DIFFERENT APPROACHES TO NATURE IN THE TEACHING OF GEOGRAPHY

a critical reading from the brazilian legal educational bases

Authors

  • Thays Furlan State University of Maringá
  • Fernando Luiz de Paula Santil Federal University of Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.20873/rtg.v10n21p149-167

Keywords:

Nature, Physical geography, Teaching of Geography, Brazilian legal educational bases

Abstract

This article aims to analyze and discuss the concept of nature in the fundamental teaching of Geography. Therefore, the study was based on the legal bases of education, such as: National Curriculum Guidelines for Basic Education – DCNs, National Curriculum Parameters – PCNs and the Common National Curriculum Base – BNCC. To carry out this analysis, the cited documents themselves were proposed as reference. The relevance of this discussion is justified insofar as a document which serves as the basis and/or assistance of teachers must be well structured and critically questioned through them. As a result, it was also verified a thought which treats nature in the teaching of Geography as a phenomenon and/or distant and external object of the human being, making it impossible to build more in-depth discourses on the subject. As a suggestion, it is suggested the importance of having more detailed discussions that aim to circumvent this problem in teaching.

Author Biographies

Thays Furlan, State University of Maringá

Doctoral student in Geography at the Postgraduate Program in Geography at the State University of Maringá - UEM (2018-2021). Develops research on the following topics: Teaching Peircean Geography and Semiotics. Master in Geography from the Graduate Program in Geography at the State University of Maringá - UEM (2018). Degree in Geography (undergraduate) from the State University of Maringá (2015). Held sandwich period at the University of Coimbra - UC, Coimbra - Portugal (2015).

Fernando Luiz de Paula Santil, Federal University of Uberlândia

Graduated in Cartographic Engineering from the Faculty of Science and Technology (Unesp - Presidente Prudente - 1991), Master in Cartographic Sciences from the Faculty of Science and Technology (Unesp - Presidente Prudente - 2001), Ph.D. in Geodetic Sciences from the Federal University of Paraná (2008 ) and post-doctorate in Geography at the Federal University of Paraná (2013). He is currently adjunct professor in the Surveying and Cartographic Engineering Course at the Federal University of Uberlândia/ Monte Carmelo Campus (MG); member of the Research Groups Applied to Cartographic Visualization and Historical Cartography (GAVICH/UEM - 2009), Cartography and GIS (UFPR - 2010), Cognitive Visualization of the International Association of Cartography (CogVis - 2012) and Geoinformation, Territory and Cadastral (GISTec - UFU 2018).

References

BARBOSA, T. O conceito de natureza e análises dos livros didáticos de geografia. Dissertaçao de mestrado. PósGraduação em Geografia da Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciência e Tecnologia – Campus de Presidente Prudente – SP, 2006.

BERTRAND, G. Paisagem e Geografia Física Global. Esboço Metodológico. Editora: UFPR. Curitiba, n. 8, p. 141-152, 2004.

BRASIL. Lei nº 9.394/ 1996, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia. Brasília: MEC, 1998.

CHRISTOFOLETTI, A. Análise topográfica de bacias de drenagem. Geociências (São Paulo), v. 5, p. 1-29, 1986.

CORRÊA, R. L.; ROSENDAHL, Z. Apresentando leituras sobre paisagem, tempo e cultura. In: CORRÊA, R. L. e ROSENDAHL, Z. (Orgs.). Paisagem, tempo e cultura. Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 1998.

COSTA, F. R.; ROCHA, M. M. Geografia: conceitos e paradigmas-apontamentos preliminares. Revista Geomae, v. 1, n. 2, p. 25-56, 2010.

GIANNELLA, L. A historicidade de um conceito: os diversos usos da paisagem ao longo do tempo na ciência geográfica. Geo UERJ, v. 2, n. 18, p. 62-86, 2008.

GIROTTO, E. D. Dos PCNs a BNCC: o ensino de Geografia sob o domínio neoliberal. Geo Uerj, n. 30, p. 419-439, 2017.

GUIMARÃES, I. V. Ensinar e aprender Geografia na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ensino em Re-Vista: Uberlândia, MG, v.25, n. Especial, 2018.

MENDONÇA, Francisco de Assis. Geografia física: ciência humana? São Paulo: Contexto, 1996.

MOREIRA, R. O círculo e a espiral – para a crítica da geografia que se ensina – 1. Niterói: AGB – Niterói, 2004

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Referencial curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações. Curitiba, PR: SEED/PR, 2018.

RODRIGUES, A. de J. Geografia: introdução à ciência geográfica. São Paulo: Avercamp, 2008.

SOUZA, de C. N.; et. al. Determinismo e possibilismo: uma análise epistemológica e crítica. Revista Maiêutica, Indaial, v. 4, n. 1, p. 43-54, 2016.

SOUZA, M. B. de; MARIANO, Z. de F. Geografia física e a questão ambiental no Brasil. GEOUSP Espaço e Tempo (Online), [S. l.], v. 12, n. 2, p. 77-98, 2008.

TANAKA, J. E. C. O espaço em Kant e suas contribuições na definição do conceito de região. In: GODOY, PRT., org. História do pensamento geográfico e epistemologia em Geografia [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

VESENTINI, J. W. Geografia, natureza e sociedade. 4. Ed. São Paulo: Contexto, 1997.

SOTCHAVA, V. B. Por uma teoria de classificação de geossistemas de vida terrestre. Biogeografia, n. 14, São Paulo, 1978.

SUERTEGARAY, D. M. A. BRASIL: feições ilustradas. Porto Alegre: Compasso Lugar-Cultura, 2016.

SUERTEGARAY, D. M. A. Espaço geográfico uno e múltiplo. Scripta Nova. Revista electrónica de Geografía y ciencias sociales, v. 5, n. 79-104, 2001.

SUERTEGARAY, D. M. A. Geografia física na educação básica, ou o que ensinar sobre natureza em Geografia. In: MORAES, Eliana Marta Barbosa de; ALVES, Adriana Olivia; ASCENÇÃO, Valéria Roque. Contribuições da Geografia Física para o Ensino de Geografia. Goiânia: Caixa Alta produções, 2018.

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 2. reimpr. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, p. 259, 2006.

Published

2021-07-07

How to Cite

FURLAN, Thays; SANTIL, Fernando Luiz de Paula. DIFFERENT APPROACHES TO NATURE IN THE TEACHING OF GEOGRAPHY: a critical reading from the brazilian legal educational bases. Tocantinense Journal of Geography, [S. l.], v. 10, n. 21, p. 149–167, 2021. DOI: 10.20873/rtg.v10n21p149-167. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/geografia/article/view/9844. Acesso em: 18 may. 2024.