INWARDNESS FROM THE MIDDLE AGES TO THE RENAISSANCE

Autores

  • Carlos Roberto Ludwig Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2020v11n1p236

Palavras-chave:

emergence of inwardness, Shakespeare, Dante, Montaigne

Resumo

This paper presents some historical, cultural and literary elements which are essential to understand the emergence of inwardness from the Middle Ages onwards. It discusses that Shakespeare did not invent inwardness or subjectivity by himself as Bloom and Fineman propose in their works. Rather, he developed a mimesis of inwardness specifically in the drama and that was his greatest innovation in literature. Beforehand, it is necessary to exemplify the emergence of inwardness in mediaeval writings, especially in Augustine’s Confessions and in Dante’s Vita Nuova. Thus, the analysis by Harrison in his book The Body of Beatrice (1988) is helpful to understand such process. He analyses Dante’s Vita Nuova and demonstrates that Dante represented sensual inwardness in his work. Also, it is worth discussing some ideas in Montaigne’s Essays and how he depicted inward feelings, sensations, thoughts and anxieties in his work. Shakespeare introduced the mimesis of inwardness in his drama in an on-going process of the development of inwardness.

Biografia do Autor

Carlos Roberto Ludwig, Universidade Federal do Tocantins

Docente do Curso de Letras: Libras e dos Programas de Pós-Graduação em Letras, de Porto Nacional, e de Letras: Ensino de Língua e Literatura, da UFT/Araguaína. Doutor e Mestre em Letras pela UFRGS. 

