Estilo e qualidade de vida de servidores e estudantes do Instituto Federal-PE

Authors

  • Edirlane Soares do Nascimento Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF) https://orcid.org/0000-0001-8783-6289
  • Jânio Eduardo de Araújo Alves Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)
  • Wanessa Falcão Florêncio Lima da Silva Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)
  • Dayane Tays da Silva Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)
  • Laura Carvalho Ribeiro Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)
  • Haryson Rogeres Arcanjo de Oliveira Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)
  • José Roberto Andrade do Nascimento Junior Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)
  • Yara Lucy Fidelix Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

DOI:

https://doi.org/10.20873/abef.2595-0096v5n23850

Keywords:

Exercício Físico, Comportamento sedentário, Estilo de vida saudável, Physical exercise, Sedentary behavior

Abstract

Objective: To evaluate and analyze the lifestyle, quality of life, and sedentary behavior of employees and students from different higher education courses at the Instituto Federal (IF) Sertão, Campus Salgueiro, during the Covid-19 pandemic. Methods: The study is characterized as cross-sectional and quantitative. All servers and students enrolled in the three higher education courses (Technology in Food; Technology in Internet Systems; Degree in Physics) were invited to participate in the study. The research was carried out through the application of a virtual questionnaire, in which sociodemographic information was collected (age, gender, course and study/work shift), lifestyle (the "Fantastic Lifestyle" questionnaire), and quality of life (the Medical Outcomes Study Short-Form Health Survey - SF-36 questionnaire), both validated for the Brazilian population. The data were analyzed by descriptive statistics (mean, standard deviation, and frequency) and inferential statistics, using the Kolmogorov-Smirnov test and Student's t test for independent samples, with a significance level of p ≤ 0.05. Results: A total of 72 individuals participated in the study, being 40 employees and 32 students. A high percentage (87.5%) presented a good or very good lifestyle. As for quality of life, functional capacity stood out with the highest average among the domains evaluated, while the lowest scores found in the research, in both groups investigated, were vitality, emotional aspects, and general health status. Students showed more sedentary behavior on the weekend compared to servers (09:05±0:25; 06:22±02:53, respectively) (p=0.01). Conclusion: Despite the critical moment that the country went through regarding the global Coronavirus pandemic, both the employees and the students of the higher education courses of the IF Sertão PE, Salgueiro Campus reported maintaining a good lifestyle and a good perception of quality of life, however, they should be alert regarding the long time they have been sitting during this period.

Keywords: Physical exercise; Sedentary behavior; Healthy lifestyle.

References

Brasil. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. MEC, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/. [Acessado em 30 de nov. 2022].

De Oliveira Paes FC, Freitas SS. Trabalho docente em tempos de isolamento social: uma análise da percepção do uso das tecnologias digitais por professores da educação básica pública. Ver Lin em Foco. 2020; 12(2): 129-149. Disponível em: https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-4050. [Acessado em 30 de nov. 2022].

Elesbão H, Ramos ER, Silva JO, Borfe L. A influência da atividade física na promoção da saúde em tempos de pandemia de covid-19: uma revisão narrativa. Rev Int de Prom da Saúde. 2020; 3(4): 158-164. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rips.v3i4.16107. [Acessado em 30 de nov. 2022].

Malta DC, Szwarcwald CL, Barros MBA, Gomes CS, Machado IE, Souza Júnior PRB et al. A pandemia da COVID-19 e as mudanças no estilo de vida dos brasileiros adultos: um estudo transversal, 2020. Epid e Serv de Saúde. 2020; 29. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1679-49742020000400026. [Acessado em 30 de nov. 2022].

Nahas, MV, De Barros MVG; Francalacci V. O pentáculo do bem-estar-base conceitual para avaliação do estilo de vida de indivíduos ou grupos. Rev Bra de Ativ Fís & Saúde. 2000; 5(2): 48-59. Disponível em: https://doi.org/10.12820/rbafs.v.5n2p48-59. [Acessado em 30 de nov. 2022].

Paixão LA, Dias RMR, Prado WL. Estilo de vida e estado nutricional de universitários ingressantes em cursos da área de saúde do Recife/PE. Revista Bra de Ativ Fís e Saúde. 2010; 15(3): 145-150. Disponível em: https://doi.org/10.12820/rbafs.v.15n3p145-150. [Acessado em 25 de jul. 2022].

Hocama LHV, Camargo DAD, Testa S, Both J. Correlações entre hábitos de lazer e estilo de vida de universitários de Educação Física. Res Soc and Development. 2020; 9(9): e430997270-e430997270. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i9.7270. [Acessado em 25 de jul. 2022].

Ribeiro IS, Silveira RP, Teixeira GS. Estilo de vida y bienestar de estudiantes del área de la salud. Enf Act de Costa Rica. 2018; 34: 67-81. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15517/revenf.v0i34.30387. [Acessado em 30 de nov. 2022].

Violant-Holz V, Gallego-Jiménez MG, González-González CS, Muñoz-Violant S, Rodríguez MJ, Sansano-Nadal O et al. Psychological health and physical activity levels during the COVID-19 pandemic: a systematic review. Int Jou of Env Res and Public Health. 2020; 17(24): 9419. Disponível em: https://doi.org/10.3390/ijerph17249419. [Acessado em 25 de jul. 2022].

Çetinkaya S, Sert H. Comportamentos de estilo de vida saudável de estudantes universitários e fatores relacionados. Acta Paul de Enfermagem. 2021; 34. Disponível em: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO02942. [Acessado em 30 de nov. 2022].

Gil AC. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas; 2010.

