Religious practices, COVID-19 and peasantry: a two-part analysis of the pandemic from an extension project

Auteurs-es

  • Álida Angélica Alves Leal Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
  • Luiz Paulo Ribeiro Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG https://orcid.org/0000-0002-4278-7871

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10818

Résumé

ABSTRACT. This paper analyzed the repercussions of the COVID-19 pandemic on religious practices of peasant subjects and rural communities in which students of the Degree in Rural Education of the Faculty of Education of the Universidade Federal de Minas Gerais (LECampo/FaE UFMG) work and residency. This is an extract from an investigation that is linked to the extension project “The people of the countryside and the COVID-19 pandemic”, created in April 2020. The methodological paths of the investigation consisted of the application of questionnaires with closed questions and open, answered by 36 students in the first stage (April/May 2020) and by 46 students in the second stage (July 2020). The data were analyzed by means of categorical content analysis. The results point to repercussions that relate to the following categories: a) socialization/sociability; b) interruption of activities in religious spaces; c) modes of remote participation in religious activities; d) hogar as a privileged place for remote religious practices; e) return from presential activities in collective religious spaces; f) relationship between pandemic, faith, punishment and divine protection.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Álida Angélica Alves Leal, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Professora Adjunta no Departamento de Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação da UFMG. Doutora e Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da UFMG. Licenciada em Geografia pela UFMG. Membro do Núcleo Docente Estruturante e Orientadora do Programa de Residência Pedagógica do Curso de Licenciatura em Educação do Campo da UFMG. Co-coordenadora do Projeto de Extensão “Povos do Campo e a pandemia do COVID-19” pela UFMG.

Luiz Paulo Ribeiro, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Professor Adjunto no Departamento de Ciências Aplicadas à Educação da Faculdade de Educação da UFMG. Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da UFMG, Mestre em Promoção da Saúde e Prevenção da Violência pela Faculdade de Medicina da UFMG. Graduado em Psicologia pela PUC Minas. Coordenador do Curso de Licenciatura em Educação do Campo da UFMG. Coordenador do Projeto de Extensão “Povos do Campo e a pandemia do COVID-19” pela UFMG.

Références

Alves, J., Cavenaghi, S., & Barros, L. (2017). Distribuição espacial da transição religiosa no Brasil. Tempo Social, 215-242. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2017.112180

Amiri, A., & Akran, M. (2020). COVID-19: The challenges of the human life. Social Work & Social Sciences Rewiew, 17(1). https://www.researchgate.net/publication/341508945_COVID-19_THE_CHALLENGES_OF_THE_HUMAN_LIFE

Andrade, P., & Sales, R. (01 de junho de 2020). A presença pública das religiões em tempos de pandemia. Recuperado de: http://www.ufs.br/conteudo/65382-a-presenca-publica-das-religioes-em-tempos-de-pandemia

Andrade, R. B. (2007). Religiosidade e modos de vida: a (re)construção do lugar na comunidade rural de Tenda do Moreno em Uberlândia. Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia. Recuperado de: http://clyde.dr.ufu.br/bitstream/123456789/16272/1/RBAndradeDIS01PRT.pdf

Antunes-Rocha, M., & Carvalho, C. (2015). Caderno II: educação do campo: histórico, princípios, conceitos e práticas. Belo Horizonte: UFMG/FaE.

Bailly, N., Roussiau, N., & Fleury-Bahi, G. (2011). Étude des liens entre les croyances religieuses et spirituelles, la santé et l'âge. Bulletin de psychologie, 2011/2(512), 149-154. https://doi.org/10.3917/bupsy.512.0149

Bandeira, O., & Carranza, B. (05 de maio de 2020). Só o Brasil cristão salva do COVID-19? Boletim Ciências Sociais, 1-7. Recuperado de: http://anpocs.org/index.php/publicacoes-sp-2056165036/boletim-cientistas-sociais/2347-boletim-n-33-cientistas-sociais-e-o-coronavirus?idU=3

Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Centers for Disease Control and Prevention. (20 de agosto de 2020). Coronavirus Disease 2019 (COVID-19). Recupereado de: Centers for Disease Control and Prevention: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/need-extra-precautions/people-at-increased-risk.html?CDC_AA_refVal=https%3A%2F%2Fwww.cdc.gov%2Fcoronavirus%2F2019-ncov%2Fneed-extra-precautions%2Fpeople-at-higher-risk.html

Fleck, M., Borges, Z., Bolognesi, G., & Rocha, N. (2003). Desenvolvimento do WHOQOL, módulo espiritualidade, religiosidade e crenças pessoais. Revista de Saúde Pública, 37(4), 446-455. https://doi.org/10.1590/S0034-89102003000400009

Fundação Oswaldo Cruz. (20 de agosto de 2020). Nota do Comitê de Saúde da Pessoa Idosa de pesquisadores da Fiocruz. Recuperado de: Fiocruz: https://portal.fiocruz.br/sites/portal.fiocruz.br/files/documentos/covid19_e_saude_do_idoso_apoio_ao_isolamento_para_pessoas_de_todas_as_idades_fiocruz_2.pdf

Gil, A. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social (6ª ed.). São Paulo: Atlas.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (15 de agosto de 2020). Censo, amostra religião. Recuperado de: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pesquisa/23/22107

Leal, Á., Silva, A., Arcanjo, R., & Herzog, R. (2019). Entre saberes e fazeres do Campo, a identidade Geraizeira: a construção e o desenvolvimento de um projeto de trabalho interdisciplinar em escolas do Campo no Norte de Minas Gerais. Estudos Interdisciplinares em Educação, 1(6), 24-41. Recuperado de: http://unifatea.com.br/seer3/index.php/EIE/article/view/1240/1080

Marin, J., & Marin, J. (2009). Colonos italianos de Silveira Martins: entre os poderes da Igreja Católica e do Estado. In D. P. Neves (Org.). Processos de constituição e reprodução do campesinato no Brasil (pp. 65-88). Brasília: Editora Unesp.

Martinuci, O., Lima, V., Montanher, C., Felini, M., Rigoldi, K., Endlich, Â., . . . Ferreira, M. (2020). Dispersão da Covid-19 no Estado do Paraná. Hygeia - Revista Brasileira de Geografia Médica e da Saúde, 251-262. https://doi.org/10.14393/Hygeia0054619

Menezes-Neto, A. J. (2007). A Igreja Católica e os Movimentos Sociais do Campo: a Teologia da Libertação e o Movimento dos Trabalhadores Rurais sem Terra. Caderno CRH, 20(50), 331-341. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-49792007000200010

Peres, J., Simão, M., & Nasello, A. (2007). Espiritualidade, religiosidade e psicoterapia. Archives of Clinical Psychiatry (São Paulo), 34(supp. 01), 136-145. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-60832007000700017

Qian, M., & Jiang, J. (2020). COVID-19 and social distancing. Journal of Public Health (Berl.). https://doi.org/10.1007/s10389-020-01321-z

Röhr, F. (2011). Espiritualidade e Formação Humana. Poiésis, 53-68. https://doi.org/10.19177/prppge.v4e0201153-68

Sra, H., Sandhu, A., & Singh, M. (2020). Use of Face Masks in COVID-19. Indian Journal of Pediatry, 87, 553. https://doi.org/10.1007/s12098-020-03316-w

Publié-e

2020-12-11

Comment citer

Leal, Álida A. A., & Ribeiro, L. P. (2020). Religious practices, COVID-19 and peasantry: a two-part analysis of the pandemic from an extension project. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e10818. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10818