On the subject of rural education: multi-séries teaching and pedagogical nucleation in Santa Cecília - PB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10106

Abstract

This article weave considerations rural education and addresses pedagogical aspects of teaching in multi-séries classes. It analyzes the testimonies of five teachers and a pedagogical technician who participated in the process of nucleating classes and schools in the city of Santa Cecília - PB. Dialogue with Arroyo and Fernandes (1999), Baptista (2003), Carvalho, Robaert and Freitas (2015), Ramalho (2008), Tardif (2014), Pimenta (2012), among others, in order to understand the stereotype of the field as a place of delay in through educational policies whose references are serial education and urban schools. The observation made showed that there was a new meaning of teaching practice and student learning in schools submitted to the process of serialization.

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Author Biographies

Robson de Arruda, Universidade Estadual da Paraíba – UEPB

Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual da Paraíba. É mestrando em Formação de Professores pela Universidade Estadual da Paraíba, Mestre em Psicanálise Aplicada à Saúde e Educação pela UNIDERC/ABEPE. Especialista em Psicanálise Aplicada à Educação e Saúde e Especialista em Educação Básica pelo Centro Universitário de João Pessoa, UNIPÊ. Professor dos Anos Iniciais. Analista Educacional no Estado de Pernambuco.

Robéria Nádia Araújo Nascimento, Universidade Estadual da Paraíba – UEPB

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba-UFPB. Professora Associada da UEPB, Docente Permanente e Coordenadora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores (PPGFP/UEPB).

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Published

2020-11-25

How to Cite

de Arruda, R., & Nádia Araújo Nascimento, R. (2020). On the subject of rural education: multi-séries teaching and pedagogical nucleation in Santa Cecília - PB. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e10106. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10106