Rodriguez Añez CR; Reis RS; Petroski EL. Versão brasileira do questionário" estilo de vida fantástico": tradução e validação para adultos jovens. Arq Bra de Cardiologia. 2008; 91: 102-109. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0066-782X2008001400006. [Acessado em 25 de jul. 2022].

Ciconelli RM, Ferraz MB, Santos W, Meinão I, Quaresma MR. Tradução para a língua portuguesa e validação do questionário genérico de avaliação de qualidade de vida SF-36 (Brasil SF-36). Rev Bras Reumatol. 1999; 39(3): 143-50. Disponível em: Valida%C3%A7%C3%A3o-do-Question%C3%A1rio-de-qualidade-de-Vida-SF-36.pdf (ufjf.br). [Acessado em 25 de jul. 2022].

Bomfim RA, Mafra MAS, Gharib IMS, De-Carli AD, Zafalon EJ. Fatores associados ao estilo de vida fantástico de universitários brasileiros-uma análise multinível. Revista CEFAC. 2017; 19: 601-610. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-0216201719518716. [Acessado em 25 de jul. 2022].

Fernandes MH, Porto GG, Almeida LGD, Rocha VM. Estilo de vida de professores universitários: uma estratégia para a promoção da saúde do trabalhador. Rev Bra em Prom da Saúde. 2009; 22(2): 94-99. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40811734006. [Acessado em 25 de jul. 2022].

Da Silva Lantyer A, Varanda CC, Souza FG, Padovani RC, Viana MB. Ansiedade e qualidade de vida entre estudantes universitários ingressantes: avaliação e intervenção. Rev Bra de Ter Comp e Cognitiva. 2016; 18(2): 4-19. Disponível em: https://doi.org/10.31505/rbtcc.v18i2.880. [Acessado em 25 de jul. 2022].

Souza JC, Cardoso WL, Damasceno C, Souza N, Siqueira AF. Qualidade de vida de professores universitários. J. Bras. Psiquiatr. 2004; 263-266. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-402311. [Acessado em 25 de jul. 2022].

Joye CR, Moreira MM, Rocha SSD. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Res, Soc and Development. 2020; 9(7): e521974299-e521974299. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4299. [Acessado em 30 de nov. 2022].

Da Cunha G, Da Cunha G, Hartwig T, Bergmann G. Association between changes in physical activity levels and depressive symptoms in high school students during the COVID-19 pandemic. Journ. M. Saúde. 2022;19(1). Disponível em: doi:10.5027/jmh-Vol19-Issue1(2022)art145 [Acessado em 4 dez. 2022].

Dos Santos, APR, Souza JNVA, Silva BRVS, Costa EC, Oliveira MCPO, Aquino JM et al. Impact of Covid-19 on the mental health, quality of life and level of physical activity in university students. Rev Bra de Ativ Fís & Saúde. 2022; 27: 1-10. Disponível em: https://doi.org/10.12820/rbafs.27e0266. [Acessado em 4 de dez. 2022].

De Sousa TM, Rodrigues AMS, Campos BDLF, Couto ACP, Oliveira DR. Adesão de servidores públicos a programa de qualidade de vida e intervenção nutricional. O Mundo da Saúde. 2015; 39(1): 92-101. Disponível em: https://revistamundodasaude.emnuvens.com.br/mundodasaude/article/view/347. [Acessado em 04 de dez. 2022].

Moreira LBF, Greco RM, Chaoubah A. Estado nutricional dos servidores técnicos administrativos em educação de uma universidade pública associado aos hábitos alimentares. Braspen J. 2016; 213-218. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-827459. [Acessado em 25 de jul. 2022].

Costa JM, Martins JM, Bispo AS, Pereira D A. Avaliação do comportamento sedentário e nível de atividade física em universitários. ANAIS DO XI FÓRUM ACADÊMICO DA FACULDADE VÉRTICE-UNIVÉRTIX, 2018.

Rocha, BMC, Goldbaum M, Galvão César CL, Stopa SR. Comportamento sedentário na cidade de São Paulo: ISA-Capital 2015. Rev Bra de Epidemiologia. 2019; 22. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1980-549720190050. [Acessado em 25 de jul. 2022].

Silva DR, Werneck AO, Malta DC, Souza-Júnior PRB, Azevedo LO, Barros MBA et al. Incidence of physical inactivity and excessive screen time during the first wave of the COVID-19 pandemic in Brazil: what are the most affected population groups?. Annals of epidemiology. 2021; 62: 30-35. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.annepidem.2021.05.001.

Meneguci J, Santos DAT, Silva RB, Santos RG, Sasaki JE, Tribess S et al. Comportamento sedentário: conceito, implicações fisiológicas e os procedimentos de avaliação. Motricidade. 2015; 11(1): 160-174. Disponível em: http://dx.doi.org/10.6063/motricidade.3178. [Acessado em 25 de jul. 2022].

Rezende LFM, Lopes MR, Rey-López JP, Matsudo VKR, Carmo Luiz O. Sedentary behavior and health outcomes: an overview of systematic reviews. PloS one. 2014; 9(8): e105620. Disponível em: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0105620. [Acessado em 25 de jul. 2022].

World Health Organization. WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour: web annex: evidence profiles. 2020. Disponível em: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/336657/9789240015111-eng.pdf. [ Acessado em 30 de nov. 2022].

Published

2022-12-28

How to Cite

Soares do Nascimento, E., de Araújo Alves, J. E., Falcão Florêncio Lima da Silva, W., Tays da Silva, D., Carvalho Ribeiro, L., Arcanjo de Oliveira, H. R., … Lucy Fidelix, Y. (2022). Estilo e qualidade de vida de servidores e estudantes do Instituto Federal-PE. Brazilian Archives of Physical Education, 5(2), 38–50. https://doi.org/10.20873/abef.2595-0096v5n23850