica E Letramento Funcional Em Saúde. Brazilian Journal of Surgery and Clinical Research. Vol.23, n.2,pp.51-57 (Jun - Ago 2018)

NICOLAU, Marcos et al. Comunicação e Semiótica: visão geral e introdutória à Semiótica de Peirce. Revista eletrônica temática, v. 6, n. 08, 2010.

OLIVEIRA, A. H. Proposta intervenção: acompanhamento de idosos analfabetos em tratamento medicamentoso. Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Medicina. Núcleo de Educação em Saúde Coletiva. Governador Valadares, 2015. 29f.Monografia (Especialização em Atenção Básica em Saúde da Família).

OLIVEIRA, J.S. DIAS, P.S. OLIVEIRA, R.A.R. CALICCHIO, R.J. LOPES, S.A. SILVA, C.F.M. CARVALHO, D.B.F. Aplicativo para Prescrição Pictográfica Eletrônica. Rev Med Minas Gerais 2022; 32(Suppl.6): S04-S12.

OLIVEIRA, S.M.L. SAVI, C.L. BERNARTT, M.L. Analfabetismo E Pessoas Idosas: Reflexões Parciais De Uma Pesquisa Em Andamento. Anais do Simpósio Latino-Americano de Estudos de Desenvolvimento Regional, IJUÍ - RS - BRASIL, v. 2, n. 1, 2021.

PEREIRA JF, et al. Estrategias de comunicación enfermero-paciente: propuesta de un video educativo para estudiantes de enfermería. Rev Latino-Am Enfermagem. 2023Jan;31:e3857. Available from: https://doi.org/10.1590/1518-8345.6177.3857

QUADROS EG, AGUIAR AP. Semiótica e História: um exercício metodológico para a análise de fotografias. MOS [Internet]. 7º de maio de 2015 [citado 13º de novembro de 2023];7(1):83-101

RAMOS N. Comunicação em saúde, interculturalidade e competências: desafios para melhor comunicar e intervir na diversidade cultural em saúde. In: Rangel ML, Ramos N. Comunicação e saúde: perspectivas contemporâneas. Salvador: EDUFBA; 2017. P. 149-72.

SANTAELLA, L. o que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983

SANTAELLA, L. Leitura de Imagens. 1ª edição. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

SANTAELLA, L. NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2020.

SANTOS MIPO, SILVA AP, REGO NCC. Compreensão de informações em saúde pelos idosos atendidos no SUS estimulados pela ludicidade. Interdisciplinary Journal of Health Education. 2016 Jan-Jul;1(1):40-48.

SAUSSURE, F. Curso de Linguística Geral. São Paulo: Cultrix, 1975

SILVA, A. E. B. C. et al. Problemas na comunicação: uma possível causa de erros de medicação. Acta Paulista de Enfermagem, v. 20, n. 3, p. 272–276, jul. 2007.

SILVA, M. O. C. CATTANI, A. Percepção visual de pictogramas: Uma Revisão Sistemática. p. 1204-1214. In: Anais do 9º CIDI | Congresso Internacional de Design da Informação, edição 2019 e do 9º CONGIC | Congresso Nacional de Iniciação Científica em Design da Informação. São Paulo: Blucher, 2019.

SOUZA, E. A Linguagem e Seus Efeitos na Constituição do Sujeito. III Simpósio Nacional Discurso, Identidade e Sociedade (III SIDIS); Dilemas E Desafios Na Contemporaneidade/ 2012.

VAILLANCOURT R, CAMERON JD. Health literacy for children and families. Br J Clin Pharmacol. 2022 Oct.

VERHINE, A. Ruídos na comunicação vs. transparência na administração pública brasileira. Anais do XVII SARU - Semana de Análise Regional e Urbana. p. 770-792. 2020

VOGEL D, MEYER M, HARENDZA S. Verbal and non-verbal communication skills including empathy during history taking of undergraduate medical students. BMC Med Educ. 2018 Jul.

Published

2024-11-09

How to Cite

PEREIRA, Diego Henrique; SILVA MOREIRA , Ana Lívia; DA SILVA SIQUEIRA , Débora. RECEITAS MÉDICAS ILUSTRADAS: ENTRE O VERBAL E O NÃO-VERBAL. ACTA SEMIÓTICA ET LINGVISTICA, [S. l.], v. 31, n. 2, p. 353–377, 2024. DOI: 10.20873/actasemiticaetlingvistica.v31i2.20561. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/actas/article/view/20561. Acesso em: 21 nov. 2024.