Referências

AGOSTINHO, S. Confissões. São Paulo: Martin Claret, 2008.
ARIÈS, P.; DUBY, G. História da Vida Privada II: Revelações do Mundo Medieval. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
ARIÈS, Philippe. Sobre a História da Morte no Ocidente desde a Idade Média. Trad. Pedro Jordão. Lisboa: Teorema, 1989.
AUERBACH, Erich. Dante: Poet of the Secular World. 2007a
AUERBACH, Erich. Ensaios de Literatura Ocidental. Tradução de Samuel Titan Jr. e José Marcos Mariani de Macedo. São Paulo: Editora 34, 2007b.
BROWN, Peter. Le renoncement à la chair : virginité, célibat et contenence dans le christianisme primitif. Traduzido por Pierre-Emmanuel Dauzat et Christian Jacob. Paris: Edições Gallimard, 1995.
CASSIRER, Ernst. Indivíduo e Cosmos na Filosofia do Renascimento. São Paulo: Martins Fontes: 2001.
CHARTIER, Roger (org.). História da vida privada 3: da Renascença ao Século das Luzes. Trad. Hildgard Feist. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
COETZEE, J. M. Doubling the Point: Essays and Interviews. Edited by David Attwell. Harvard: Harvard University Press, 1992.
DANTE, A. A Divina Comédia. Tradução Vasco Graça Moura. São Paulo: Landmark, 2011.
DANTE, A. The New Life. Trad. A.S.Kline. New York: Harper, 2001.
DELUMEAU, Jean. História do Medo no Ocidente: 1300-1800 - uma cidade sitiada. Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
DELUMEAU, Jean. Nascimento e afirmação da Reforma. Trad. João Pedro Mendes. São Paulo: Pioneira, 1989.
DELUMEAU, Jean. O que sobrou do Paraíso. Trad. Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia da Letras, 2003.
DUBOIS, Claude-Gilbert. O imaginário da Renascença. Trad. Sérgio Bath. Brasília: Editora da UNB, 1995.
DUBOIS, Claude-Gilbert. Problems of "Representation" in the Sixteenth Century. Poetics Today, Medieval and Renaissance Representation: New Reflections Vol. 5, No. 3. (1984), pp. 461-478. Translated by Monique Briand-Walker. Duke University Press, in: http://www.jstor.org/stable/1772374. Accessed: 16/04/2012.
FALCÃO, M. S.; BUENO, R. P. M. Lavour’Arcaica: Imaginário, Tradição e Conflito em uma Representação. Porto das Letras, ISSN 2448-0819, Vol. 03, Nº 02. Jul.-dez., 2017. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/4656. Acesso em 26 jul. 2019.
FINEMAN, Joel. Shakespeare Perjured Eye: The invention of poetic subjectivity in the sonnets. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1986.
FINEMAN, Joel. Shakespeare Perjured Eye: The invention of poetic subjectivity in the sonnets. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1986.
FREITAS, A. S. Análise Literária e Quadrinhística e transposição do Conto Assassinatos na Rua Morgue, de Edgar Allan Poe. Porto das Letras, ISSN 2448-0819, Vol. 03, Nº 02. Jul.-dez., 2017. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/3490. Acesso em 26 jul. 2019.
FREUD, Sigmund. Obras Completas. Rio de Janeiro: Imago, 2006.
FRIEDRICH, Hugo. Montaigne. Tradução do alemão por Robert Ravoni. Paris: Gallimard, 2010. Coleção Tel. 441 páginas.
GREENBLAT, Stephan. Renaissance Self-Fashioning: From More to Shakespeare. Chicago: The University of Chicago Press, 1984.
GREENBLATT, Stephen. Renaissance Culture and Psychoanalysis. Standford: Standford UP, 1984.
GREENBLATT, Stephen. Shakespearean Negotiations: The Circulation of Social Energy in Renaissance England. Berkeley & Los Angeles: University of California Press, 1988.
KANT, Immanuel. Critique of Judgment. Translated with Introduction and Notes by J. H. Bernard. New York: Dover, 2005.
LACAN, J. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
LUDWIG, C. R. Adaptação e Re-Criação de Ricardo III, de Al Pacino. Porto das Letras, ISSN 2448-0819, Vol. 03, Nº 02. Jul.-dez., 2017. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/4882. Acesso em 26 jul. 2019.
MAUS, Katharine Eisaman. Inwardness and Theater in the English Renaissance. Chicago e London: University of Chicago Press, 1995.
MONTAIGNE, Michel. Ensaios. Trad. de Sérgio Millet. São Paulo: Abril Cultural, 1984. 3 vols.
MONTAIGNE, Michel. Ensaios. Trad. de Sérgio Millet. São Paulo: Abril Cultural, 1984. 3 vols.
NEWMAN, Karen. Shakespeare’s Rhetoric of Comic Character: Dramatic Convention in Classical and Renaissance Comedy. London: Routledge, 1985.
PEREIRA, L. F. Hamlet: as tensões políticas e emocionais no teatro de Shakespeare. In: Massangana. Fundação Joaquim Nabuco. Recife: Editora Massangana, 2007.
PEREIRA, Lawrence Flores. De Shakespeare a Racine: o engano especular e outros temas. (Tese de Doutorado). Porto Alegre: PUC-RS, 2000.
SANTOS, L. C. S. H. O Pós-Colonialismo nos Romances "Waiting for the Barbarians" e "Disgrace" de J.M. Coetzee. Porto das Letras, ISSN 2448-0819, Vol. 01, Nº 01. Jan.-jun., 2015. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/1712. Acesso em 07 jul. 2019.
SCHOENFELDT, Michael C. Bodies and Selves in Early Modern England: Physiology and Inwardness in Spencer, Shakespeare, Herbert, and Milton. New York and Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
SHAKESPEARE, William. Complete Works. Londres: Wordsworth Editions, 2007.
SHAKESPEARE. The Merchant of Venice. Editado por John Drakakis. Londres: Arden, 2010.
SOUSA, T. C. P. As Manipulações Narrativas em Atonement de Ian McEwan. Porto das Letras, ISSN 2448-0819, Vol. 02, Nº 02. Jul.-dez., 2016. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/2662. Acesso em 15 jul. 2019.

Downloads

Publicado

2020-04-27

Como Citar

Ludwig, C. R. (2020). INWARDNESS FROM THE MIDDLE AGES TO THE RENAISSANCE. EntreLetras, 11(1), 236–257. https://doi.org/10.20873/uft.2179-3948.2020v11n1p236